خط ریلی قزوین -رشت افتتاح می‌شود

صبح امروز معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل و نقل ، استاندار البرز و برخی از نمایندگان مردم تهران و البرز در مجلس شورای اسلامی از پروژه ادامه آزادراه همت تا کرج بازدید کردند.

در این مراسم خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه آزاد راه همت به کرج یکی از مهمترین پروژه‌های تهران به شمار می‌رود، گفت: این آزادراه از محورهای مهم کشور به شمار می‌رود که زمینه‌ساز کاهش ترافیک تهران به کرج، پایتخت و استان‌های شمالی است.

وی در ادامه افزود: این آزادراه 3 قطعه دارد که قطعه اول آن 95 درصد، قطعه دوم 92 درصد و قطعه سوم 64 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خادمی یادآور شد: در مجموع این پروژه  در سه فاز 14.6 کیلومتر است و 82 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل‌ونقل تلاقی با واحدهای مسکونی را بزرگترین مشکل این پروژه دانست و گفت: در تکمیل این آزادراه معارضانی دارد و باید برخی واحدهای مسکونی و اراضی مردم را خریداری کنیم. در این راستا لازم است 72 واحد مسکونی که در مسیر آزادراه قرار دارد، خریداری شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون برای اجرای این پروژه 30 میلیارد تومان اعتبار لازم است، گفت: هفته گذشته 15 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص داده شد و مابقی این اعتبار به زودی پرداخت می‌شود.

خادمی  تصریح کرد: ادامه آزاد راه همت تا ابتدای محور کندوان ظرف ۶ ماه آینده تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه این پروژه در کاهش ترافیک جاده چالوس بسیار تأثیرگذار است، گفت: این مسیر آزادراهی از انتهای منطقه 22 تهران آغاز و در منطقه حصار در ابتدای جاده چالوس به کرج متصل می‌شود.

خادمی یادآور شد: برای اتمام این مسیر 140 میلیارد تومان بابت اجرا و تملک اراضی نیاز داریم و تا کنون بابت تملک اراضی 300 میلیارد تومان بابت تملک اراضی هزینه شده است.

وی اظهار کرد: هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه در دشت‌ها 10 میلیارد تومان، در تپه ماهور 15 میلیارد تومان و در کوهستان‌ها 20 میلیارد تومان است.

آورده سهم دولت از بنیاد مستضعفان بیشتر است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زمانی که بخش خصوصی در ساخت آزادراه سرمایه‌گذاری می‌کند، انتظار بازگشت سرمایه‌ دارد، گفت: در مسیرهای پر ترافیک بازگشت سرمایه 15 تا 20 سال و در مسیرهای کم ترافیک تا 30 سال به طول می‌انجامد.

خادمی توضیح داد: 20 درصد درآمد عوارضی آزادراه‌ها بابت نگهداری و ترمیم مسیر و 80 درصد بابت بازگشت سرمایه در نظر گرفته می‌شود و بعد از آن پروژه در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل‌ونقل در ادامه به آزادراه تهران-شمال اشاره کرد و گفت: 2500 میلیارد تومان این پروژه برای ساخت نیازمند هزینه است و 1700 میلیارد تومان نیز برای تکمیل تمامی پروژه‌های آزاد راهی هزینه لازم است.

وی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای این حجم عملیات در آزاد راه تهران شمال نداشتیم، گفت: البته در ساخت مشکلاتی نظیر تملک اراضی، تهیه مصالح از جمله فولاد خالص برای پل‌ها باعث زمان بر شدن این پروژه شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل‌ونقل اظهار کرد: هم اکنون در بحث آورده سهم دولت از بنیاد مستضعفان بیشتر است و این مورد باید تا پایان سال در بخش حسابرسی بررسی شود.

وی یادآور شد: شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل‌ونقل 60 درصد آورده در این حوزه هزینه کرده که سهم بنیاد کمتر است.

امسال خط ریلی قزوین -رشت افتتاح می‌شود

خادمی در ادامه به خط ریلی قزوین رشت اشاره کرد و گفت: امسال خط ریلی قزوین -رشت افتتاح می‌شود؛ اما عبور قطار مسافری به بعد موکول می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت با اشاره به اینکه 2400 کیلومتر آزاد راه در کشور در حال بهره برداری و 1130 کیلو متر در حال اجرا و 2407 کیلومتر در دست مطالعه است، گفت: 6 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های آزاد راهی نیاز داریم که 2700 هزار میلیارد تومان برای پروژه آزاد راه تهران شمال و 3 هزار میلیارد تومان نیز از طریق اوراق مشارکت تزریق شده است.

وی تاکید کرد: در سال 96 و 97 رکورد ساخت آزاد راه‌ها شکسته شده است.

وی با بیان اینکه امسال 237 کیلومتر آزاد راه در حال ساخت است که 54 کیلومتر از آنها تا به امروز به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه تامین اوراق مشارکت بابت اجرای پروژه‌های آزاد راهی یکی از مشکلات اصلی به شمار می‌رود: گفت: طی 2 سال گذشته حدود 3 هزار میلیارد تومان بابت تمامی پروژه‌های آزاد راهی اختصاص یافته اما برای سال جاری اعلام کرده‌ایم که تا سقف اعتباری پروژه اوراق مشارکت اختصاص می‌یابد و این یکی از مشکلات ما در تامین اعتبار است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناها با بیان اینکه آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران به پیمانکاری قرارگاه خاتم‌النبیاء به طول 158 کیلومتر از چرمشهر تا آبیک در حال احداث است، گفت: قطعه اول آن از چرمشهر تا جاده قم امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی در پایان گفت: طی هدف گذاری‌های انجام شده کل آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران تا سال 98 به پایان می‌رسد و همچنین از چرمشهر آزاد راه به بومهن و رودهن متصل خواهد شد.