اصلاح سقف گزارشگری مالیاتی معاملات ارز و سهام توسط ۲ وزیر + سند

آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره (5) ماده (١6٩) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در قالب بخشنامه شماره ٢0٣٨٢٩ مورخ 1395.10.29 مشترک وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت دادگستری به دستگاههای مرتبط ابلاغ شده بود، این درحالی است که اخیراً وزرای اقتصاد و دادگستری برای  اصلاح جدول ماده 8 این آیین‌نامه اقدام کرده‌اند.

پیش از این حد آستانه (حداقل رقم اطلاعات) متناسب با بسته‌های اطلاعاتی مربوط به‌شرح زیر تعیین و اعلام شده بود اما بر  اساس بخشنامه جدید دو بسته اطلاعاتی "معاملاتی" و "پولی، مالی، اعتباری و سرمایه‌ای" با تغییراتی روبه‌رو شده‌اند.

در تغییرات جدید در قسمت خرید و فروش ارز کلیه معاملات بانکی و صرافی در بازه یک‌ساله از رقم 25 هزار دلار به 100هزار دلار افزایش یافت. همچنین قسمت پولی و مالی نیز 4 سرفصل با تغییر حد آستانه مواجه شده که در  جدول زیر قابل مشاهده می‌باشد، بر این مبنا حد آستانه 100 میلیون تومانی خرید و فروش سهام به بالاتر از 5 میلیارد تومان افزایش یافت.

همچنین در حالی که در روزهای اخیر چالشهای سازمان امور مالیاتی و اصناف در خصوص بررسی تراکنشهای بانکی بالا گرفته بود، در اصلاحیه جدید جمع گردش و مانده سالیانه انواع سپرده‌های دیداری ریالی و ارزی در سیستم بانکی، از تمام حسابها به حسابهایی با حداقل شاخص  5 میلیارد تومان افزایش یافت.