افت قیمت نفت در بازارهای جهانی

روز جمعه  درحالی که جهش مجدد تولید نفت آمریکا بر تاثیر کاهش مداوم ذخایر انبارهای نفت در بازار غلبه کرد، قیمت نفت افت کرد و به سوی ثبت بزرگترین افت هفتگی از اکتبر تا کنون پیش رفت.

پیش‌خرید نفت برنت، شاخص بین‌المللی نفت خام، روز جمعه در ساعت ۱۵:۴۰ به وقت تهران با سقوطی ۶۱ سنتی نسبت به قیمت بسته شده روز گذشته، به ۶۸.۷۰ دلار برای هر بشکه رسید. قیمت این شاخص در روز دوشنبه به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۴ تا کنون رسید که ۷۰.۳۷ دلار برای هر بشکه بود.

قیمت پیش‌خرید نفت خام متوسط تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، با سقطی ۵۷ سنتی نسبت به قیمت بسته شده قبلی خود، به هر بشکه ۶۳.۳۸ دلار رسید. دابلیوتی‌آی در روز سه‌شنبه به رکورد ۶۴.۸۹ دلار برای هر بشکه دست یافت که بالاترین قیمت آن از دسامبر ۲۰۱۴ تا کنون است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهیانه خود اعلام کرد که انبارهای نفت جهان به طور اساسی‌ای کاهش یافته‌اند، که دلیل آن کاهش تولیدات اوپک، بالا رفتن تقاضا و کمترین سطح تولید ونزوئلا در ۳۰ سال اخیر است.

اما در بیانیه آژانس آمده است که رشد سریع تولید نفت آمریکا می‌تواند توازن بازار را با مخاطره روبرو کند.

طبق داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در ۱۲ ژانویه در سطح ۹.۷۵ میلیون بشکه در روز قرار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد انتظار دارد به زودی تولید نفت آمریکا از ۱۰ میلیون بشکه در روز عبور کند و از غول اوپک، عربستان سعودی و رقیب آن روسیه، در میزان تولید پیشی بگیرد.

در آمریکا در هفته منتهی به ۱۲ ژانویه، میزان ذخایر نفت خام انبارها با ۶.۹ میلیون بشکه کاهش به ۴۱۲.۶۵ میلیون بشکه رسید.

این پایین ترین سطح ذخایر فصلی آمریکا در ۳ سال اخیر است و نسبت به میانگین ۵ ساله ۴۲۰ میلیون بشکه هم در سطح پایین‌تری قرار دارد.