پدیده تبلیغات اینترنتی عصر جدید؛ چرا گوگل ادوردز؟

اگر کمی از بالاتر نگاه کنیم، بالا رفتن رتبه سایت کسب‌وکار شما در صفحه نتایج گوگل همیشه یکی از راهکارهای تبلیغاتی دیجیتال به حساب می‌آمده که «سئو» نام دارد و احتمالا نام آن را شنیده‌اید. اما سئو فرآیندی طولانی و وقت‌گیر (حتی تا چند سال) است؛ اگر به شما بگوییم می‌توانید در کمتر از یک ساعت در صفحه اول نتایج جست‌وجوی گوگل حضور داشته باشید چه؟ برای این‌کار باید به سراغ تبلیغات در گوگل ادوردز بروید.

همانند سئو، در گوگل ادوردز نیز روی کلمات کلیدی باید کار کنید. یعنی مثلا اگر «کفش زنانه» می‌فروشید، می‌توانید در کمتر از یک ساعت، سایت خود را به هرکسی که «فروش کفش زنانه» در گوگل جست‌وجو کرد نشان دهید. این شیوه از تبلیغات، به نام تبلیغات کلیکی معروف بوده و به ازای پرداخت به ازای هر کلیک می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

چطور شروع کنیم؟

برای این‌کار لازم است ابتدا یک حساب کاربری گوگل ادوردز بسازید و با اضافه کردن بودجه در حساب کاربری خود، تبلیغات را شروع کنید. سپس با استفاده از سیستم مزایده‌ای، قیمت هر کلیک را با توجه به کلمه کلیدی خود تعیین خواهید کرد. این مبلغ لازم نیست زیاد باشد و ممکن است هر کلیک کمتر از یک دلار برای شما هزینه داشته باشد.

اگر هنوز هم فکر می‌کنید این هزینه زیاد است، بگذارید بگوییم اتفاقا برعکس! هزینه‌ای که شما برای هرکلیک یا به عبارت دیگر هر فردی که می‌تواند مشتری بالقوه شما باشد می‌پردازید، در نهایت ممکن است برای شما سوددهی چندبرابر داشته باشد. زیرا با این شیوه می‌توانید تبلیغ‌تان را دقیقا به افرادی نشان دهید که به سرویس یا محصول شما نیاز دارند و می‌توانند مشتری بعدی شما باشند.

برای این‌کار می‌توانید تبلیغ خود را در فاکتور‌های مختلفی محدود کنید. یعنی مثلا برای منطقه جغرافیایی ایران یا تهران، برای زنان یا مردان و برای گروه سنی مختلف تبلیغ خود را محدود کنید تا دقیقا به جامعه هدف خود برسید. به این ترتیب هر کلیک می‌تواند برابر با یک مشتری باشد و در عین حال به بالا رفتن آگاهی از برند شما و در نهایت بالارفتن ارزش کسب‌وکار شما بیانجامد.

 

یعنی اصلا سراغ سئو نرویم؟

خیر؛ ما نمی‌گوییم که هرگز نباید سراغ سئو بروید. بلکه پیشنهاد می‌کنیم پس از راه‌اندازی کمپین‌های ادوردز، همزمان کار روی سئوی سایت یا فروشگاه خود را هم شروع کنید تا به صورت موازی هم از زمان خود نهایت استفاده برای جلب مشتری را کرده باشید و هم بتوانید در بلند مدت رتبه بالاتری در نتایج جست‌وجوی گوگل داشته باشید. ممکن است حتی پس از چند ماه وضعیت سئوی شما آن‌قدر خوب شود و به نتایج صفحه اول برسید و قید کمپین‌های ادوردز را بزنید. اما فعلا به چندماه آینده کاری نداریم؛ شما امروز باید تعداد بازدیدکنندگان و مشتریان خود را افزایش دهید و بهترین روش برای این‌کار در دنیای دیجیتال، استفاده از تبلیغات ادوردز است.

 

خب حالا از کجا شروع کنیم؟

متاسفانه به دلیل تحریم‌ها از سمت گوگل، شما نمی‌توانید به سادگی حساب کاربری ادوردز بسازید. اما نگران نباشید؛ شرکت فرنیان می‌تواند تبلیغات شما بدون نیاز به هیچ‌گونه عملی از سمت شما اجرا کند. کافیست به صفحه تبلیغات در گوگل بروید، بسته مورد نیاز را خریداری کنید و سپس کارشناسان این شرکت تبلیغات شما را اجرا می‌کنند و برای شما گزارشش را ارسال می‌کنند.

 

علاوه بر این‌ها، مقالات مفیدی در رابطه با گوگل در بخش آکادمی فرنیان آماده شده است. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه لینک شده، اطلاعات بیشتری در رابطه با این سیستم تبلیغاتی کسب کنید.