" دورکاری " به دنبال " بیکاری " نیست

به گزارش فارس، لطفالله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور یکشنبه شب در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به هدف دولت از اجرای طرح دورکاری اظهار داشت: این طرح به منظور بالا بردن بهرهوری سازمانها، ایجاد انگیزه و خودمدیریتی در کارمندان، از بین بردن معضل بروکراسی ادارات و رفع معضلات اجتماعی از قبیل ترافیک و فشارهای عصبی طراحی شده است.

وی ادامه داد: طرح دورکاری در حقیقت به کارمندان کمک می‌کند تا به جای وقت فروشی، در یک توافق مشترک با آنان امکان ارائه کار باکیفیت به سازمان فراهم ‌شود.

فروزنده نوع شغل کارمندان را از عوامل اصلی سازماندهی شدن دورکاران برشمرد و تصریح کرد: ابتدا باید دید نوع شغل فرد در قالب دورکاری صورت می‌پذیرد یا خیر، پس از آن تفاهم نامه‌ای بین فرد و سازمان برای چگونگی همکاری و کار منعقد می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از کارمندانی که دورکار هستند اطلاعی از این تفاهم‌نامه ندارند، بیان داشت: دستگاه‌ها و سازمان‌ها موظفند با کارمندانشان در زمینه دورکاری تفاهم‌نامه امضاء کنند تا مبنایی باشد برای ارزیابی عملکرد آنها؛ در غیر این صورت مبنایی برای بحثدورکاری وجود نخواهد داشت.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در ادامه اضافه کرد: طرح دورکاری طرح جوان و نوپایی بوده و مستلزم فرهنگ‌سازی و آموزش است تا بتواند محقق شود.

وی با بیان اینکه کنترل کارماندان دور‌کار از طریق مکانیزم کار و فعالیت صورت می‌گیرد، گفت: اینکه کارمندان با سازمان توافق می‌کنند تا در طول هفته کار تحقیقاتی یا پژوهشی خود را تحویل دهند، ملاک عملکرد است و هیچ‌گونه حساسیتی در بحثمدت زمان وجود ندارد.

فروزنده افزود: کاری که کارمندان به سازمان مربوطه تحویل می‌دهند، کیفیت و کمیت آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر اساس کیفیت کار به فرد پاداش داده شده یا در صورت نیاز تنبیه می‌‌شود.

* طرح دورکاری سبب تحکیم بنیان خانواده می‌شود

وی با اشاره به در اولویت قرار گرفتن این طرح برای زنان اظهار داشت: این طرح صرفاً برای زنان نیست اما به دلیل فشار کار وارده بر زنان و فعالیت در دو محیط منزل و اداره این طرح برای این قشر در اولویت است البته در مشاغلی که زنان در اختیار دارند امکان دورکار شدن وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور اضافه کرد: اولویت قرار دادن این طرح برای زنان سبب تحکم بنیان خانواده می‌شود.

فروزنده، مشاغل تخصصی مانند کار‌های پژوهشی و مشاغلی که نیاز به حضور فیزیکی و ارتباط مستقیم با ارباب رجوع نداشته باشند را از جمله مشاغلی دانست که می‌توانند دورکاری شوند.

وی با بیان اینکه طرح دورکاری وابسته به ماهیت کار کارمند است، عنوان کرد: دستگاهایی که ماهیت پژوهشی دارند و کار ستادی می کنند، به راحتی درصدد اجرای این طرح برخواهند آمد اما مؤسسات آموزشی و درمانی قادر به انجام این طرح نخواهند بود.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با بیان اینکه متولی فرهنگ‌سازی در خصوص دورکاری ابتدا خود ما هستیم، اظهار داشت: با مشارکت همه دستگا‌ها و رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما و همه کسانی که نقش فرهنگی دارند، می‌توان این طرح را به خوبی فرهنگ‌سازی کرد.

*طرح دورکاری می‌تواند در بخش خصوصی مؤثر عمل کند

فروزنده در ادامه تصریح کرد: با نگاهی که بخش خصوصی در بحثبهره‌وری دارد این طرح می‌تواند در بخش خصوصی مؤثر عمل کند.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح دورکاری بخش دولتی و خصوصی باید موازی حرکت کنند، عنوان داشت: با نتایج مثبت این طرح بخش خصوصی نیز پیشگام خواهد شد همانگونه که در مورد پیشخوان‌های شهری و روستایی بخش خصوصی حضور پر رنگی داشته است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور اظهار داشت: در حال حاضر میزان حقوق کارمندان میزان ساعتی است که فعالیت می‌کنند که در این بازه زمانی خروجی کار مورد بررسی نیست که این موضوع ضعف بزرگی در سیستم اداری ما محسوب می‌شود.

فروزنده اضافه کرد: باید در ادارات، میزان کار را مبنا قرار دهیم که یکی از ضرورت‌های طرح دورکاری تحقق بخشیدن به همین امر است.

وی فراهم آوردن تمام زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح دورکاری را دیدگاهی نادرست دانست و تصریح کرد: با امکانات و زیر ساخت‌های موجود کار را کلید می‌زنیم که البته در حین کار نیازمندی‌ها و کاستی‌های موجود بهتر و واضح‌تر نمود پیا می‌کنند.

*موفقیت طرح دورکاری نیازمند مقبولیت عمومی است

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با بیان اینکه طرح دورکاری امنیت شغلی کارمندان را به خطر نمی‌اندازد، عنوان کرد: طرح دورکاری فضای مناسب برای افرادی که به دنبال کار با کیفیت هستند را فراهم می‌کند و به هیچ عنوان به دلیل نا‌کارآمدی یا اخراج کارمند نیست.

فروزنده با اشاره به زیرساخت‌های لازم در مورد طرح دورکاری، اظهار داشت: زیر‌ساخت‌های الکترونیکی، تعریف قوانین و رویه‌هایی در نظام اداری، فرهنگ‌سازی، باور مدیران و کارکنان به دورکاری مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در صورتی موفق عمل خواهد کرد که مدیران، جامعه و کارمندان آن را به عنوان یک روش و یک شغل قبول و باور داشته باشند، در غیر این صورت این طرح به شکست منجر میشود.