پشت پرده اصرار دولت برای گران کردن سوخت/ معیشت مردم چه می شود؟

 

گروه اقتصادی- دولت برای تأمین بودجه و بر اساس اظهارات مسئولان به خصوص رئیس جمهور برای حل مشکل اشتغال جوانان دو موضوع مهم حذف یارانه بگیران و افزایش قیمت حامل‌های را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش افکارنیوز، البته این در حالی است که این دو موضوع مهم باید به تائید مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خانه ملت برسد اما مطرح کردن این دو موضوع باعث شده برخی مردم نگران از وضعیت معیشتی خود شوند.

بر اساس آمار، در بودجه سال آینده دولت قرار است حدود۳۶ هزار میلیارد تومان از گران شدن بنزین و گازوییل و حذف ۳۰ میلیون از یارانه بگیران ایجاد درآمد کرده و آن را برای تولید، اشتغال و آموزش هزینه کند.

در خبرها اولین بار از سوی یک مقام آگاه در سازمان برنامه و بودجه اعلام شد که قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر می رسد و بعد اززنگنه افزایش سکانداروزارت نفت قیمت بنزین را تکذیب نکرد و اعلام کرد که این افزایش در لایحه بودجه ۹۷دیده شده و باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

نوبخت سخنگوی دولت نیز از سوی دیگر بیان داشت: دولت طبق بودجه اجازه دارد تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، در حال حاضر بر اساس قیمت‌های موجود چیزی حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان کسب کرده‌ایم. ۱۶ هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین‌شده وجود دارد و با قیمت کنونی بنزین نمی‌توانیم به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح‌شده افزایش پیدا کند.

از سوی دیگر اما مجلسی ها به خبر گرانی بنزین واکنش نشان دادند، نمایندگان مجلس گرانی حاصل از افزایش قیمت سوخت در لایحه بودجه ۹۷ را برای مردم غیر قابل تحمل پیش بینی کردند و به بیان ابهامات این تصمیم دولت پرداختند.

 حاجی دلیگانی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در حالی که دولت در لایحه بودجه آورده است که می‌خواهد تورم را ۹.۹ دهم درصد نگه دارد، اما خود با افزایش ۲۵ درصدی قیمت حامل‌های انرژی ناقض این موضوع عمل می‌کند.

اما براستی این تصمیم دولت در گران کردن بنزین و سوخت ها و حذف یارانه ها چه تاثیری دارد؟ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این دو تصمیم مهم از سویی منجر به افزایش تورم و دوم فشار بر قشر متوسط و پایین جامعه از لحاظ مالی می شود و دغدغه آنها برای تامین معیشت را بیشتر خواهد کرد.

هر چند روحانی اعلام  کرد ممکن است حامل انرژی گران شود، من به شما اعلام می‌کنم قیمت بنزین و گازوییل بالاتر از نصف قیمت جهانی امروز نخواهد بود و در همایش حقوق شهروندی به صراحت گفت که  حقوق شهروندی به ما می‌گوید اشتغال یکی از وظایف ماست، ما در بودجه ۹۷ به ملت عزیز می‌گوییم که هیچ چیزی را گران نخواهیم کرد مگر اینکه بگوییم این پول کجا می‌رود و کجا صرف می‌شود؛ اگر شما قبول کردید اعمال می‌شود اما مردم نگران وضعیت معیشتی خود هستند.

دلیل اصلی دولت برای این دو تصمیم مهم این است که بر اساس مفاد تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۳۹۷ به دولت اجازه داده خواهد شد تا به منظور اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد و اشتغال حمایتی، بتواند از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به قیمت این حامل‌ها در ابتدای سال ۱۳۹۶ منابعی به دست آورد و این منابع را تا سقف ۱۷۴ هزار میلیارد ریال در جهت حمایت از طرح‌های تولیدی و برنامه‌های اشتغال زایی هزینه کند.

منابع حاصل از حذف یارانه نقدی ثروتمندان قرار است به فقرا و بهداشت عمومی اختصاص پیدا کند. برآوردها نشان می‌دهد منبع حاصل از حذف غیرنیازمندان از یارانه در سال آینده ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

از سوی دیگردولت همچنین درمورد دلایل افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین و گازوییل مهم‌ترین دلیل آن را رسیدن قیمت بنزین و گازوییل به قیمت فوب خلیج فارس و پر شدن شکاف قیمت سوخت با کشورهای همسایه ذکر کرده است و به عنوان نمونه تأکید شده که قیمت گازوییل در کشور ۳۰۰ تومان است ولی در بسیاری از کشورهای اطراف ۶۰۰۰ تومان است واین زمینه را برای قاچاق فراهم کرده است. با این تفاسیر بر اساس بودجه ۹۷ قیمت بنزین لیتری ۱۵۰۰ و گازوییل ۴۰۰ تومان پیشنهاد شده این لایحه در صورت موافقت مجلس ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت دارد.

اما  مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی، از وجود تناقض در طرح دولت خبر داده و اعلام کرده که افزایش قیمت انرژی می‌تواند به کاهش ۴۸۰ هزار نفری اشتغال منجر شود.

 

بر اساس این گزارش با توجه به آثار رکودی افزایش قیمت حامل‌های انرژی موضوع تبصره ۱۸ موجب کاهش ۰.۷۵ تا یک درصدی رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۷ می‌شود که این کاهش رشد می‌تواند به کاهش ۳۶۰ تا ۴۸۰ هزار نفری اشتغال بینجامد.

میرزایی نکو نماینده مجلس نیز در این خصوص اظهار داشت :گرانی‌ها حتماً روی معیشت مردم تأثیرگذار است، ولی باید بررسی واقعی داشته باشیم که چقدر و چه میزان این محورها موجب گرانی خواهد شد تا بتوانیم تصمیم مناسبی را اتخاذ کنیم.

پروانه مافی نماینده اصلاح طلب تهران در مجلس اما درباره شیب تند حذف یارانه‌ها و گرانی حامل‌های انرژی به خبرنگار ما گفت: هر چند موضع مجلس موافقت با گرانی‌ها نیست و این شیب تند را می‌گیرد، اما افزایش قیمت حامل‌های انرژی از سوی دولت نیز دلایلی دارد که مدافعان به آن‌ها اشاره دارند از جمله عرضه ارزان که منجر به قاچاق می‌شود، بالا بودن مصرف و نقش آن در آلودگی هوا که با این حال باید طی جلسات مختلف به توافقی در این زمینه برسیم که مردم را در معیشت دچار تنگنا نکند.

باید منتظر ماند و دید سرنوشت گران شدن بنزین و حذف یارانه ها چه خواهد شد.