پاسخ آخوندی به اختلاف مسکنی با رئیس‌جمهوری

عباس آخوندی اظهار کرد:‌ در پی این هستیم که سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید از اراضی خود با کمک صندوق‌های زمین و ساختمان و ساخت مسکن آنها را در اختیار مردم قرار دهند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان این‌که با توجه به تنگناه‌های مالی در تجهیز منابع نیازمندیم که به سمت بازار سرمایه برویم، تصریح کرد: گریزی از این داستان نداریم و باید به این سمت برای پروژه‌های کوچک و بزرگ برویم. این کار باید بتواند در رقابت با بازار بانکی قرار گیرد مانند سایر کشورها که صندوق‌ها سهم بسیار زیادی از تامین منابع مالی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد:‌ این کار یک اقدام نوپا در ایران است. این یک مدل بسیار ساده و مدلی است که مردم در معاملات مسکن انجام می‌دهند.

وی با بیان این‌که در این صندوق‌ها از معامله چهره به چهر خارج شده و تبدیل به یک نهاد می‌شود، اظهار کرد: باید در مشارکت‌های انفرادی و خصوصی میزان مشارکت ممکن است زیاد باشد؛ افراد با هزار تومان می‌توانند در پروژه میلیاردی مشارکت کنند که این مسئله می‌تواند این ابزار مالی را از سایر ابزارها شاخص کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که برای بازار ایران نیازمند اندیشه‌های جدیدی داریم، افزود: باید مسکن از حاشیه شهر به مرکز شهر بیاید، برای این کار تمام سیستم ها و ابزار متفاوت از رویه‌های تامین مسکن در حواشی شهرها خواهد بود.

آخوندی با بیان این‌که در بیرون شهر کارفرما، زمین و تامین کننده مالی بزرگ دارید، گفت: در بافت‌ةای فرسوده صدها مالک داریم و نحوه تعریف پروژه اساسا بنیانش با طراحی در یک صفحه سفید متفاوت است. 

وی تاکید کرد:‌ صندوق‌های زمین و ساختمان می‌تواند در آینده به یکی از ابزارهای مهم در بازار ساخت و ساز تبدیل شود.