پیشنهاد سه راهکار برای اشتغالزایی

مهدی رحمانیان، با اشاره به تلاش مسئولان اجرایی برای حل مشکلات اقتصادی، گفت: ما نباید انتظار داشته باشیم مسئولان بلافاصله و بی درنگ کارها و اقداماتی که سالها باید انجام می دادند در ظرف یک یا دوهفته انجام دهند؛ اتفاقاتی که افتاد باید به فال نیک گرفت و بپذیریم رُخ نمونی از رگه هایی که در زیر پوست جامعه جریان دارد بود به همین جهت باید رگه های آن را همانند معدن کشف کنیم.

وی افزود: اگر به این جمع بندی رسیدیم اتفاقاتی که افتاد را می توان مثبت ارزیابی کرد اما اگر به دنبال کشف رگه ها نباشیم خطر ناک است  و ممکن است دیر یا زود آفتش دامن همه را بگیرد.

مدیر مسئول روزنامه شرق درباره امید مسئولان بویژه تیم اقتصادی دولت برای رفع مشکل بیکاری، تصریح کرد: حداقل حدود۳ الی ۵ میلیون بیکار در جامعه وجود دارد، مسئولان به این سوال پاسخ دهند «چه بخشی از آن را می توان با بودجه پوشش داد؟» من حرف هایی که در این راستا و در جهت حل مشکل بیکاری با بودجه ریزی دولت زده می شود را کارشناسی و جدی نمی دانم.

رحمانیان اضافه کرد: به اعتقاد بنده بیشتر می خواهند حرفی زده باشند البته باید اذعان داشت بحث اشتغال فقط در دایره دولت گنجانده نمی شود بلکه اراده نظام را می طلبد ضمن آنکه برای اشتغال مسیرهای زیادی وجود دارد.

وی سرمایه گذرای داخلی، خارجی و گردشگری را سه راهکار اصلی برای تولید اشتغال عنوان کرد و افزود: نیازمند است تا همه ذدستگاه ها و نهادها همچون سه قوه و سایر ارگانهای دیگر وارد صحنه شوند تا مشکل اشغال برطرف شود.

مدیرمسئول روزنامه شرق با تاکید بر اینکه نمی توان اشتغال را یک شب یا یکسال حل کرد، گفت: موضوع حل اشتغال پروسه ۵ تا ۱۰ ساله می طلبد و باید همه پای کار حاضر شوند.

رحمانیان همچنین در پاسخ به این سوال” برخی از تحلیل گران اقتصادی می گویند: ایجاد شغل با گران کردن بنزین توهم است؛ آیا با  نظریه آنها موافق هستید؟”، تصریح کرد: بله- ما در روزنامه پیرامون آن مطلب نوشتیم. آنها آمدند برق را گران کردند و گفتند برای اینکه در حوزه برق مشکل داریم می خواهیم مشکلات حل شود. اتفاقا با افزایش قیمت برق بدهی توانیر بیشتر شد و نه مشکل اشتغال حل شد و نه مشکلات دیگر، چرا که فقط یک گوشه از کار دیده شد.

وی گفت: چون بخشی و سحطی کار دیده شد از یک طرف می گفتند گران می کردیم(آفات گرانی را می بینیم) ولی سود گرانی را به دست نمی آوریم.