به گزارش مهر، آخرین بررسی میدانی از بازار سکه و ارز نشان می دهد که طی دو هفته گذشته با هجوم دلالان و خریداران انواع سکه دولتی به بانکها برای کسب سود و فروش آن در بازار آزاد، بازار انواع ارزهای معتبر از جمله دلار، پوند و یورو با رکود و کاهش چشمگیر مشتری مواجه شده است.

دلار آزاد ۱۳۸۰ تومان

بر پایه این گزارش، طی امروز چهارشنبه هر دلار توسط دلالان و فروشندگان بازار آزاد به قیمت ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ تومان خریداری و ۱۳۸۰ تومان نیز فروخته می شود.

همچنین قیمت خرید دلار در تابلوی صرافی ها ۱۳۷۰ و قیمت فروش آن نیز ۱۳۸۰ تومان اعلام شده است. یورو طی روز جاری ۱۸۰۵ تومان خریداری و ۱۸۲۰ تومان نیز فروخته می شوند، قیمت خرید پوند هم ۲۱۴۰ تومان و قیمت فروش آن نیز ۲۱۷۰ تومان اعلام شده است.

در گفتگو با چند تن از دلالان و فروشندگان بازار آزاد ارز وضعیت این بازار را طی روزهای گذشته و به ویژه پس از تشکیل صفوف طولانی در مقابل شعب بانکها برای خرید سکه دولتی بررسی شد

یکی از فروشندگان ارز آزاد گفت: از وقتی بانک مرکزی در هفته گذشته سیاست جدید خود را در قبال فروش سکه دولتی و همچنین پیش فروش آن اعلام کرد اوضاع بدتر شده است و این روزها بازار خرید و فروش ما به شدت کساد است و حتی در برخی روزها هیچ فروشی نداریم.

وی ادامه داد: متاسفانه بانکهایی هستند که با خرید سکه دولتی از بانکها و فروش آن در بازار آزاد منابع جدید را وارد بازار ارز می کنند. ادامه این روند در روزهای گذشته و پس از تشکیل صف های طولانی در مقابل بانکها باعثبه هم ریختن بازار آزاد فروش دلار و رکود آن شده است.

این فروشنده آزاد ارز تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت بازار دچار التهاب شده است و افراد در طول روز به جای خرید و یا فروش دلار از ما به سئوال پرسیدن و کشف قیمت بسنده می کنند و این اوضاع باعثشده است تا کار و کاسبی ما طی هفته های گذشته با وضعیت بدی روبرو شود.

این دلال دلار با تاکید بر اینکه یورو و پوند نیز متاثر از تغییر ناگهانی موضع نقدینگی در بازار و جابه جایی آن به سمت بازار سکه دچار افت قیمت و نوسان شده است، بیان داشت: در حال حاضر اگر دلار نباشد یورو نیز با قیمت های به شدت بدتری از وضعیت فعلی مواجه خواهد شد.

این فروشنده آزاد ارز در پاسخ به این سئوال که دلیل سئوال پرسیدن و معامله نکردن ارزهای معتبر از سوی مردم را چه می دانید، گفت: به دلیل بروز نوسانات شدید قیمتی در هفته های اخیر و جابه جایی آن در بازارهای ارز و سکه مردم فکر می کنند ممکن است قیمت در روزهای آینده دچار تغییرات زیادی شود بنابراین سرگردان هستند و نمی دانند که چه کار باید بکنند.

وضعیت بازار سکه

همچنین گشت و گذاری نیز در بازار سکه و بررسی تابلوی صرافی ها نشان می دهد که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز در تابلوی صرافی ها ۵۸۲ تا ۵۸۳ هزار تومان است و قیمت فروش آن نیز ۵۹۳ هزار تومان قید شده است.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۵۹۰ هزار تومان در تابلوی صرافی ها خریداری و ۶۱۰ هزار تومان نیز فروخته می شود. نیم بهار آزادی ۲۷۸ تا ۲۷۹ هزار تومان خریداری و ۲۸۵ تا ۲۸۶ هزار تومان فروخته می شود.

هر ربع سکه امروز در تابلوی صرافی ها ۱۴۰ تا ۱۴۱ هزار تومان است و قیمت فروش آن نیز ۱۴۶ هزار تومان اعلام شده است.

نکته قابل توجه در تابلوی صرافی ها طی امروز چهارشنبه حذف قیمت سکه های گرمی است که در این مورد برخی از صرافی ها ترجیح داده اند که حتی نام سکه گرمی هم در ردیف قیمت های سکه وجود نداشته باشد.

برخی از فروشندگان بازار آزاد پیشنهاد کردند که بانک مرکزی می تواند با ضرب و وارد بازار کردن سکه های جدید قیمت انواع سکه و التهاب فعلی آن را مهار کند. حال برای ما نیز این سئوال مطرح است که چه دست هایی اجازه نمی دهند تا چنین اتفاقات موثری برای کنترل واقعی قیمت سکه در بازار بیفتد.

چرا که با قدیمی تر شدن سکه های ضرب شده در سالهای گذشته می توان امیدوار بود که التهاب قیمتی آن نیز مهار شود چرا که ورود سکه جدید به بازار خود به خود این تاثیر را به همراه خواهد داشت.