به گزارش ايسنا، وي در ادامه با طرح اين پرسش كه انسان در خدمت كار است يا كار در خدمت انسان؟ تصريح كرد: اين مشخص است كه همهي موارد در عالم بايد در خدمت كمال انسان و بهرهبرداري درست انسان از نعمتهاي الهي باشد و هر اقدام و كاري كه انسان را از حقيقت خود و استعدادهاي خود دور كند و فرصت رشد و كمال را از او بگيرد، حتما مضر است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که همه ما به دنبال شغل و اشتغال برای رفع مشکل معیشت هستیم، گفت: همه این عوامل نیز می‌تواند در مسیر رشد و کمال باشد و از طرف دیگر می‌تواند در نقطه‌ی مقابل نیز عمل کند.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش با بیان این‌که یکی از ارکان اصلی زندگی سعادتمند، خانواده است، گفت: پدر و مادر در یک خانواده تلاش می‌کنند که خانواده‌ای شاد و مستحکم داشته باشند، ولی اگر اشتغال و معیشت به گونه‌ای باشد که اصل خانواده را دچار خلل کند و برای آن مشکل ایجاد کند، به چه درد می‌خورد. ثروت و درآمد باید در خدمت گرمی و استحکام خانواده باشد و اگر در جهت سستی خانواده عمل کند چه فایده‌ای دارد؟

وی با اشاره به اهمیت تغییر در شیوه کار و کاهش رفت و آمدها و استرس‌ها، گفت: آیا نمی‌شود به شکل دیگری تنظیم کرد که کارها به نحو دیگری صورت بگیرد؟ پیشرفت‌های علمی چه نقشی می‌تواند در تنظیم کارهای ما و تسهیل آنها داشته باشد. آیا با این میزان پیشرفت صورت گرفته نباید تغییری در سیستم و رفتارها ایجاد شود؟

وی ادامه داد: مثلا همین جلسه‌ای که آقای فروزنده برگزار کردند را می‌شود، دفعه بعد با دورکاری برگزار کرد. باید از پیشرفت‌ها و نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی که در سیستم اداری وجود دارد، به نحو احسن استفاده کرد، در حالی که در سیستم اداری ما بیش از دو درصد ظرفیت این پیشرفت‌ها استفاده نمی‌شود.

رییس‌جمهور در ادامه به اهمیت کاهش هزینه‌های اداری و همچنین کاهش هزینه‌های کارمندان اشاره کرد و گفت: مثلا یک کارمند احتیاج به ناهار دارد، هزینه رفت و آمدش است، هزینه مهدکودک فرزندش است و از طرف دیگر وقتی که در محیط اداری حضور پیدا می‌کند، آنجا نیز باید امکاناتی در اختیارش قرار بگیرد و این باعثمی‌شود که هزینه‌ها بالا رود.

وی ادامه داد: می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد و به خود کارمند برگرداند. اکنون کارمندان در تهران ۴۰ هزار تومان پول رفت و آمد می‌گیرند، ۴۰ هزار تومان برای مهدکودک فرزندانشان و ۴۰ هزار تومان نیز برای غذا که در مجموع می‌شود ۱۲۰ هزار تومان و اگر این کارمند در خانه کارش را انجام دهد ۱۲۰ هزار تومان صرفه‌جویی می‌شود و می‌توان این هزینه را به خود کارمند برگرداند تا صرف خانواده شود.

رییس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: در این صورت انرژی کمتری در ادارات مصرف می‌شود، از ساختمان‌های کمتری استفاده می‌شود و با توجه به کاهش این موضوع دست مدیران و تصمیم‌گیران برای تصمیم‌گیری بازتر می‌شود و کارمند نیز در خانه علاوه بر این‌که کارهایش را انجام می‌دهد، از سایر اوقات خود نیز می‌تواند به نحو احسن استفاده کند و حتی کار دوم نیز بگیرد، محدودیتی وجود ندارد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که اقتصادهای موفق در دنیا، اقتصادهایی هستند که کار را خرد کرده‌اند و در یک فضای کوچک جمع می‌کنند، به اهمیت مدیریت خوب و جلوگیری از اتلاف منابع اشاره کرد و گفت: معمولا در برابر هر ایده تحولی مقاومت‌هایی به صورت بی‌جهت وجود دارد.

رییس‌جمهور با اشاره به مزایای دورکاری و تاثیر آن در کاهش ترافیک، رفت و آمدها و حمل و نقل گفت: با دورکاری مردم نیز یاد می‌گیرند که از طریق سیستم خدمات دریافت کنند.

