ردپای آمریکا در اُفت جهانی قیمت گاز

 اعضای مجمع کشورهای صادر کننده گاز(GECF) اعلام کردند، مخالف استفاده از تحریم های یکجانبه علیه هر یک از اعضای این مجمع هستند. به ظاهر منظور این بیانیه ،تحریم های اعمال شده از سوی دولت آمریکا علیه کشورهای ایران، روسیه و ونزوئلا است.

12 کشور عضو مجمع کشورهای صادر کننده گاز با صدور بیانیه ای «نگرانی عمیق» خود را در مورد تحریم های فاقد مجوز سازمان ملل که بر بخش گاز کشورها تاثیر می گذارد ابراز داشتند.

کنگره آمریکا تحریم هایی را علیه تعدادی از اعضای مجمع کشورهای صادر کننده گاز وضع کرده که از جمله آنها می توان به تحریم ها علیه روسیه با هدف جلوگیری از مشارکت شرکت ها در پروژه های خط لوله گاز روسیه اشاره کرد.

روسیه بعد از آمریکا دومین تولید کننده بزرگ گاز جهان است و برای رساندن گاز خود به مشتریان اصلی اش در اروپا وابستگی زیادی به سیستم های خط لوله ای اش دارد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: آمریکا نباید اجازه داشته باشد بدون رای موافق شورای امنیت سازمان ملل که روسیه هم عضو آن است چنین تحریم هایی را اعمال کند.

واشنگتن امسال همچنین تحریم هایی را علیه ونزوئلا به اجرا گذاشته و تهدید کرده است که دوباره تحریم هایی را علیه ایران به اجرا خواهد گذاشت.

در بیانیه صادر شده آمده است:اعضای مجمع کشورهای صادر کننده گاز با همکاری به منظور ایجاد یک بازار جهانی پایدار گاز طبیعی و گسترش استفاده از این سوخت در سطح جهان موافق هستند.

این نشست در حالی برگزار شد که اعضای مجمع کشورهای صادر کننده گاز با اُفت جهانی قیمت گاز مواجه هستند و عرضه بالای گاز از سوی آمریکا و سایر کشورها را عامل اصلی این اُفت قیمت می دانند.

نواک گفت، عرضه بالا در بازار جهانی می تواند موجب کاهش «بحرانی» قیمت ها نظیر آنچه در بازار نفت اتفاق افتاد شود.