افزایش قیمت نفت در بازار جهانی

 در حالیکه آمارهای صنعتی نشان می دهد که حجم ذخایر نفت خام آمریکا بیش از حد انتظار کاهش یافته است، قیمت نفت امروز با افزایش مواجه شد. این در حالی بود که احتمال تداوم تعطیلی یک خط لوله انتقال نفت دریای شمال نیز به رشد قیمت ها کمک کرد.

براین اساس، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 64 سنت، معادل یک درصد افزایش به 63 دلار و 98 سنت رسید. قیمت نفت برنت روز سه شنبه و به دنبال به راه افتادن موج برداشت سود با یک دلار و 35 سنت، معادل 2.1 درصد کاهش مواجه شده بود.

قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با 42 سنت، معادل 0.7 درصد افزایش به 57 دلار و 56 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز دیروز با 85 سنت کاهش مواجه شده بود.

بزرگترین خط لوله انتقال نفت انگلیس از میادین نفت و گاز این کشور در دریای شمال احتمالا به دلیل تعمیرات تا چند هفته تعطیل خواهد بود.

این خط لوله که روزانه حدود 450 هزار بشکه نفت خام فورتیز را به بازارها انتقال می دهد، پس از کشف یک شکاف در بدنه آن تعطیل شد.

تومومیچی آکوتا، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی میتسوبیشی یو اف جی در توکیو گفت: 4 هفته برای تعمیر این خط لوله مدت زمانی بسیار طولانی تر از اکثر پیش بینی هاست...تعطیلی خط لوله فورتیز دقیقا در زمانی رخ داده که شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار به دلیل کاهش تولید های اوپک و متحدانش کم شده است.

انستیتوی نفت آمریکا اعلام کرده که میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته 7.4 میلیون بشکه کاهش داشته است. این تقریبا دو برابر کاهشی است که تحلیلگران انتظار آن را داشتند. آمارهای رسمی دولت آمریکا در خصوص حجم ذخایر نفت خام این کشور امروز منتشر می شود.