کاظم دوستحسینی در گفتگو با مهر در مورد تضمین پروژههای اختلاسگران موسوم به گروه "آریا" گفت: خوشبختانه به خاطر اینکه این گروه کار صادراتی انجام نمیداد، مراجعهای نیز به صندوق ضمانت صادرات ایران نداشته است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: خوشبختانه از این نظر، صندوق ضمانت صادرات ایران در منطقه‌ای ایمن قرار گرفته و البته اثری از این تخلف، بر روی صادرات کل کشور صورت گرفته است به نحوی که مطابق با بخشنامه بانک مرکزی، قرار بر این بوده که سال گذشته ۸ درصد سهم تسهیلات بانکی و امسال ۱۰ درصد حجم کل تسهیلات بانکی به بخش صادرات اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: بر اثر این فساد بزرگ مالی، منابع مربوط به ال‌سی داخلی و خرید دین از بانکها خارج می‌شود و احتمال دارد بخشی از منابعی که در اختیار بانکها است، به این طریق اختصاص یافته باشد اما به طور طبیعی امسال تسهیلات ارایه شده به بخش صادرات کاهش یافته و در حالی که در سال گذشته، کمتر از ۲ درصد منابع بانکی به صادرات اختصاص یافته است، امسال نیز تاکنون، کمتر از ۲ درصد اختصاص یافته است.

دوست‌حسینی گفت: اختلاس بانکی تاثیر مستقیمی را بر عملکرد ارایه تسهیلات به صادرکنندگان گذاشته است و از نظر بانکها، اگرچه آمار ارایه تسهیلات بالا رفته است؛ ولی این تسهیلات نه کمکی به بخش‌های کشاورزی و صادرات کرده است و نه کمکی به صنعت شده است؛ بلکه این منابع صرف کارهای رانت‌خواری و دلال‌بازی شده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران همچنین در خصوص مکانیزم فعلی ال سی داخلی نیز گفت: تصور می‌رود که بخشنامه شورای پول و اعتبار برای محدودکردن ال‌سی داخلی به صلاح صادرکنندگان نباشد، این درحالی است که ال‌سی داخلی یک محصول بانکی است که بانکها نیز برای آن تعریف مشخصی دارند و باید خدماتی ارایه دهند.

وی تاکید کرد: نباید به واسطه یک تخلف، کل محصول ال سی داخلی را حذف کنیم. این، کار شایستهای نیست و چه بسا ممکن است در سایر بخشها و خدمات ارایه شده از سوی بانکها نیز تخلف صورت گیرد، آنگاه با روند فعلی، بانکها باید به تدریج خدمات خود را حذف کنند.