گزارشی از برنامه دولت برای تنظیم بازار و مهار قیمت‌ها

ارگان رسمی دولت در گزارشی نوشت: افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی در عین حفظ تورم تک‌رقمی موجب شد که رئیس‌جمهوری در 4 مهر ماه سال جاری دستور رسیدگی را صادر کند. آن گونه که محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت رئیس‌جمهوری دستور رسیدگی به قیمت کالاهایی را داد که بیش از ۲۰ درصد گران شدند.
وی گفت: با توجه به این دستور از بانک مرکزی انتظار دارم در بررسی علت افزایش قیمت اقلام ضروری که دولت مسئولیت تنظیم بازار آنها را بر عهده ‌دارد، همکاری‌های لازم را انجام دهد. حال سه ماه از آن تاریخ گذشته است و نوسانات برخی کالاهای اساسی هنوز هم در سطح بازار وجود دارد. کالاهای اساسی مهم‌ترین کالاهایی بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بررسی می‌کرد و گزارش آن را به ستاد تنظیم بازار می‌داد.
برای بررسی قیمت کالاها سراغ سوپر مارکت‌ها رفتیم تا بپرسیم در این مدت روند قیمتی کالاها چگونه بوده است. گروه لبنیات سردمدار این افزایش قیمت‌ها بود. در مدت یک ماه پنیر 4 هزار و 800 تومانی 5 هزار و 600 تومان شد. ماست، بستنی و... همچنین افزایش قیمتی را تجربه کردند. کره هم از گرانی در امان نبود. کره 50 گرمی که روی وزنه سوپر مارکت‌ها40 گرم از هزار و 600 تومان به هزارو 800 تومان رسیده است. طبق گفته سوپر مارکت‌ها اکثر کالاها 10 گرم کاهش وزن دارند اما وزن حک شده روی تمام کالاها 10 گرم کمتر است.
بازار گوشت و مرغ هم با آهنگ افزایش قیمت، همراه شدند. قیمت گوشت چرخ‌کرده اگر 700 گرم گوساله و 300 گرم گوسفند داشته باشد کیلویی تقریباً 51 هزار تومان برای مصرف‌کننده تمام می‌شود. 
گزارش بانک مرکزی هم از افزایش قیمت‌ها می‌گوید. گزارش آذر 96 گویای آن است که قیمت خوراکی‌‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به ماه قبلش 3/4 درصد و نسبت به سال قبلش 14/3 درصد گران شده است.
با تمام این اتفاق‌هایی که رخ داده است محمد شریعتمداری وزیر صنعت گفته است: وزارت صنعت بازار را به‌صورت دقیق رصد می‌کند و اجازه نمی‌دهد که بازار تحت تأثیر افراد سودجو و فرصت‌طلب قرار گیرد. لذا افزایش قیمت‌هایی که جهانی بوده است خارج از کنترل ما است اما رشد قیمت‌های داخلی مورد پیگیری قرار می‌گیرد و تا حد امکان از گرانی‌ها جلوگیری خواهیم کرد. نمونه آن هم تخم‌مرغ است که به‌زودی روند کاهشی قیمت آن شروع می‌شود. وی با تأکید بر این موضوع که افزایش قیمت محصولات نباید به گونه‌ای شود که مصرف‌کننده و تولیدکننده‌ همزمان زیان ببینند، ادامه داد: این موضوع باید از جانب دستگاه‌های ذی‌ربط پیش‌بینی شود. همچنین ستاد تنظیم بازار در پاسخ به درخواست رئیس‌جمهوری، درخصوص رسیدگی به کالاهای دارای افزایش قیمت را با تفکیک نوع و علت افزایش قیمت ارائه‌ می‌دهد. در عین حال برخی منابع خبری هم گزارش دادند که در جلسه اخیر مسئولان بازرگانی و اقتصادی کشور که به‌ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شده، بر ضرورت نظارت دقیق بر بازار و رصد قیمت‌ها به‌صورت مستمر تأکید شده تا کنترل مستمری بر بازار کالاهای اساسی و اقلام اصلی مورد نیاز مردم صورت گیرد.