آمریکا نرخ بهره را افزایش داد

شب گذشته بانک مرکزی آمریکا پس از جلسه طولانی تصمیم گرفت که نرخ بهره را در این کشور افزایش دهد.

جانت‌یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا دیشب اعلام کرد که نرخ بهره را در این کشور ۲۵ صدم درصد افزایش می‌دهد.

آمریکا پس از آنکه حدود ۸ سال نرخ بهره را در محدوده صفر نگه داشته بود از یکسال پیش به افزایش نرخ بهره هرچند جزئی اقدام می‌کند.

در طی ۳ مرحله افزایش بهره در یکسال گذشته به ۱.۲۵ تا ۱.۵ درصد رسانده است. حدود یک هفته گذشته بازارها تصمیم بانک مرکزی آمریکا را رصد می‌کردند و بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که افزایش نرخ بهره قطعی است.

شب گذشته اگرچه فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را افزایش داد اما چشم‌انداز خود را برای سال‌های آینده حتی به‌رغم اینکه گفته می‌شود طرح کاهش مالیات ترامپ به رشد اقتصادی این کشور کمک می‌کند، تغییر نداد.

ترامپ طرح مالیاتی را که در کمپین‌های انتخاباتی وعده داده بود می‌خواهد اجرا کند اما تصمیم‌گیران بانک مرکزی این کشور اگرچه برای سال آینده رشد اقتصادی را متصور هستند اما تاثیرات این طرح را ماندگار نمی‌بینند.

کاخ سفید بارها گفته است که طرح مالیاتی ترامپ می‌تواند به رشد ۳ تا ۴ درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور (GDP) کمک کند اما تصمیم‌‌گیران بانک مرکزی تاثیرات این طرح را در آینده با ثبات نمی‌بینند.

در پی افزایش نرخ بهره در آمریکا، بانک مرکزی چین نیز نرخ بهره را به ۳.۲۵ درصد افزایش داد. البته کره جنوبی هم سیاست‌های مالی را در این کشور تا حدودی تغییر داد. 

پیش از این صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده بود که افزایش نرخ بهره در آمریکا می‌تواند به ضرر بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای منطقه آسیایی تمام شود. شاید اعمال سیاست‌های مالی در چین و کره جنوبی بلافاصله پس از افزایش نرخ بهره در آمریکا در همین راستا و برای مقابله با پس لرزه‌های این تصمیم بانک مرکزی آمریکا باشد.