احمدی‌نژاد در ادامه با توصیه به دست‌اندرکاران این همایش مبنی بر پیگیری موضوع دورکاری و برنامه‌ریزی مناسب برای نهادینه شدن آن، گفت: بنشینید در این ارتباط برنامه‌ درستی را تدوین کنید. کارهای تحولی انجام دهید و در سیستم اداری که ۴۰،۵۰ سال است همه از آن می‌نالیم تغییر ایجاد کنید، حتی با این شیوه می‌توان، دریافت کارمندان را زیادتر کرد و هزینه‌های سازمان را پایین آورد.

وی با بیان این‌که با این شیوه می‌توان بسیاری از هزینه‌های زاید را حذف کرد، گفت: وقتی فرد در خانه باشد و از طریق دورکاری فعالیت‌ها را انجام دهد، می‌تواند بر وقت خود نیز برنامه‌ریزی کند و به نحو احسن از این وقت استفاده و آن را تنظیم کند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که این طرح باعثتغییر و تحول در سیستم اداری می‌شود، افزود: اگر این نگاه منجمد شده‌ای که در سیستم اداری طی این ده‌ها سال ایجاد شده است، را تغییر دهیم در پی این تغییر، نوآوری و خلاقیت نیز ایجاد و بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان این‌که اگر ما قالب اداری گذشته را تغییر دهیم بسیاری از منابع کشور آزاد و خیلی از مشکلات حل می‌شود، گفت: از آنجاکه در یک روال بسته کارها انجام می‌شود، برای انجام یک کار در یک سیستم مثلا چندین امضا می‌خواهد در حالی که می‌توان این کار را با چهار امضا نیز انجام داد.

وی در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر سه میلیون کارمند در کشور وجود دارد، گفت: اگر یک میلیون نفر از آنها نیز از طریق دورکاری کارهایشان را انجام دهند و در خانه بنشینند این خود یک انقلاب است. اگر در این چرخش کاری که تنظیم می‌کنیم، یک انسان، یک کودک و یا یک نوجوان از دست برود مثل این است که تمام عالم از دست می‌رود و اگر یک کودک احیا شود و طعم محبت را بچشد، انگار همه عالم احیا شده است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که حتما خانم‌ها از این امر استقبال بیشتری می‌کنند، گفت: آنها علاوه بر کار بیرون، وظایف و کارهای خانه را نیز بر عهده دارند و خانم‌های کارمند خیلی زودتر فرسوده می‌شوند؛ چرا باید اینگونه باشد؟

رییس‌جمهور با درخواست از معاون توسعه و مدیریت نیروی انسانی رییس‌جمهور که در این ارتباط آمار بگیرد که چرا اینگونه است، گفت: بنشینید و در ارتباط با دورکاری برنامه‌ریزی کنید که مثلا اینقدر درصد باید دورکاری کنند و مسائل مربوط به آنها را حل کنید و بعد برنامه‌ریزی کنید که مثلا در سال آینده نیز چقدر باید به میزان کسانی که دورکاری می‌کنند، افزوده شود.

وی گفت: اگر ساختمان‌های اضافی خالی شود و آنها فروخته شود، می‌توان درآمد آن را در رفاه کارمندان خرج کرد، مگر دولت چقدر ساختمان می‌خواهد، ما سعی کردیم که ساختمان دیگر نسازیم. مثلا در ساختمان همین وزارت کشور می‌گویند دو هزار نفر کار می‌کنند، دو هزار نفر چکار می‌کنند، هزار نفر آنها بروند، خانه و از طریق دورکاری کار انجام دهند و این ساختمان خالی می‌شود و می‌توان کارمندان ادارات حاشیه‌ای وزارت کشور را به اینجا آورد و ساختمان‌های اضافه را فروخت و درصددی از درآمد حاصله را برای رفاه کارمندان اختصاص داد؛ چرا که کارمندان سرمایه‌های کشورند و خدمات گسترده‌ای را انجام می‌دهند و معمولا نیز کمتر حقوق می‌گیرند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که هر چه به رفاهیات کارمندان بیشتر برسیم، این به نفع کشور و پیشبرد امور است، گفت: امیدوارم در مورد کاری که آغاز شده، شاهد یک جهش باشیم و آغازی بر نوآوری و خلاقیت جدید در چرخش کارها و ارائه خدمات به مردم باشد.

پيش از صحبتهاي رييسجمهور، فروزنده معاون توسعه و مديريت نيروي انساني رييسجمهور و شيخالاسلام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به ايراد سخنراني پرداختند.