بیت کوین چیست؟ / سوداگری در بازار ارز دیجیتال؟

گروه اقتصادی- بسیاری از افراد به خصوص فعالان فضای مجازی این روزها از یکدیگر می پرسند که بیت کوین چیست؟ واژه ای جدید که گسترش آن در فضای فناوری و آنلاین به شدت رشد پیدا کرده و اصلاحی است که با اقتصاد نیز همراه است.

به گزارش افکارنیوز، بیت کوین در واقع نوعی واحد پول مجازی است که توسط هیچ دولتی در جهان رسمیت ندارد و حتی برخی کشورهای جهان آن را نوعی کالا می دانند.

نکته جالب اما درباره نگه داشتن این پول مجازی است،  برای اینکه بتوانید بیت کوین را نگهداری کنید باید کیف پول دیجیتالی داشته باشید.

به گزارش مجله ریدرز دایجست، در واقع بیت‌کوین یک «ارز مجازی» است که «استخراج» می‌شود، با این تفاوت که مانند طلا از زمین استخراج نمی‌شود، بلکه از شبکه‌ها و صفحات وب استخراج می‌شود.

گفته می شود بیت کوین از سال ۲۰۰۹ توسط یک برنامه نویس ژاپنی با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» ایجاد شد و تا سال ۲۰۱۱ به اوج خود رسید و پس از آن در محافل رسمی به عنوان یک سیستم اقتصادی غیرقانونی در بسیاری از کشورها کار خود را انجام داد.

جالب تر اینکه پس از مدتی کوتاه و ظرف 3 الی 4 سال ارزش بیت کوین بسیار بالا رفت و حتی در اوایل سال ۲۰۱۳ سیستم کیف پول بیت کوین به قیمت ۱ میلیون دلار به فروش رسید .

اما چگونه می توان بیت کوین داشت؟

برای به دست آوردن بیت‌کوین راه‌های گوناگونی وجود دارد که یکی ازسخت‌ترین این راهها استخراج بیت کوین از طریق پردازش تراکنش‌های بیت کوینی است که به رایانه‌ها و سخت‌افزارهای قدرتمندی نیاز دارد.

راه دیگر به دست آوردن بیت کوین بسیار ساده است، بسیاری بیت کوین ها را از صرافی های خاص و یا از طریق سایتهای بخت آزمایی می خرند.

اما کیف پول بیت‌کوین در واقع مانند یک نرم افزار موبایل می باشد که بر روی تلفن های هوشمند همراه نصب شده و دارای امکانات انتقال و پرداخت و یا دریافت بیت کوین است.

جالب است بدانید بیت کوین پدیده ای جدید در اقتصاد است و حتی در دنیا مراکزی وجود دارد که به جای استفاده از پول در کسب و کار از روش بیت کوین استفاده می کنند.

از سوی دیگر سهام پول دیجیتالی بیت‌کوین، در برخی بازارهای بورس دنیا نیز مبادله می‌شود و اخیراً نیز قبول سپرده‌های بیت‌کوینی و تبدیل آن به ریال در بورس تهران به طور رسمی آغاز شده است.

گفته می شود تبدیل بیت‌کوین به ریال در بازار بورس تهران توسط یک شرکت سوئدی انجام می‌شود  هر چند که به دلیل وجود تحریم‌ها، جذب سرمایه توسط این شرکت صورت نمی‌گیرد، اما ارز دیجیتال دیگر چنین محدودیت‌هایی ندارد و این شرکت هیچ حساب بانکی مشخصی در سوئد ندارد، اما در ایران یک حساب بانکی برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران دارد.

اما بیت کوین چه قدر ارزش دارد؟  بر اساس نرخ های جهانی هر بیت کوین ارزشی معادل ۱۳ هزار و ۶۰۱ دلار آمریکا دارد که این مبلغ برابر با حدود ۴۴ میلیون تومان در ایران است و این قیمت نشان دهنده این است که ازش پول مجازی بر خلاف ممنوعیت ها و مخالفت ها نه تنها کاهش نیافته که در حال رشد است.

این در حالی است که معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اخیرا  از برنامه این نهاد برای تدوین 6 سند برای ساماندهی کسب و کارهای نوین مالی خبر داد و گفت: در این زمینه سند مربوط به ارزهای دیجیتال تا پایان نیمه نخست سال آینده نهایی می شود.

وی افزود: در گام بعدی برای ارزهای دیجیتال بحث بومی سازی این نوع ارزها پیگیری می شود.

حکیمی با بیان اینکه رویکرد اصلی بانک مرکزی درباره ارزهای دیجیتال در دست تدوین است، گفت: همه بانک های مرکزی جهان در باره این ارزها وجود دارد و دامنه وسیعی از دیدگاه ها شامل ممنوعیت کامل تا امکان استفاده از آن را در برمی گیرد.

وی با اشاره به نوسان شدید این نوع ارز اظهار داشت: این ارزها یک عدم اطمینان و ریسک بالا را بوجود آورده و سبب شده تا بانک های مرکزی جهان از جمله ایران را دچار تردید کند که آیا می توان ذخایر را در قالب این ارزها نگهداری کرد یا خیر.

حکیمی ادامه داد: مقداری سوداگری در بازار ارز دیجیتال وجود دارد و حتی بازاریابی هرمی را در این زمینه شاهدیم که در فضای مجازی دیده می شود.

وی به مردم هشدار داد: با توجه به نوسان شدید ارز دیجیتال، هنوز این ارز به طور رسمی از سوی بانک مرکزی شناخته نشده و ریسک خرید این نوع ارزها بالاست.

این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه سیاستگذار به جمع بندی برای شناختن آن به عنوان ارز رسمی نرسیده است، ریسک آن برای خرید و سرمایه گذاری بالاست ضمن آنکه امکان فریب سرمایه گذار وجود دارد.

وی افزود: برخی افراد و شبکه ها ابزارهایی ایجاد کرده اند که کوپن و ژتون ارز دیجتال را عرضه می کنند اما بانک مرکزی در این زمینه پیشنهاد نمی کند که در این زمینه ورود کنند.

حکیمی تاکید کرد: تا زمانی که سیاستگذاری نکنیم، نمی توانیم آن را ممنوع اعلام کنیم اما می توانیم به مردم هشدار دهیم.

وی تاکید کرد: ذات ارزهای دیجیتال مبتنی بر یک نرم افزار است و حتی اگر فیلتر شود، از مسیر دیگری فعالیت می کند. از این رو به مردم هشدار می دهیم که ریسک آن بالاست و درباره آن احتیاط کنند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در عین حال با تاکید بر اینکه این نهاد ناظر در حال رصد بازار ارز دیجتال است، گفت: یکی از مشکلات این بخش این است که بازاریابی هرمی و شبکه ای برای آن در حال انجام است که البته دستگاه های ذی ربط در برخورد با شبکه های هرمی، باید به آن ورود کنند.

حکیمی افزود: هرچند ارزش ارز دیجتال در یکسال گذشته 10 برابر شده اما نوسان رو به پاییین آن نیز زیاد است.