ماجرای فروش محصولات بی کیفیت به نام برندهای معروف

صنعت لوازم خانگی، یکی از حوزه هایِ تولیدی جذاب، سودآور و با گردش مالی بسیار بالا در جهان به شمار می رود که همواره مشتریان بسیاری برای خرید آن در سطح بازار وجود دارد.

به هر ترتیب، لوازم خانگی در زمره محصولاتی است که اجتناب از خرید و تهیه آن امکان پذیر نیست و در بدترین شرایط ممکن نیز، خانواده ها نمی توانند خود را بی نیاز از این محصولات تصور کنند. در شرایط نامساعد اقتصادی نیز خانوارها به استفاده از محصولات قدیمی و یا تعمیر آن بسنده می‌کنند و این موضوع حاکی از اهمیت این محصولات در زندگی خانواده ها است.

یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، اتو، ظروف غذاخوری و...تنها بخشی از این محصولات به شمار می روند که در فرآیند تولید و تهیه آن، ظرفیت اشتغالزایی قابل توجه ای نهفته است.

برخی کارشناسان معتقدند؛ در صورت حصول رونق در بازار لوازم خانگی، شاهد دستیابی به موفقیت های اقتصادی قابل توجهی در سطح بازار اقتصادی کشور خواهیم بود و این ادعایی است که بر خلاف واقعیت به نظر نمی رسد.

یکی از اهداف، طرح فروش اعتباری لوازم خانگی نیز به همین رونق صنعت مذکور معطوف می شود که متاسفانه با گذشت چندین سال از در دستور کار قرار گرفتن آن، همچنان شاهد حرکت کُند و بن بست هایی در مسیر اجرایی آن هستیم.

سقف کارت اعتباری برای خرید لوازم و محصولات خانگی 60 میلیون ریال تعیین شده و نرخ سود لحاظ شده برای آن نیز حدود 12 درصد است.

محمد اسماعیلی،کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، اظهار کرد: یکی از نکات مثبت و سازنده این طرح به نرخ سود تعیین شده برای آن باز می گردد که تا حدودی می تواند زمینه لازم برای استقبال از آن را فراهم سازد، اما دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده برای این طرح، مستلزم اتخاذ تدابیر دیگری است.

وی افزود: یکی از ضروریات حصول رونق در بازار لوازم خانگی به تقویت ضریب ازدواج و پیوند زوجین و افزایش ساخت و ساز مسکن معطوف می شود.

اسماعیلی گفت: بدون تردید، هر آپارتمان، واحد یا منزلی که احداث می شود ، نیازمند لوازم و محصولات خانگی است زیرا در فقدان آن، امکان استفاده از منزل وجود نخواهد داشت و به نوعی می توان لوازم خانگی را مکمل  واحدهای مسکونی قلمداد کرد.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت دیگر به امر ازدواج باز می‌گردد و هرچه ضریب پیوند میان زوجین افزایش یابد به همان میزان دامنه خرید جهیزیه نیز افزون تر خواهد شد و این موضوعی است که می تواند بازار لوازم خانگی در کشور را متحول کند.

وی افزود: تنها جامعه هدف لوازم خانگی، زوجین یا واحدهای مسکونی نیستند اما با عنایت به تاثیرگذاری بسیار بالا و قابل توجه این دو عنصر و مولفه در ایجاد رونق هرچه بیشتر در بازار لوازم خانگی، باید برای حصول رونق و تقویت بازار مسکن و ازدواج ها تلاش شود.

اسماعیلی بیان کرد: تردیدی وجود ندارد که با رونق در بازار مسکن و افزایش ضریب ازدواج، شاهد توفیقات بسیار دیگری نیز در صحنه اقتصادی و اجتماعی کشور خواهیم بود که ایجاد رونق در بازار لوازم خانگی تنها یکی از این موفقیت ها به شمار می رود.

 با سود 12 درصدی نمی توان جذابیت در بازار ایجاد کرد

منصور کرامتی، یکی از فعالان عرصه توزیع و فروش لوازم خانگی در ارتباط با فروش اعتباری لوازم خانگی اظهار کرد: برخلاف نظر برخی از کارشناسان که تعیین سود 12 درصدی را به عنوان نقطه عطف این طرح مطرح می‌کنند، باید برای رونق و استقبال و تسهیل اجرای این طرح، تدابیر لازم مد نظر قرار گیرد و  به دلیل وجود برخی کاستی‌ها ،شاهد عدم موفقیت و اجرای این طرح تاکنون بوده ایم.

