تبعات منفی فقدان حضور ایران در سازمان تجارت جهانی

بهرام شهریاری عضو اتاق بازرگانی تهرا درباره موانع و دلایل کاهش سرمایه گذاری خارجی اظهار کرد: بی‌برنامگی ، بی ثباتی اقتصادی ، فقدان حمایت اصولی و نداشتن برنامه توسعه اقتصادی از موانع سرمایه گذاری خارجی است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به فقدان برنامه اقتصادی صحیح در کشور بیان کرد:سرمایه‌گذار خارجی نیازمند چراغ راه است، سردرگمی و فقدان تبیین برنامه توسعه اقتصادی باعث سرگردانی سرمایه گذار داخلی  شده است. در شرایطی که برنامه اقتصادی کشور مبهم است ،سرمایه گذار خارجی نیز میلی برای سرمایه گذاری ندارد.

وی ادامه داد:از موارد فقدان  برنامه ریزی می‌توان به پراکندگی کارخانه‌های تولید خودرو در کشور اشاره کرد که میزان تولید  ۱۷ کارخانه به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال می‌رسد و به اندازه  تولید یک کارخانه خودروسازی در چین نیست.

شهریاری با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز باعث کاهش  سرمایه گذاری می شود، تصریح کرد:با توجه به سیرصعودی قیمت دلار، سرمایه گذار خارجی برای انتقال درآمد خود به کشورش باید ریال دریافتی را  به دلار تبدیل کنند.بنابراین افزایش نرخ دلار باعث کاهش سود دریافتی کاهش سرمایه گذار می شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از نبود ضمانت برای سرمایه گذاری خارجی بیان کرد:تضمینی برای سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد و دولت به صورت شفاهی اصل و سود منابع خارجی را تضمین می‌کند، این قول شفاهی به تنهایی نمی‌تواند میزان سرمایه گذاری خارجی را افزایش دهد و بانک‌ها نیز به دلیل نقش واسطه‌ای در عمل منفعل هستند و نمی‌توانند سرمایه گذاری را را تضمین کنند.

وی با اشاره به ضعف قوانین بازرگانی در حمایت از سرمایه گذاری اذعان کرد:وضع قوانین ضربتی امنیت سرمایه گذاری را زیر سوال می‌برد، وقتی سرمایه گذار از فروش کالای خود مطمئن نباشد و احتمال واردات همان کالای مشابه با تصمیم گیری‌های دولت وجود داشته باشد ترجیح می‌دهد که سرمایه گذاری انجام ندهد و تنها به واردات کالا اکتفا کند.

شهریاری با اشاره به برداشت غلط از سرمایه گذاری خارجی بیان کرد:سرمایه گذاری  غربی ها در کشور با جهت گیری‌هایی در داخل همراه است و عده‌ای این تصور را القا می‌کنند که سرمایه گذاری خارجی کشور را مستعمره و وابسته به خارج می‌کند در حالی که سرمایه گذاری باعث افزایش اشتغال، تامین منابع مالی بخش تولید و افزایش توان صادرات کشور می‌شود.البته در این میان درآمد دولت از صادرات و مالیات نیز افزایش خواهد یافت.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به فقدان  کارایی صندوق توسعه ملی در افزایش سرمایه گذاری افزود:  با هدف حمایت از بخش خصوصی تاسیس شد. بنا بود قوانین مازاد بر فروش نفت به این صندوق اختصاص یابد تا از سرمایه گذاری داخلی حمایت شود ،اما این صندوق به دلیل مشکلات موجود به حیاط خلوتی تبدیل شده که بخشی از کسری دولت‌ها را تامین  می کند .به عبارتی صندوق توسعه ملی در اصل کارایی برای بخش خصوصی ندارد.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری نیاز به سرمایه گذاری دارد، اظهار کرد:جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کشورظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری خارجی است که به دلیل مشکلات ویزا و تفاوت‌های فرهنگی ، در جذب سرمایه گذار خارجی با مشکل مواجه شده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران  فقدان حضور ایران در سازمان تجارت جهانی را باعث بروز خسارات زیادی دانست و تصریح کرد: عضویت در سازمان تجارت جهانی می‌تواند کشور را به بازار‌های جهانی برساند، فقدان حضور کالای ایرانی در بازار‌های خارجی باعث می‌شود رقبای دیگر عرصه را برای حضور مجدد ایران تنگ و به مرور زمان آن را از بسیاری از بازار‌ها حذف کنند.

وی افزود:با توجه به اینکه ایران در میان کشور‌های خاورمیانه با ثبات‌ترین کشور است می‌تواند پایگاه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد و در بازسازی کشور‌های جنگ زده همسایه نقش پررنگی داشته باشد.

شهریاری در پایان گفت:سرمایه گذار خارجی با توجه به مشکلات ذکرشده ترجیح می‌دهد در بخش نفت و پتروشیمی سرمایه گذاری کند و وارد حوزه‌های اقتصادی دیگر نشود مانند کشور چین که بازار خودروی ایران را در دست دارد و به دلیل مشکلات موجود علاقه‌ای به سرمایه گذاری در بخش های دیگر ندارد ،از اینرو تنها به صادرات خودرو به ایران اکتفا کرده است.