آیا ادعای ورود بخش مسکن به فاز رونق واقعیت دارد؟

در تحلیل این استاد دانشگاه خاطر نشان شده است: یک موج رسانه‌ای سال قبل به وسیله رئیس اتحادیه املاک و یک روزنامه اقتصادی کثیرالانتشار، ایجاد شد که به سبب افزایش معاملات مسکن در شهرستان تهران، بخش مسکن در ایران وارد فاز پیش رونق شده و در خرداد 96 بخش مسکن در ایران وارد فاز رونق می‌شود.
بعدا این پیش‌بینی را از خرداد به مهر 96 تغییر دادند، اکنون همان زمان است؛ آیا بخش مسکن وارد دوران رونق شده است؟ فضاسازی رسانه‌ای سال قبل بر این اساس استوار بود که در بخش مسکن، ابتدا معاملات مسکن افزایش می‌یابد و در فاز بعد قیمت مسکن، که البته این تحلیل درست است.
در سال‌های 89 تا 92 به طور متوسط در سراسر کشور 114 هزار واحد مسکونی در ماه معامله شده است. در 7 ماهه اول سال 96 به طور متوسط 49‌هزار واحد مسکونی در ایران معامله شده که گواه 57 درصد کاهش نسبت به متوسط سال 89 تا 92 است.
در شهریورماه 96 که سال قبل فضاسازی سنگینی انجام شد که ماه ورود بخش مسکن به فاز رونق است، فقط 50 هزار واحد مسکونی معامله شده که گواه کاهش سنگین نسبت به میانگین ماهانه 89 تا 92 است.
آخرین آمار منتشره تا این لحظه، آمار مسکن معامله شده در سراسر کشور در 23 روز ابتدایی مهرماه است که گواه 33 هزار معامله مسکن است که مقایسه آن با 114 هزار معامله در ماه در دوران رونق، افت سنگین را نشان می‌دهد. تعداد معاملات مسکن در سال جاری نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های رئیس اتحادیه املاک و یک روزنامه خاص، جهت‌گیری غلط دادن به اقتصاد بوده است.
معاون شهردار تهران اعلام داشتند که 70 درصد ساخت و ساز در تهران مشارکتی است، فروش واقعی نیست و در واقع پس از اتمام ساختمان، مالک اولیه و سازنده به دفترخانه رفته و مالک، سهم سازنده را به او منتقل می‌کند، این دسته از معاملات باید از کل معاملات کسر شود تا تعداد خریدار واقعی مشخص شود، 70 درصد از معاملات مسکن تهران، تسویه حساب بین مالک و سازنده است.
در مجموع کل تعداد معاملات مسکن در شهرتهران در سال 96 نسبت به سال 95 فقط پنج درصد افزایش داشت و این هیاهوی رسانه‌ای برای 5 درصد رشد بود و از منظر دیگر، در تعداد معاملات مسکن ابتدا باید 70 درصد معاملات مشارکتی را از کل معاملات کسر کرد تا آمار واقعی فروش بدست آید.
در شش‌ماه ابتدایی سال جاری در تهران 87 هزار واحد مسکونی به فروش رفته که اگر 70 درصد نقل و انتقالات مشارکتی از آن کسر شود کل تعداد معاملات در شش ماهه به 26 هزار واحد تقلیل می‌یابد. در شهرستان تهران دو میلیون و نهصد و پنجاه هزار واحد مسکونی وجود دارد فروش 26 هزار واحد مسکونی گواه آن است که از هر صد واحد مسکونی در تهران طی یک سال فقط دو واحد به فروش می‌رسد.