به گزارش ايسنا، صادق خليليان درباره سرماي زودرس اخير و آسيب آن به بخش كشاورزي، اظهار كرد: بخش كشاورزي به دليل تنوع اقليم، ظرفيتهاي بالايي دارد كه بارندگيهاي اخير وضعيت توليد را بهبود بخشيده است و ادامهي اين روند تا فصل بهار، سال بسيار خوبي را در بخش كشاورزي پس از سه سال خشكسالي رقم ميزند.

وی افزود: در برخی مناطق تگرگ و سرما‌زدگی خسارت‌هایی ایجاد کرد که از طریق بیمه این خسارت‌ها پرداخت شده است.

به گفته‌ی خلیلیان دولت سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه برای بیمه کشاورزان می‌پردازد.

اختلاف فاحش قیمت تولید تا مصرف؛ معضل ریشه‌ای کشور

وزیر جهاد کشاورزی درباره این‌که هر کیلو پرتقال از باغداران از ۲۰۰ تا نهایتا ۵۰۰ تومان خریداری و در بازار مصرف بیش از دو هزار تومان فروخته می‌شود، گفت: محصولی که ۴۵۰ تا ۵۰۰ از باغدار خریداری می‌شود، قیمت معقول آن برای مصرف‌کننده کیلویی هزار تومان است، نه بیشتر.

وی اختلاف فاحش قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف را معضل تاریخی و ریشه‌ای کشورمان عنوان کرد که به ضرر تولید‌کننده و مصرف‌کننده است.

خلیلیان افزود: به‌دنبال این هستیم که با ساماندهی‌ تشکل‌های مرتبط تولید و اعلام قیمت پایه توسط اتحادیه‌ها، سود کشاورزان و تولید‌کنندگان را که به جیب دلالان می‌رود، افزایش دهیم و با کاهش فاصله‌ی تولید تا مصرف اختلاف قیمت محصولات کشاورزی را از شبکه‌ی واسطه‌ای کم کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای کاهش فاصله‌ی تولید تا مصرف، غرفه‌های عرضه‌ی مستقیم کالا توسط سازمان تعاون روستایی در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی شده است که مستقیما تولید‌کنندگان محصولات خود را در این غرفه‌ها با ۱۵ درصد زیر قیمت بازار محصولات خود را عرضه می‌کنند. این امر به سود تولید‌کنندگان و مصرف‌کننده خواهد بود.

شهرداری برای حضور تولید‌کنندگان در غرفه‌های عرضه محصولات همکاری نکرد

وی اظهار‌ کرد: برای حضور تولید‌کنندگان در غرفه‌های عرضه‌ی میوه شهرداری به ویژه در تهران، شهرداری همکاری نکرد و این غرفه‌ها توسط دلالان و واسطه‌ها اداره می‌شود نه تولید‌کنندگان؛ به وزارت کشاورزی اعلام کردند برای حضور در این غرفه‌ها باید در مزایده شرکت کنید.

خلیلیان با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی واردات محصولات کشاورزی طی هشت ماهه‌ی امسال اظهار کرد: با تولید ۴.۵ میلیون تن مرکبات در کشور هیچ نیازی به واردات نیست؛ کما این‌که امسال تولید میوه از مرز ۱۷ میلیون تن عبور کرده و امسال با فوران تولید مواجه هستیم، به‌طوری که به جز موز به واردات هیچ میوه‌ای نیاز نیست.

وی خاطرنشان کرد: در تولید مرکبات سیب، انگور، هلو، شلیل و زرد‌آلو با مازاد تولید مواجه بوده و صادر‌کننده هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این‌که اگر واردات میوه صورت نگیرد، آیا قیمت‌ها غیرقابل کنترل خواهد شد؟ گفت: به هیچ‌وجه؛ در برخی از مقاطع پرمصرف سال که محصولات زمستانی تمام شده و محصولات تابستانی هنوز وارد بازار نشده‌اند، ممکن است سیاه‌بازار ایجاد شود و برای تنظیم بازار شب عید، پرتقال، سیب و نارنگی و موز وارد می‌شد که امسال طبق تاکید مقام معظم رهبری برای تنظیم بازار شب عید هم واردات توجیه ندارد و باید با تولید داخلی برای شب عید ذخیره‌سازی کرده و این مقطع زمانی را پشت سر بگذاریم.

۷۵ درصد میوه‌های وارداتی، موز است

به گفته‌ی خلیلیان طی هفت ماهه سال گذشته ۵۳۶ هزار تن میوه وارد کشور شد که امسال به ۴۹۵ هزار تن کاهش یافته است و ۷۵ درصد از این واردات مربوط به موز است.

