به گزارش فارس، بلومبرگ در گزارشی نوشت، دولت اوباما و دولتهای اروپایی در تلاش هستند تا از همپیمانان عرب و آسیایی خود برای کاهش درآمدهای نفتی ایران کمک بگیرند و در عین حال تلاش میکنند که قیمت نفت افزایش پیدا نکند.
بر اساس این گزارش، این تلاش شامل فشار واردن کردن بر فرانسه و انگلیس برای تحریم نفت وارداتی از ایران تا یک ماه آینده و تحریم از سوی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا است. در بیانیه وزیر خارجه ایتالیا پس از نشست روز گذشته در رم آمده است که دولت‌های اروپایی و آمریکا و هم‌پیمانان آسیایی آنها متعهد شده‌اند تا بر ایران به عنوان سومین صادرکننده نفت خام در سال ۲۰۱۰، بیشتر فشار وارد کنند.
به گزارش فارس، این نشست که برای منزوی کردن ایران برگزار شده بود به موفقیتی دست نیافت و برگزارکنندگان تنها به صدور یک بیانیه اکتفا کردند.
این گزارش می‌افزاید: اوباما مقامات عالی رتبه خود را در این چند روز به عربستان و رژیم صهیونیستی برای بحثدر مورد هدف گرفتن صادرات انرژی از ایران فرستاده است و در حال گسترش اجرای تحریم علیه بانک مرکزی این کشور است که خرید بین‌المللی نفت در جهان را پیچیده کرده است؛ همچنین آمریکا به ژاپن دومین خریدار نفت ایران هشدار داده است که اتکای خود به نفت ایران را کاهش دهد.
مارک دوبویتز مدیر پروژه انرژی ایران در سازمان حقوق بشر در واشنگتن که به دولت و کنگره آمریکا توصیه کرده بود، درآمدهای بودجه‌ای انرژی ایران را هدف نگیرند، گفت: هدف نهایی این نیست که تمام نفت ایران را از بازار خارج کنند بلکه خواهان کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی ایران هستند.
چشم‌انداز تحریم نفتی ایران از سوی اروپا به افزایش قیمت نفت در روز گذشته کمک کرد و قیمت نفت با ۳ دلار و ۳۴ سنت افزایش به ۹۷.۲۲ دلار در هر بشکه رسید و امروز هر بشکه نفت ۹۸.۲۴ دلار معامله شد.
بر اساس آمارهای بخش انرژی آمریکا و صندوق بین‌المللی پول، درآمدهای نفتی مهم‌ترین منبع درآمدی ایران است و درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۱۰،۷۳ میلیون دلار برآورد شده است و این میزان ۵۰ درصد بودجه این کشور را تشکیل می‌دهد. ایران دومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک پس از عربستان است و در سال ۲۰۱۰ به طور متوسط ۲.۵۸ میلیون بشکه در روز صادر کرده است.
مقامات آمریکا ادعا می‌کنند که تحریم درآمدهای نفتی ایران برای بازداشتن این کشور از برنامه‌های هسته‌ای و پیشرفت‌های نظامی این کشور است؛ در حال حاضر سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده‌اند که به گفته مقامات ایران تاثیر چندانی بر اقتصاد این کشور نداشته است.
به گزارش بلومبرگ، رستم قاسمی وزیر نفت ایران در ۱۷ دسامبر اعلام کرد: جهان به نفت ایران نیاز دارد و نمی‌تواند این کاهش را جبران کند و سازمان بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرد: ژاپن ۱۰ درصد واردات نفت خود را از ایران وارد می‌کند و اگر وارادات نفت از ایران متوقف شود، خساراتی برای اقتصاد جهان دربر خواهد داشت.
دوبویتز تصریح کرد: آمریکا به ژاپن برای قطع وارادات از ایران فشار وارد می کند.
وی افزود: تحریم اتحادیه اروپا و نیز کاهش کم وارادت نفت ژاپن و کره جنوبی از ایران، باقی خریداران مانند چین و هند را در موقعیت بهتری برای بدست آوردن تخفیف قرار داده است.
بر اساس سازمان انرژی آمریکا، چین، هند، کره جنوبی و ترکیه واردات نفت ایران را در سال جاری کاهش داده‌اند.
بر اساس این گزارش، دنیس راس مشاور ویژه اوباما در امور ایران معتقد است، اگر قیمت نفت افزایش یابد، ایران باز هم سود می‌کند چراکه این کشور هنوز نفت خود را می‌فروشد.
وی با توضیح اینکه اگر خریداران باقی مانده مجبور باشند که نفت را به قیمت بالا بخرند، ایران باز هم سود خواهد داشت، پیشنهاد کرد: راه حل این است که قیمت نفت را ثابت نگه داریم در حالی که ایران خریداران چندانی نداشته باشد.
بر اساس سازمان بینالمللی انرژی، اتحادیه اروپا در ماه های ژانویه تا ژوئن روزانه ۴۵۰ هزار بشکه از ایران نفت وارد کردهاند که ۳ درصد نیاز این منطقه را تشکیل میدهد.