ايسنا: مهدي غضنفري در همايش اولين سالروز هدفمندي سازي يارانهها روايت جالبي را درباره چگونگي هدفمندسازي يارانه نان بيان كرد.

وی گفت: ‌ تا قبل از هدفمندسازی یارانه نان بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس به ما هشدار می‌دادند که دست کم یارانه این یک قلم کالا هدفمند نشود چرا که ممکن است تبعات سیاسی و امنیتی داشته باشد.

وی گفت: ‌ کارشناسان می‌گفتند ممکن است با حذف یارانه نان مملکت مانند آنچه در برخی از کشورها رخ داد به هم بریزد.

غضنفری با بیان این‌که تنها شخص رییس جمهور تا آخرین لحظه می‌دانست که یارانه نان هدفمند می‌شود یا خیر، عنوان کرد: من خودم شخصا دو بار از رییس جمهوری درباره هدفمند شدن یا نشدن یارانه نان سوال کردم که بار اول او تنها سر تکان داد و بار دوم گفت که این موضوع در کامپیوتر قرار گرفته است اما من در هیچ کدام از این دفعات متوجه اصل ماجرا نشدم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: حتی در شب اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دغدغه داشتم که به هر حال سرنوشت یارانه نان چه می‌شود. برای اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها ۸۰ سناریو وجود داشت که امکان اجرای هر کدام برابر بود ولی ما نمی دانستیم سرنوشت یارانه نان چه خواهد شد.

وی اضافه کرد: ‌ البته ما در هر صورت برای حذف یارانه آمادگی داشتیم و با نانوایی‌های سراسر کشور در این زمینه هماهنگی کرده بودیم.

غضنفری با بیان این‌که ساختار مدیریت حاکم بر گندم، ‌آرد و نان در کشور معیوب بود، اظهار کرد: خوشبختانه بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها بخشی از این ساختار معیوب تاکنون اصلاح شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان این‌که اجرای هیچ کدام از بسته‌های حمایتی روی زمین نخواهند ماند، خبر داد: اخیرا با دستور رییس جمهوری ۴۰۰ میلیارد تومان به بازسازی‌های کوچک صنعتی و یک میلیارد دلار نیز از صندوق توسعه ملی به بازسازی‌های بزرگ صنعتی اختصاص یافت همچنین برای اجرای بسته بازسازی اصناف ۲۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

این مقام مسوول با اشاره به دو انتقاد مطرح شده علیه وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: این دو انتقاد سیاست تثبیت قیمت‌ها و در عین حال افزایش قیمت در برخی حوزه‌ها بود که تلاش ما این بود موضع بینابینی داشته باشیم. در جایی که تولید تحت فشار قرار گرفت و با افزایش قیمت‌ها به طور منطقی موافقت کردیم. به عنوان مثال قیمت روغن نباتی ۹ تا ۱۵ درصد، شوینده‌ها پنج تا ۱۰ درصد، کاغذ هفت تا ۱۰ درصد، گچ و سیمان ۱۰ درصد و لوازم خانگی پنج تا ۱۰ درصد افزایش یافت.

به گفته غضنفری در هشت ماهه بعد از هدفمندی‌ یارانه‌ها صادرات غیر نفتی کشور به ۲۷.۴ میلیارد دلار رسید.

وي همچنين گفت: بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانهها مصرف انرژي در بخش صنعت و معدن كشور افزايش يافته است اما اين رشد مصرف ناشي از اسراف نبوده بلكه به دليل افزايش توليد بود.