وی اظهار کرد: طبق ماده‌ی ۱۶ قانون افزایش بهره‌برداری، وزارت جهاد کشاورزی مسوول اعلام تعرفه‌ها و محدودیت‌های واردات است و اجرای این سیاست‌ها با سازمان صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

خلیلیان افزود: واردات پیاز و سیر ۸۵ درصد، انواع گلابی ۷۱ درصد، هلو، زرد‌آلو، شفتالو و آلو ۸۴ درصد و واردات انگور ۸۰ درصد، واردات پرتقال ۱۱ درصد کاهش داشته است و واردات توت‌فرنگی به پنج تن و انار به شش تن محدود شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سالانه ۲.۷ میلیون تن سیب در کشور تولید می‌شود که با واردات ۱۰۰ هزار تن سیب بدنه‌ی کشاورزی نمی‌لرزد، اما آثار بدی به همراه دارد و واردات این محصول از چین و فرانسه در شأن کشور ما نیست.

خلیلیان اظهار کرد: واردات هیچ‌وقت به صفر نمی‌رسد، بلکه باید برای تنظیم بازار از واردات برخی محصولات مورد نیاز که در کشورمان تولید نمی‌شود یا تولید کمی دارند، وارد شود.

ذخیره‌سازی تنها راه کنترل نوسان قیمت گوشت مرغ

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در تولید گوشت مرغ کاملا خودکفا هستیم و نیاز به واردات نیست، لذا از ششم شهریورماه امسال ثبت سفارش واردات گوشت مرغ را ممنوع اعلام کردیم و گوشت‌های مرغ وارداتی که اکنون در بازار وجود دارند، از قبل ثبت سفارش شده یا مربوط به واردات زمان اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌هاست.

وی تنها راه کنترل نوسان قیمت گوشت مرغ در بازار مصرف را ذخیره‌سازی این محصول در زمان افزایش تولید عنوان کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: با توجه به تولید ۹۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور واردات این محصول در سال جاری به ۱۱۰ هزار تن محدود شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۵.۱ میلیارد دلار انواع محصولات کشاورزی اعم از خام و فرآوری شده صادر شده است که با توجه به افزایش تولید در سال جاری پیش‌بینی می‌شود، میزان صادرات محصولات کشاورزی امسال نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی درباره‌ی افزایش قیمت تخم‌مرغ طی مدت اخیر اظهار کرد: به دلیل بروز بیماری حاد تنفسی در اواخر سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد از مرغ‌های تخم گذار کشور از بین رفتند که جایگزینی آن زمان‌بر است.

خلیلیان اعلام کرد: در حال حاضر میزان تولید تخم‌مرغ مناسب شده و از کیلویی سه هزار و ۹۰۰ تومان به کیلویی دو هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

چای یک نوشیدنی لوکس است

وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ی مطالبات چایکاران گفت: چای محصول استراتژیک نیست؛ یک نوشیدنی لوکس بوده که مصرف آن فرح‌بخش است، اما برای دولت هزینه‌ی سنگینی دارد، چراکه اقتصاد این محصول برای منطقه‌ی گیلان حیاتی است.

وی تصریح کرد: چایکاران هیچ مطالباتی از سال گذشته ندارند و مطالبه‌ی آنها مربوط به فروش برگ سبز چای به صورت تضمینی است که تاکنون ۳۵ میلیارد تومان بابت خرید تضمینی این محصول پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: سالانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تن چای خشک در کشور تولید می‌شود اما مصرف سرانه‌مان ۱۰۰ هزار تن است، لذا نیازمند واردات این محصول هستیم.

خلیلیان تاکید کرد: با توجه به مرغوبیت بالای برگ سبز چای ایرانی، ایرانی‌ها حتما چای ایرانی مصرف کنند.

به گفته‌ی وزیر جهاد کشاورزی چای ایرانی کیلویی پنج تا ۲۰ هزار تومان صادر می‌شود.

خلیلیان همچنین تصریح کرد: قیمت زعفران از قیمت کیلویی ۲۵۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان سال ۸۴ به کیلویی دو میلیون تومان در سال جاری افزایش یافته است.

وي دربارهي ممنوعيت صيد ماهيهاي خاوياري از درياي خزر در سال آينده، گفت: بايد سران پنج كشور حاشيهي درياي خزر دربارهي اين موضوع به توافق برسند؛ ايران با اين موضوع موافق است.