تقاضای طلافروشان برای حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا

شریعت پناهی در جمع روسای اتحادیه صنف طلا و جواهر کشور در قزوین گفت: در حال حاضر، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در مجموع به طلا و به اجرت ساخت طلا تعلق گرفته می‌گیرد که این مالیات را مصرف کننده باید پرداخت کند و بیشترین زیان متوجه خریداران است.

شریعت پناهی افزود: این شیوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده موجب شده است تا مشتریان از خرید طلا منصرف شوند و به خرید نقره و بدلیجات روی بیاورند.

شریعت پناهی اضافه کرد: رکود حاکم بر بازار طلا به تعطیلی ۵ هزار واحد طلا فروشی و بیکار شدن حداقل ۳۰ هزار نفردر کشور منجر شده است.

وی افزود: حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا و تعلق ان بر اجرت ساخت مورد تقاضای اتحادیه‌های سراسر کشور است.

شریعت پناهی گفت: قانون ارزش مالیات بر ارزش افزوده طلا در همه کشور‌های دنیا از اصل طلا حذف شده است.

به گفته مدیر کمپین اصلاح و حذف مالیات ارزش افزوده از صنف و صنعت طلا، با حذف این قانون دوباره رونق اقتصادی، اشتغال و ارز آوری به این بازار بر می‌گردد و جایگاه طلا و نقش اساسی آن در پشتوانه اقتصاد کشور و خانواده بسیار موثر است.

نائب رییس اول اتاق اصناف ایران هم در این جلسه گفت: تعلق گرفتن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای طلا و اجرت ساخت آن، به صورت آزمایشی اجرا شد و اکنون با گذشت ۱۱ سال از اجرای آن، هنوز به قانون تبدیل نشده است.

جلال الدین محمد شکریه تاکید کرد:اخذ مالیات بر ارزش افزوده از کالا و خدمات مصرفی است، طلا کالای مصرفی نیست و قابلیت این را دارد که بار‌ها وارد چرخه مصرف شود و به نوعی پول است بنابراین نباید برای آن مالیات در نظر گرفته شود.

داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: نظر کمیسیون اقتصادی مجلس هم این است که مالیات بر ارزش افزوده فقط به اجرت ساخت تعلق گیرد.

داوود محمدی اضافه کرد: در صورت اصلاح قانون و اخذ مالیات بر ارزش افزوده فقط از اجرت ساخت، بازار‌های داخلی و خارجی رونق میگیرد.

محمدی افزود: دولت در لایحه‌ای به کمیسیون اقتصادی پیشنهاد کرده که در مورد طلا فروشان ارزش افزوده از ۹ درصد به ۳ درصد کاهش یابد.

وی میزان درآمد از طلا در سال ۸۹ را ۷۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت:: در حال حاضر این میزان کاهش پیدا کرده است.

محمدی افزود: پیش از این، ایران جز هفت کشور صادر کننده در جهان بود و در حال حاضر جایگاه خود را از دست داده است.

وی اضافه کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده باید منطقی و کارشناسی باشد و طی مراحل تولید چند بار مالیات بر ارزش افزوده از خریدار دریافت نشود و در مورد طلا مالیات بر ارزش افزوده فقط به اجرت ساخت تعلق گیرد.

به گفته، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، مالیات بر ارزش افزوده در بخش صنعت، معدن و تجارت هم مشکلاتی را بوجود آورده و لازم است به صورت دقیق بازنگری شود.