به گزارش مهر، همزمان با افزایش سقف تولید اوپک به ۳۰ میلیون بشکه در روز، یکصد و شصتمین نشست وزارتی اعضای اوپک در وین به کار خود پایان داد.
با تصمیم اعضای اوپک مقرر شد تولید کنونی نفت کشورهای عضو اوپک تداوم یابد اما برای سال ۲۰۱۲ میلادی سقف ۳۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

بر این اساس، اوپک تصمیم گرفت سطح تولید کنونی روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت اعضای اوپک را تثبیت کند که این رقم شامل تولید کنونی و آینده لیبی می شود.

در این نشست عراق کماکان از نظام سهمیه بندی تولید نفت اوپک مستثنی قرار گرفت و کریم العیبی وزیر نفت عراق به عنوان رئیس سازمان اوپک برای سال ۲۰۱۲ میلادی انتخاب شد.

رستم قاسمی در پایان برگزاری یکصد و شصتمین اجلاس اوپک در جمع خبرنگاران درباره احتمال جایگزینی نفت عربستان به جای نفت ایران در بازار در صورت تحریم احتمالی، با اشاره به انجام مذاکرات نفتی بین ایران و عربستان در وین، گفت: وزیر نفت عربستان کاملا این موضوع را رد کردند، ایران روابط خیلی خوبی با عربستان دارد.

وزیر نفت با اعلام اینکه به زودی همکاری های دوجانبه نفتی ایران و عربستان در گسترش می یابد، در پاسخ به سوال خبرنگاری که اگر اروپا نفت ایران را تحریم کند، ایران چه‌کار خواهد کرد، اظهار داشت: ما فکر نمی‌کنیم نفت ایران را تحریم کنند؛ این حتما عاقلانه نیست.

این عضو کابینه دولت دهم در خصوص احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران، بیان کرد: چنین چیزی مطرح نیست. وی همچنین با تاکید با اینکه قیمت های فعلی نفت در بازار جهانی منطقی است، درباره افزایش صادرات نفت ایران به هند و چین، تصریح کرد: در حال حاضر چین مشتری خیلی خوب نفت ایران است.

به گفته این مقام مسئول سقف صادرات نفت خام ایران به چین را حفظ خواهد شد. قاسمی همچنین به روابط دیرینه ایران با کشورهایی نظیر ایتالیا و یونان اشاره کرد و افزود: من فکر نمیکنم آنها نفت ایران را تحریم کنند چرا که اگر این طور باشد قطعا بازار متشنج خواهد شد.