تضمین خرید برق نیروگاه‌های پراکنده

محمد بهزاد در گفت و گو با فارس افزود: وزارت نیرو حمایت همه جانبه از احداث نیروگاههای تولید پراکنده را در دستور کار قرار داده است، به نحوی که قرارداد خرید تضمینی برق که پیشنهاد دولت و مجلس در برنامه پنجم توسعه بوده است، با تولیدکنندگان نیروگاههای پراکنده مدنظر قرار گرفته و بر اساس آن، تولیدکنندگان این اطمینان را دارند که برق تولیدی آنها در هر صورت از سوی وزارت نیرو خریداری خواهد شد.

وی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی از تولیدکنندگان این نوع برق به مراتب بالاتر از سایر انواع برق‌های تولید شده است، به این معنا که اگر قیمت هر کیلووات ساعت برق به طور متوسط ۲۰ تومان باشد، هم اکنون قیمت تولید برق از مولدهای تولید پراکنده ۳۵ تومان است.

وی از معرفی واحدهای تولید پراکنده برق به بانکها برای استفاده از تسهیلات مصوب خبرداد و گفت: همچنین این واحدها جهت بهره مندی از تسهیلات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز معرفی شده‌‍اند تا بتوانند از تسهیلات این وزراتخانه نیز استفاده کنند.
به گفته بهزاد، هم اکنون ۳۰۰ مگاوات از برق تولید پراکنده در مدار است و البته شرکتهای متعددی نیز در حال انجام مراحل قانونی خود هستند که بر این اساس یکی از واحدها ظرف روزهای آینده به ظرفیت ۵ مگاوات(۵ واحد ۱۰۰۰ کیلووات) آماده افتتاح است.

بهزاد همچنین در مورد تامین سوخت مورد نیاز این نیروگاه‌ها نیز گفت: مذاکرات لازم با شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت صورت گرفته تا بتوان سوخت مورد نیاز این نیروگاه‌ها را به صورت تضمینی تامین کرد، البته بسیاری از این نیروگاه‌ها گازسوز هستند و مشکلی در تامین سوخت مورد نیاز خود ندارند.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین از دستور پرداخت ۲ میلیارد تومان از بدهی‌های معوق این وزارتخانه به پیمانکاران خبرداد و گفت: سه میلیارد تومان دیگر نیز در دستور کار پرداخت به بخش خصوصی قرار دارد.

*حمایت وزارت نیرو از برگزارکنندگان اولین همایش تولید پراکنده

وی با اشاره به حمایت وزارت نیرو از برگزارکنندگان اولین همایش تولید پراکنده در کیش گفت: این همایش که دیماه در کیش برگزار می‌شود، فرصتی را فراهم خواهد آورد که بتوان به مشکلات این واحدها رسیدگی کرده و سیاستهای وزارت نیرو در رابطه با تولید پراکنده را تبیین کرد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: شرکت توانیر به نمایندگی از وزارت نیرو، کار پشتیبانی از این همایش را به عهده دارد.