" تکذیب " قطع روابط تجاری با امارات " تایید " شد!

سرویس اقتصادی افکار نیوز - ماجرا از آنجایی آغاز شد که صبح سه شنبه جمعی از بازرگانانی که از طریق سایت ثبت سفارش از دبی اقدام به داد و ستد با این کشور می کردند به دلیل بسته شدن این سایت در محل سازمان توسعه تجارت تجمع کردند.

با گذشت چند ساعت و در حالی که برخی اشکال فنی را علت این موضوع می دانستند، خبرگزاری مهر خبر داد که با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، هرگونه مراوده تجاری ایران با کشور امارات متحده عربی تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

بر این اساس مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته(دوشنبه) در دستورالعملی، توقف هرگونه مراوده تجاری با کشور امارات متحده عربی را تا اطلاع ثانوی ابلاغ کرده است. که علت این تصمیم " مواضع ضد ایرانی کشور امارات متحده عربی " عنوان شد.

جالب انکه نادری، معاون امور گمرکی گمرک ایران کاملا از این موضوع بی اطلاع بود و ناباورانه در حالی که در سفر شهرستان به سر می برد از حجم بالای مراودات تجاری ایران با امارات خبر داد.

و مسعود دانشمند، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات به نقل از بانک مرکزی خبر داد که: ثبت سفارش واردات هرگونه کالا از امارات باید به ارزهایی به غیر از واحد پول این کشور یعنی درهم انجام شود.
و البته رئیس اتاق بازرگانی وظیفه روابط عمومی بانک مرکزی را و بخشنامه بانک مرکزی را اینطور کامل کرد که: این ابلاغ به مفهوم این است که هر کالایی می تواند از مبداء امارات وارد ایران شود اما پرداخت پول آن با دلار، یورو و هرگونه ارز رایج دیگر به جز درهم امکان‌پذیر است.

رئیس اتاق بازرگانی هم که از علت این تصمیم بانک مرکزی خبر نداشت، متعجبانه تصور می شود ظرف یکی دو روز آینده این مشکل حل شود.

اما پس از همه این اظهار نظرها سخنگوی وزارت امور خارجه از عدم صحت خبر " توقف روابط تجاری بین ایران و امارات " گفت و دلیل بسته شدن سایت ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت را فنی دانست و گفت: " وزیر صنعت، معدن و تجارت مصاحبه‌ای در این‌باره نداشته است. "

در همین حین به نقل از محمد فیاض سفیر جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی منتشر شد که توقف ثبت سفارش کالا از امارات به تهران را تایید میکرد و البته وی خاطر نشان کرد: مصلحت این تصمیم را باید از سیستم اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران یعنی وزیر مربوطه و سازمان توسعه تجارت پیگیری کرد.

اما در نهایت، سخنگوی وزارت صنعت، ‌معدن وتجارت هرگونه قطع روابط و مراودات تجاری با امارات متحده عربی را تکذیب کرد و گفت: موضوع ثبت نشدن سفارش واردات کالا از امارات ناشی از مشکل فنی ایجاد شده در سیستم رایانه ای سازمان توسعه تجارت(ثبتارش) بوده است.

‘سیدعلیرضا شجاعی’‌ در آخرین ساعات سه شنبه شب گفت: هم اکنون کارشناسان فنی مشغول رفع مشکل پیش آمده در فرایند ثبت سفارش هستند و روند ثبت سفارش همچون گذشته از اولین ساعت کاری چهارشنبه سی ام آذر ماه تداوم خواهد یافت.

وی با رد برخی اخبار مبنی برگفت و گوی وزیر صنعت، ‌ معدن و تجارت در باره روابط تجاری ایران و امارات گفت: ‌ ‘مهدی غضنفری’ در این خصوص با هیچ رسانه ای مصاحبه نداشته است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در عین حال از رسانه ها خواست تا قبل از انتشار این گونه اخبار، صحت و سقم آن را از روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت جویا شوند.