سهام عدالت همچنان در بلاتکلیفی/ وعده مهر به آخر سال رسید!

گروه اقتصادی- دولتی ها در طول ماههای قبل بارها قول پرداخت سود سهام عدالت را داده بودند و در آخرین اخبار قرار بود مهر ماه این سود پرداخت شود اما چند روزی از آذر ماه می گذرد و خبری از سود سهام عدالت نیست.

به گزارش افکارنیوز، این در حالی است که بر اساس قانون دولت موظف است اصل 44 قانون اساسی را اجرایی کند، یعنی شرکت های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، این مهم همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده اما به نظر می رسد پس از گذشت 12 سال از این قانون هنوز به شکل کامل اجرایی نشده است.

در بخش دیگر اصل 44 دولت موظف است مردم را در اقتصاد سهیم کند و سهام عدالت در همین اصل معنا پیدا می کند اما بر خلاف قول 100 درصدی برخی مسئولان همچنان پرداخت سود سهام عدالت در هاله ای از ابهام به سر می برد و هر روز تاریخ جدیدی برای پرداخت این سود اعلام می شود.

. حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این خصوص می گوید: الزام دولت برای واگذاری شرکت‌‌های دولتی زیان‌ده به بخش خصوصی و کسب درآمد به منظور پرداخت بدهی‌‌های دولت از اهم دلایل ذکر این واگذاری‌ها در اصل 44 قانون اساسی بوده است. 

وی افزود: گزارش نظارت مجلس بر نحوه اجرای قانون فوق درباره واگذاری‌ها، نتیجه خوبی نداشته و نشان داد قانون بدرستی اجرا نشده است. به هرحال انتظار بوده و هست که به هر صورتی این واگذاری‌ها طبق قانون انجام شود اما متاسفانه بیش از 90 درصد از واحدهای ضررده ناکارآمد، خصولتی‌‌سازی شده است، این در حالی است که باید طبق قانون، واحدهای ناکارآمد دولتی به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌شدند.

 وی افزود: اکنون بستر لازم برای انجام هر نوع سوءاستفاده‌ای در این فضا مهیا شده، به‌طوری که شیره این واحدها را آنچنان خواهند کشید تا سرانجام به زمین خورده و با خاک یکسان شوند که البته به‌طور کلی همین هم شده است. 

حاجی دلیگانی بیان داشت: در این واحدهای واگذار شده به خصولتی‌ها، هرچه می‌خواهند برداشت می‌کنند، برای مثال حقوق‌ها، پاداش‌ها و وام‌‌های نجومی براحتی در این فضا در حال مبادله است. 

از سوی دیگر اما مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص پرداخت سود سهام عدالت گفته سود سهام‌عدالت به یکباره توزیع نمی‌شود و در 2 تا 3 مرحله توزیع خواهد شد. البته این سود با اولویت‌بندی تقسیم می‌شود. 

سیدجعفر سبحانی درباره پرداخت سود سهام‌عدالت به مشمولان اظهار داشت: مشمولان سود سهام‌عدالت در صورتی که باقیمانده اقساط خود را پرداخت نکرده باشند حقی از آنها تضییع نخواهد شد و به میزان سهمی‌ که طی ۱۰ سال گذشته از محل سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای آنان ایجاد شده (این عدد یکسان بوده و حدود ۵۳۲ هزار تومان است) به همان میزان دارایی، مالکیت و سهم خواهند داشت. وی افزود: افرادی که مابقی سهام خود را پر کردند نیز سود سهام خود را به صورت کامل دریافت می‌کنند اما آن دسته‌ای که اقساط خود را پر نکرده‌اند به میزان سهمی که دارند سود سهم‌شان را دریافت می‌کنند. وی درباره زمان پرداخت سود سهام‌عدالت نیز افزود: زمان دقیقی نمی‌توان اعلام کرد و هنوز روی آن کار می‌شود اما قطعا تا پایان سال سودها پرداخت خواهد شد.