وی افزود: بسیاری از مراکز و فروشگاه های توزیع لوازم خانگی، به فروش و عرضه لوازم خانگی اقساطی مشغول هستند و تا زمانیکه شاهد وجه تمایزی جدی میان این طرح با فروش اقساطی لوازم خانگی از سوی توزیع کنندگان نباشیم، موفقیت و پیشرفتی در اجرای فروش اعتباری لوازم خانگی حاصل نخواهد شد.

این توزیع کننده لوازم خانگی در غرب استان تهران گفت: ابتدا به ساکن باید جذابیت لازم برای تسهیلات این طرح در نظر گرفته شود و با سود 12 درصدی نمی توان جذابیت و تمایلی را ایجاد کرد.

کرامتی تصریح کرد: باید  زمینه ای فراهم شود که شرایط برای استفاده و برخورداری از این تسهیلات و اعتبارات برای گروه ها و اقشار متعدد اجتماعی فراهم شود و در صورت تعریف پیش شرط های مرسوم برای دریافت تسهیلات و اعتبارات مذکور، نمی توان به توفیقی در این خصوص نائل شد.

وی افزود: در شرایطی که خریدار محصولات و لوازم خانگی با ارائه یک یا چندین فقره چک، قادر به خرید لوازم خانگی از فروشگاه های توزیع این محصولات است و صورت اجرایی شدن این طرح، خود را در مسیر و فرآیند پیچیده بانکی قرار نخواهد داد و لازمه اقبال به این طرح (در صورت اجرا) تسهیل شرایط خواهد بود.

حمایت از تولید کنندگان لوازم خانگی، در اولویت دستگاه های ذی‌ربط قرار گیرد

ذبیح ا...طبرسی، یکی از فعالان اسبق تولید لوازم خانگی در غرب استان تهران با اشاره به گستردگی محصولات چینی در بازار لوازم و محصولات خانگی در ایران اظهار کرد: حمایت از تولید داخلی مستلزم اتخاذ شرایط خاص به خود است که یکی از اصلی ترین این موارد به ارتقای کیفی محصولات داخلی و همچنین مقابله با قاچاق کالا و بالا بردن تعرفه واردات محصولات خارجی معطوف می شود.

وی افزود: برندهایی در ایران مشغول به فعالیت هستند که تولیدات با کیفیتی را عرضه می‌کنند اما به موازات آن، محصولات بی کیفیت نیز کم نیست و این موضوع باعث شده تا برخی از اقشار جامعه همچنان خرید محصولات خارجی را در دستور کار و اولویتِ نخست قرار دهند و این در شرایطی است که بسیاری از این تولیدات نیز در پوشش برندهای صاحب نام به فروش می رسند.

طبرسی گفت: در سطح بازار تولیداتی عرضه می شود که بر روی آن مارک ها و برندهای برجسته و صاحب نامی درج شده،اما در واقع این محصولات، تولیدات بی کیفیتی است که هیچ ارتباطی با محصولات و تولیدات با کیفیت جهانی ندارد و در این خصوص باید رسانه ها اطلاع رسانی لازم را مد نظر قرار دهند و جامعه هدف محصولات خانگی به این نکته توجه کنند که بسیاری از تولیدات ایرانی از محصولاتی که بصورت مجعول، تحت عنوان بِرَند به فروش می رسند با کیفیت تر هستند.

این فعال اسبق تولید لوازم و محصولات خانگی در غرب استان تهران بیان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر به ضرورت کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به فعالان تولیدی و صنعتی این حوزه معطوف می شود و در شرایطی که شاهد ارائه وام ها و تسهیلاتی با نرخ سود بالا هستیم، حمایت واقعی از تولیدکننده، نخواهد شد.

وی افزود: فعالان حوزه تولید لوازم خانگی ناچار هستند برای تهیه مواد اولیه مبالغ سنگینی را پرداخت کنند، اما رکود بازار، امکان افزایش قیمت را از آنها سلب می کند و این موضوع، پیچیدگی بازار اشاره شده را دو چندان می کند.

چندی پیش، محمد طحان پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز در گفتگویی با رسانه ها در ارتباط با کیفیت تسهیلات پرداختی به تولیدکنندگان این بخش گفت: نرخ بهره بانکی بصورت اسمی 15 درصد محاسبه می شود، اما در نهایت این تسهیلات با نرخ بالای 23 درصد به تولید کننده می رسد.

بر اساس این گزارش؛ تا زمانیکه نسبت به تامین پیش نیازهای لازم اقدام نشود، امکان موفقیت طرح فروش اعتباری لوازم خانگی ضعیف بوده و این ضرورتی است که نه تنها برای حصول توفیق در این طرح، بلکه برای ایجاد رونق در یکی از پولسازترین و اشتغالزاترین صنایع در جهان و ایران (آن هم در شرایطی که از اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از اولویت های اقتصادی کشور یاد می شود ) اجتناب ناپذیر خواهد بود.