دولت در توسعه صادرات خساست به خرج داد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت در توسعه صادرات و مشوق‌های صادراتی خساست به خرج داد و نگذاشت بخش خصوصی رشد کند.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت: تنها تغییری که در زمینه کسب و کار انجام شده، در زمینه امید به آینده بوده است. اما عملیات امیدوارکننده در این دوره انجام نشد و فضای کسب‌وکار برای بخش خصوصی محدودتر شد.

وی افزود: در حالی که برای سایر بخش‌ها مانند خصولتی‌ها و شرکت‌هایی که بند ناف آنها به دولت وصل است، تغییرات حاصل شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دولت برای عملیاتی شدن نقطه امید بسیار ضعیف بود، تصریح کرد: به دلیل منابع مالی محدود فعالیت‌های توسعه‌ای صورت نگرفت و نسبت سهم درآمدهای توسعه‌ای و عمرانی در کشور در مقایسه با رشدی که مربوط به منابع مالی جاری و حفظ وضعیت موجود برای اداره کشور بود، اصلا نسبت معقولی نبود.

پدیدار عنوان کرد: اقتصاد برای بخش خصوصی زمانی به رشد و توسعه می‌رسد که کشور در مسیر توسعه قرار بگیرد. مسیر توسعه یعنی اجرای طرح‌های توسعه.

وی درباره این‌که ساختار اقتصادی ایران با چند دهه گذشته چه تفاوتی کرده است، متذکر شد: قابل مقایسه نیست. ساختار سیاسی و اقتصادی ما دچار تحول و دگرگونی شد، ولی عملا حمایت همه‌جانبه که بخش خصوصی به آن نیاز دارد، ایجاد نشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که تنها در مقطع اول که طرح‌های دهه اول انقلاب بود، سیاست‌گذاری درستی انجام شد، گفت: در دوره سازندگی نیز کشور توانست به طرحهای توسعه‌ای دست پیدا کند.

پدیدار با ذکر این نکته که طرح‌های توسعه اقتصاد مقاومتی اجرا نشده است، افزود: توسعه اقتصاد مقاومتی در حقیقت استفاده از ظرفیت‌های پنهان داخلی بود، اما ما هنوز از این ظرفیت‌ها استفاده نکرده‌ایم و ظرفیت‌های ما خالی است.

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که باید حتما صورت می‌گرفت و دولت در آن ضعیف عمل کرده، توسعه صادرات است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: نقش بخش خصوصی به عنوان پیشانی فعالیت هرم اقتصادی کشور، در توسعه صادرات است.

پدیدار خاطرنشان کرد: دولت در توسعه صادرات و مشوق‌های صادراتی خساست به خرج داد و نگذاشت بخش خصوصی رشد کند.

وی گفت: در طی ۴۰ سال، اقتصاد دولتی موجب محدود شدن حضور و فعالیت بخش خصوصی در کشور شد.