به گزارش مهر، با گذشت هفت سال از آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه NGL جزیره سیری، این پروژه گازی به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
با راه اندازی فاز نخست کارخانه NGL سیری امکان جمع آوری روزانه حدود ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی میادین نفتی خلیج فارس فراهم می شود و پیش بینی می شود به زودی با به پاین رسیدن مراحل پیش راه اندازی ظرفیت تولید گاز در این کارخانه NGL به ۱۴۰ میلیون فوت مکعب فراافزایش یابد.

در شرایط فعلی گاز تولیدی در کارخانه NGL سیری به منظور تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه کیش به این جزیره سیاحتی منتقل می شود ضمن آنکه به زودی امکان ارسال گازهای خشک به جزیره قشم هم فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر پیش بینی می شود با احتساب نفت ۶۰ دلاری با راه اندازی این طرح گازی سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار درآمد نصیب اقتصاد ملی شود.

در این کارخانه NGL علاوه بر تولید گاز خشک، استحصال روزانه ۱۰۱ میلیون فوت مکعب گاز متان، ۱۶ میلیون فوت مکعب گاز اتان، ۶۷۲۳ هزار بشکه پروپان، ۱۳۷۴ هزار بشکه پنتان، ۳۶۰۱ بوتان و ۱۲۶۷ بشکه میعانات گازی در دستور کار شرکت نفت فلات قاره ایران قرار دارد.

جزئیات راه اندازی بزرگترین طرح گازی خلیج فارس

محمود زیرکچیان زاده در گفتگو با مهر با اشاره به راه اندازی فاز نخست کارخانه NGL سیری، گفت: تاکنون با راه اندازی فاز نخست این پروژه علاوه بر گاز طبیعی، ۱۵ هزار بشکه میعانات گازی تولید شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام اینکه قرار است میعانات گازی تولیدی این کارخانه NGL به مجتمع‌های پتروشیمی و یا بازارهای بین المللی صادر شود، تصریح کرد: با تکمیل مراحل نهایی راه اندازی فاز نخست به زودی فاز دوم این کارخانه راه‌اندازی می شود که در این صورت علاوه بر گاز و میعانات گازی امکان تولید سایر محصولات با ارزش گازی فراهم می‌شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای بهره برداری از این کارخانه NGL بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است، اظهار داشت: بازگشت سرمایه در این طرح گازی با توجه به تولید محصولات با ارزش در مدت زمان کوتاهی انجام می شود.

در شرایط فعلی در مشعل‌های سکوهای نفتی نصر(میدان‌های الوند، سیوند، دنا و نصرت)، ایلام(میدان اسفند) و همچنین در دو کارخانه خشکی نصر و اسفند میزان قابل توجه‌ای گاز طبیعی همراه نفت در حال سوختن است، که این گازها خوراک ورودی به کارخانه NGL سیری را تأمین می‌کنند.

این طرح از ایستگاه تقویت فشار سه مرحله‌ای، واحد ایستگاه تقویت فشار خوراک ورودی، جداسازی گازهای اسیدی، رطوبت ‌زدایی، جیوه ‌زدایی، استحصال مایعات گازی، تثبیت میعانات گازی، انتقال گاز، کسری فاضلاب صنعتی، توزیع و تولید انرژی و اسکله صادرات، محصولات گازی ۱۱ بخش اصلی و زیربنایی تشکیل شده است.

همچنین به منظور صادرات میعانات گازی از طریق بازوهای بارگیری اسکله موجود در جنوب جزیره سیری، سیستمی به نام دلفین برای پهلوگیری کشتی‌های فرآورده‌بر در این اسکله ایجاد شده است.

صف خارجی‌ها برای خرید یک محصول با ارزش گازی

به گزارش مهر، یکی از مهمترین ویژگی‌های ساخت و راه اندازی کارخانه NGL سیری، تولید محصول جدید گازی پنتان بوده به طوری‌که تاکنون در هیچ یک از طرحهای NGL ایران امکان استحصال این محصول گازی فراهم نشده است.

بر این اساس با وجود آنکه هنوز فاز دوم کارخانه NGL سیری راه اندازی نشده است، سه شرکت اروپایی و آسیایی برای خرید محموله های پنتان این کارخانه با قیمت‌های بین المللی اعلام آمادگی کرده اند.

علاوه بر NGL سیری، در حال حاضر عملیات طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی دومین کارخانه NGL ایران در خلیج فارس در جزیره خارگ در حال انجام است.

عملیات اجرایی ساخت کارخانه NGL خارگ از سال ۱۳۸۵ تاکنون در حال انجام بوده و پیش بینی می‌شود با تکمیل این پروژه به طور متوسط روزانه حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه از سکوهای نفتی بهرگانسر، سروش، نوروز، فروزان، ابوذر، خارک و میادین دورود یک، دو جمع آوری و مورد بازیافت قرار گیرد.

با اجرای این طرح گازهای همراه تولید شده در سکوهای میادین نفتی بهرگانسر، سروش و نوروز از طریق یک خط لوله به سکوی نفتی ابوذر منتقل و سپس به همره گازهای همراه این سکوی دریایی و میادین دورود و فروزان در کارخانه NGL خارک پالایش و مورد استفاده مجدد قرار می گیرد.

بر اساس گزارشهای شرکت ملی نفت ایران سالانه به طور متوسط حدود ۲۴۰ میلیارد فوت مکعب گازهای همراه در میادین نفتی خلیج فارس می سوزد که با ساخت و اجرای همزمان ۲ پروژه NGL در برنامه پنجم توسعه باید حجم گازسوزیهای ایران به صفر کاهش یابد.

در همین حال پیشتر سعید ازکات رئیس برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمیرات تولید شرکت نفت فلات قاره با اشاره به جمع آوری روزانه ۲۵۸ میلیون متر مکعب گازهای همراه از میدان مشترک نفتی فروزان، گفته بود: با اجرای این پروژه NGL، گاز همراه نفت در این میدان مشترک نفت نمی سوزد.

پیش بینی می شود با راه اندازی کارخانه NGL خارگ روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار درآمد از محل جمع آوری گازهای همراه نفت و سایر محصولات گازی نصیب اقتصاد ملی شود.