دنياي اقتصاد،براساس اين گزارش، رفتار عرضهكنندگان مسكن در پايتخت طي بهار و تابستان به گونهاي بوده است كه آپارتمانهاي فروشي به طور متوسط با قيمت مترمربعي ۵/۲ ميليون تومان به خريداران پيشنهاد ميشده، اما با مقاومت از ناحيه تقاضا، ميانگين قيمت قطعي معاملات، رقم ۹/۱ ميليون تومان را ثبت كرد كه به اين ترتيب بازارمسكن تا پايان تابستان از حباب ۳۱ درصدي نجات يافته است.

فرید قدیری: علائم رسمی از خیز قیمت مسکن در تهران طی نیمه‌اول امسال، پیش‌تر با انتشار دو گزارش از مرکز آمار و سامانه رهگیری معاملات مسکن، به تایید رسید، اما حالا سامانه مجازی ثبت رفتار خریدار و فروشنده ملک، روایتی از نحوه شکل‌گیری موج صعودی قیمت در تهران منتشر کرده که نشان می‌دهد آپارتمان‌های پایتخت در دو فصل ابتدای سال به‌رغم افزایش ارزش، از نوعی «توفان قیمت» نجات پیدا کرده‌اند.
این سامانه مجازی که اولین مرحله قیمت‌گذاری واحدهای مسکونی هنگام خرید‌وفروش را با ثبت «قیمت ‌پیشنهادی طرف عرضه» و نمایش آن به خریدار برای چانه‌زنی طرف تقاضا، انجام می‌دهد، گزارش داده است: در نیمه اول سال‌جاری میانگین «قیمت پیشنهادی» فروش واحد مسکونی در شهر تهران به رقم دو میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسید.
این در حالی است که طبق گزارش سامانه رهگیری معاملات مسکن –وابسته به وزارت بازرگانی - که مسوولیت ثبت «قیمت قطعی» خرید‌وفروش را برعهده دارد: طی نیمه‌اول، واحدهای مسکونی در تهران به طور متوسط با قیمت قطعی یک میلیون و ۹۳۷ هزار تومان معامله شدند.
به این ترتیب در بهار و تابستان امسال، تحت تاثیر مقاومتی که طرف تقاضا در بازار مسکن از خود نشان داد، حباب ۳۱ درصدی قیمت مسکن – فاصله بین قیمت پیشنهادی تا ارزش واقعی - که فروشنده‌ها قصد داشتند آن را در بازار تشکیل دهند، تا حد زیادی تخلیه شد طوریکه طی این مدت سطح قیمت قطعی مسکن در حد ۱۲ درصد افزایش پیدا کرد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» متوسط قیمت‌ قطعی مسکن در شهر تهران از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نیمه اول سال گذشته به سطح یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در مدت مشابه سال‌جاری رسید طوری‌که نرخ تورم در بازار مسکن طی این مدت به عدد ۸/۱۱ درصد تبدیل شد.
اما براساس گزارشی که سامانه مجازی ثبت رفتار خریدار و فروشنده مسکن در تهران(سامانه ایران‌فایل) اعلام کرده است: متوسط قیمت‌ پیشنهادی از رقم دو میلیون و ۱۳۳ هزار تومان در نیمه‌اول پارسال به دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در نیمه‌اول امسال افزایش پیدا کرده است که حکایت از رشد ۱۹ درصدی سطح توقع فروشنده‌ها طی این مدت دارد.
انگیزه افزایشی
همچنین تعقیب ماهانه رفتار طرف عرضه مسکن در تهران نشان می‌دهد: در سال جاری اشتهای فروشنده‌های ملک برای فروش با قیمت بالاتر، به مراتب از سال گذشته بیشتر شده است. در ماه‌های نیمه‌اول سال۸۹، سطح قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها بین دو میلیون و ۱۰۰ تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نوسان بود اما در مدت مشابه سال۹۰، نوسان قیمت پیشنهادی بیشتر شده و بین دو میلیون و ۴۰۰ هزار تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. طوری که در شروع سال، آپارتمان‌های فروشی در مناطق نیمه‌شمالی پایتخت با میانگین قیمت دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه شدند و در تابستان سطح پیشنهادها به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم رسید.
