التهاب در بازار خودروهای وارداتی؟

دنیای اقتصاد: افزایش نرخ ارز و همچنین قطع ثبت سفارش از سوی کشور امارات دو اتفاقی است که به اعتقاد کارشناسان ظرف دو سه روز آینده بازار خودروهای وارداتی را باردیگر دچار نوسانات قیمتی ميکند.

بعد از رفع محدودیت ها در ثبت سفارش واردات خودرو، بازار نیز روی آرامش به خود دید و قیمت ها نیز روند نزولی پیدا کرد. خبرآزاد شدن ثبت سفارش خودرو، هر چند نوید بخش روزهای بی‌دردسری را برای مشتریان خودروهای مذکور می‌داد، اما خبرهای دیروز ظاهرا سرآغاز روزهای پاییزی را برای این بازار رقم زده است. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران بیشترین واردات خودرو از سوی امارات متحده عربی صورت می‌گیرد این در حالی است که طبق گفته برخی از واردکنندگان؛ این کشور چند روزی است که نسبت به ثبت سفارش هر نوع کالایی از سوی ایران طفره می‌رود. از سوی دیگر افزایش نرخ دلار نیز به نابسامانی در بازار خودروهای وارداتی دامن خواهد زد.

از سوی دیگر با افزایش نرخ ارز تولیدکنندگان خودروهای داخلی نیز با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد، چرا که آنها نیز مجبورند مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را با نرخ بالایی خریداری کنند، این در حالی است که کمیته قیمت‌گذاری خودرو ظاهرا به رغم درخواست خودروسازان تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها ندارد. در این زمینه یکی از کارشناسان در مورد تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت خودروهای وارداتی می‌گوید: تجربه چند سال گذشته نشان‌دهنده آن است که با گرانی نرخ ارز، تغییر منحنی قیمت خودروهای وارداتی نیز امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی پیش بینی کرد که افزایش روز گذشته نرخ ارز ممکن است شامل خودروهای وارداتی که هم‌اکنون در بازار موجود هستند نیز بشود، زیرا در برخی موارد واردکنندگان ابتدا خودرو را روانه بازار کرده، سپس اقدام به تسویه حساب با طرف خارجی می‌کنند.
این کارشناس خودرو در ادامه تاکید ميکند که با گران شدن خودروهای وارداتی، تقاضا برای آنها بهطور حتم افت خواهد کرد.