حسين چمني در گفتوگو با ايسنا، اظهار كرد: قيمت شيرخام در دو مرحله از سوي كارگروه تنظيم بازار افزايش يافته و از كيلويي ۵۲۰ تومان مصوب تيرماه به كيلويي ۵۷۰ تا ۶۰۰ تومان در ماه جاري افزايش يافت كه باعث افزايش قيمت فرآوردههاي لبني خواهد شد. اين درحالي است كه بازار مصرف قدرت خريد را ندارد.

چمنی افزود: در حالی‌که قیمت شیرخام بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است بر قیمت محصولات لبنی حدود ۱۸ درصد افزوده است.

به گفته‌ی وی هر کیلو شیرخام از ۴۳۰ تومان سال گذشته به ۶۰۰ تومان در سال جاری رسیده است که باعثکاهش تولید شیر پاستوریزه، کاهش سرانه مصرف و همچنین کاهش قدرت رقابت محصولات لبنی ایران در بازار‌های جهانی شده است.

مشاور انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه قیمت شیرخام در ایران بالاتر از کشور‌های اروپایی و آمریکایی است، گفت: باید دلایل بالا‌بودن هزینه‌ی تمام شده تولید شیرخام در کشورمان مورد بررسی قرار گیرد و مسوولان با ارائه‌ی تسهیلات و حمایت از تولید از روند رو به افزایش قیمت تمام شده‌ی این محصول استراتژیک جلوگیری کنند.

چمنی گفت: تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به دامدارای‌ها برای تامین علوفه با توجه به حجم عظیم دامداری‌ها رقم ناچیزی است که نمی‌تواند در کاهش قیمت شیرخام تاثیر‌گذار باشد.

به گفته‌ی وی هر کیلو شیرخام در کشور هلند ۴۵ سنت، در آرژانتین ۳۶ سنت، در آلمان ۴۱ سنت، در استرالیا ۴۲ سنت، در اکراین ۴۰ سنت، در هند ۳۹ سنت، در آمریکا ۳۷ سنت، در ایرلند ۳۵ سنت و در ایران ۵۵ سنت فروخته می‌شود که بسیار بالاتر از نرخ میانگین اتحادیه‌ی اروپا است. از سوی دیگر کیفیت شیرخام تولیدی در کشور‌های اروپایی بسیار بالاتر از ایران بوده و بارمیکروبی کمتری دارد که قیمت شیرخام با کیفیت کشور‌های اروپایی در ایران ۶۲ سنت می‌رسد.

چمنی تصریح کرد: بالا‌بودن قیمت شیرخام نهایتا قدرت خرید جامعه را می‌کاهد که ضروری است برای آن تدبیری اندیشیده شود.

مشاور انجمن صنايع لبني گفت: افزايش قيمت محصولات لبني مشكل اصلي صنايع نيست، چراكه با افزايش قيمت قدرت خريد مردم كاسته ميشود و قدرت رقابت در بازارهاي جهاني را نيز از دست ميدهيم، لذا مهمترين راه براي رفع مشكل دامداريها و صنايع لبني و رسيدن مصرف مناسب جهاني بررسي راهكارهاي توليد شيرخام به قيمت مناسب است.