تفاوت دیگری که امسال در رفتار عرضه‌کننده‌ها به وجود آمده، انگیزه آنها برای ادامه پیشنهادهای افزایشی است. در مهر سال گذشته به دلیل عبور از فصل تابستان، قیمت‌های پیشنهادی برای فروش مسکن در تهران مترمربعی ۱۰۰ هزار تومان فروکش کرد و به میانگین دو میلیون تومان رسید اما در مهرماه امسال، فروشنده‌ها هنوز ناامید نشده‌اند و قیمت‌های پیشنهادی را متری ۱۰۰ هزار تومان نسبت به نرخ‌های تابستانی افزایش دادند و به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رساندند.
اکنون با کارنامه‌ای که درباره رفتار‌ها در بازار مسکن طی ماه‌های گذشته از سال جاری، به دست آمده تا حدودی علت زمزمه‌ها در بازار مبنی بر «گرانی رویت شد» مشخص شده است. طبق اعلام سامانه مجازی ایران‌فایل، قیمت‌های پیشنهادی برای فروش مسکن در بهار امسال ۱۵ درصد نسبت به بهار گذشته افزایش داشته است به طوری که برای آپارتمان‌هایی که در این مدت عرضه شدند میانگین قیمت دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تعیین شده بود در حالی که میانگین قیمت پیشنهادی در بهار سال گذشته دو میلیون و ۱۳۳ هزار تومان بوده است.
همچنین سطح قیمت پیشنهادی فروش مسکن در شهر تهران طی تابستان امسال با ۱۰ درصد افزایش نسبت به فصل بهار به دو میلیون و ۶۳۳ هزار تومان رسید که در مقایسه با متوسط قیمت پیشنهادی دو میلیون و ۱۳۳ هزار تومان در تابستان سال گذشته، ۲۳ درصد رشد پیدا کرده است.
این در حالی است که طی نیمه اول سال گذشته، سطح قیمت پیشنهادی در بهار و تابستان بدون تغییر بوده است.
رفتار موجران عکس فروشنده‌ها
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در نیمه اول امسال اگر چه نرخ رشد قیمت پیشنهادی فروش مسکن در تهران - ۱۹ درصد - بیشتر از نرخ رشد قیمت قطعی معاملات مسکن – ۱۲ درصد - بود که البته این نوع رفتار که نتیجه آن کرنش فروشنده در برابر خریدار است، طبیعی به نظر می‌رسد اما در بازار اجاره، درست عکس این حرکت ثبت شده است.
براساس این گزارش، در نیمه اول امسال، نرخ‌های پیشنهادی برای واگذاری آپارتمان‌های اجاره‌ای در شهر تهران ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد در حالی که نرخ رسمی اجاره مسکن طی این مدت ۱۹ درصد رشد داشته است.
این بدان معنی است که در بازار اجاره آپارتمان طی ۶ ماه اول امسال، اجاره‌بها ۵ واحد درصد بیش از سطح توقع موجران، تعیین و ثبت شده است که به احتمال زیاد علت این اتفاق، التهابی بود که اوایل امسال در بازار اجاره به راه افتاد.
همچنين تحليل ديگري كه ميتوان درباره سبقت نرخ واقعي اجارهبها از نرخهاي پيشنهادي موجران مطرح كرد انتظاري است كه هماكنون متقاضيان مسكنمهر بابت تحويل خانههايشان ميكشند. اين افراد در حال حاضر در گروه اجارهنشينها قرار دارند و در ماههاي اخير مجبور شدند براي يكسال ديگر، قراردادهايشان را به علت تاخير در افتتاح واحدهاي مسكونيمهر تمديد كنند كه در نتيجه آن، حجم تقاضا در بازار اجاره افزايش يافت و فرصت براي رشد اجارهبها فراهم شد.