قول وزیر صنعت برای توقف ثبت سفارش واردات برنج

گروه اقتصادی- مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در صبح روز یکشنبه گفت: در این جلسه نمایندگان مجلس نسبت به واردات بیش از حد به کشوربخصوص واردات برنج بی کیفیت خارجی و هندی و خودروهای بی کیفیت و چینی انتقاد کردند.

وی با بیان اینکه فعلا کشور هیچ نیازی به واردات برنج ندارد، افزود: در در 7 ماهه امسال یک میلیون و 60 هزار تن برنج وارد کشور شده است این در حالی است که کل نیاز کشور به واردات برنج در طول سال تنها 400 هزار تن است.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شوای اسلامی با بیان اینکه سالانه حدود 2 میلیون 600 هزار تن برنج در داخل تولید می شود، گفت: میزان مصرف داخلی سه میلیون تن است. این بدان معناست که تنها 400 هزار تن برنج باید وارد شود اما در هفت ماهه اول سال 600 هزار و 60 تن برنج اضافه وارد کشور شد.

لاهوتی افزود: نمایندگان مجلس از جمله اینجانب در همین زمینه به آقای شریعتمداری اعتراض و انتقاد کردیم که این وزیر در جواب اعلام داشت که وزارت جهاد کشاورزی بر واردات برنج تاکید دارد.

وی تصریح کرد: بعد از انتقادات نمایندگان مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت قول داد تا فعلا ثبت سفارش برای واردات برنج انجام نشود و هر گونه ثبت سفارش واردات برنج متوقف شود.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شوای اسلامی تصریح کرد: نباید دوازه کشور بر روی واردات آن هم واردات بیش از حد و بدون نیاز، باز باشد تا تولید کنندگان داخلی ورشکست شوند.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز روز یکشنبه طی نامه‌ای به محمد شریعتمداری، وزیر، صنعت، معدن و تجارت خواستار توقف سریع ثبت سفارش واردات برنج شد.

حجتی در این نامه اشاره کرده با توجه به واردات بی‌رویه بیش از حدود یک میلیون تن برنج در پنج‌ماهه امسال (که بیش از نیاز مصرف داخلی سالانه است)، وزیر صنعت دستور بدهد تا اطلاع ثانوی از ثبت سفارش جدید برای واردات برنج ممانعت گردد.