آیفون مگر گوشت و مرغ است که بازارش را تنظیم کنید؟

ابتدای هفته جاری انتشار خبر واردات گوشیهای آیفون به کشور توسط یکی از شرکتهای سازمان تأمین اجتماعی به سرعت نقل محافل خبری شد و روز گذشته نیز وزیر ارتباطات پیرو گفت‌وگویی که رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران درباره این اتفاق داشت، به این قضیه ورود کرد و قول پیگیری آن را از وزیر کار در حاشیه هیئت دولت داد.

سیدمهدی میرمهدی درباره وضعیت حاکم بر بازار تلفن همراه بعد از اجرای رجیستری نیز عنوان کرد: بعد از اجرای این طرح، افزایش قیمتی تا 25 درصد در این بازار را شاهد هستیم و عملا واردات برخی گوشیهای تلفن همراه به کشور برای واردکنندگان سودآور شده است.

 

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران خاطر نشان کرد: شما همین یک مورد را در نظر بگیرید که واردات گوشی به کشور اندازه‌ای سودآور شده که یکی از شرکتهای سازمان تأمین اجتماعی به عنوان واردکننده رسمی آیفون به کشور معرفی شده و اسم آن در لیست دارندگان مجوز از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آمده است.

 

 

این اظهارات و تکمیل جزییات فعالیت سازمان تأمین اجتماعی در واردات محصولات برند امریکایی "اپل" باعث واکنش شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی شد که اعلام کرد "شرکت بازرگانی تأمین اجتماعی به‌صورت قانونی و رسمی پس از دریافت کلیه مجوزهای لازم از مراجع مربوطه به ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و  تولیدکنندگان نسبت به واردات و پشتیبانی این نوع گوشی اقدام کرده است."

 

مدیر روابط عمومی این شرکت که نامشان در بیانیه ذکر نشده است، با اشاره به اعلام اسامی شرکتهای دارای مجوز ازسوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: بیش از بیست شرکت مجاز به ثبت سفارش، واردات و ارائه خدمات پس از فروش گوشیهای آیفون در ایران هستند که از جمله این شرکتها، شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی (با گارانتی سیب طلایی هوشمند) دارای تمامی مجوزها و ضوابط لازم است.

 

وی افزود: یکی از وظایف شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی به عنوان شرکت تخصصی بازرگانی و امانت‌دار بیمه شدگان تأمین اجتماعی، اقدام در راستای سیاستهای کلی دولت محترم و سازمان تأمین اجتماعی و حفظ و صیانت از اموال عمومی در چارچوب قوانین جاری کشور است.

 

مدیر روابط عمومی شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی تصریح کرد: بر این اساس و به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از واردات گوشیهای تلفن همراه قاچاق، مدتها قبل از اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار، این شرکت وفق نامه شماره 370/96/10286 مورخ 96/03/13 سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام به أخذ مجوز واردات محصولات APPLE کرده و فعالیت این شرکت در حوزه تلفن همراه هیچ ارتباطی با اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار ندارد و صرفاً به عنوان بازوی یاری‌رسان دولت در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از قاچاق بوده است.

 

به گزارش تسنیم، در این بیانیه در حالی به صراحت عنوان شده که "شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی به عنوان بازوی یاری‌رسان دولت در راستای تنظیم بازار" به فعالیت در حوزه واردات گوشی تلفن همراه روی آورده است که وزیر ارتباطات صراحتا در صفحه اجتماعی خود نوشت "این شرکت دولتی نیست و سهام آن متعلق به بازنشستگان تأمین اجتماعی است"؛ لذا این سوال مطرح می‌شود که چرا شرکت مذکور همچین وظیفه‌ای را برای خود متصور شده و روی به واردات برند امریکایی "اپل" که در گذشته برخوردهای خوبی را با کاربران ایرانی نداشته، آورده است؟!

 

از سوی دیگر چرا برای حمایت از سیاستهای دولت و تنظیم بازار به سراغ برندهای دیگر وارداتی که بخش عمده‌ای از آنها در قاره آسیا فعال هستند و اتفاقا مذاکراتی از سوی دولت برای فعال شدن کارخانه‌های تولیدی آنها در کشور صورت گرفته، نرفته است؟!

 

بسیاری از کاربران فضای مجازی با انتشار این بیانیه توسط شرکت وابسته به سازمان تأمین اجتماعی، ابهامات خود را نسبت به آن در توئیتر نوشته‌اند که یک نمونه آن، به موضوع تنظیم بازار اشاره دارد؛ در میان سوالاتی که به ذهن کاربران فضای مجازی رسیده این است که مگر بازار تقاضای آیفون به اندازه گوشت، مرغ و تخم‌مرغ است که سازمان تأمین اجتماعی به کمک دولت شتافته تا به وضعیت واردات آن سامان دهد؟!

 

فرضا هم که این استدلال منطقی به نظر برسد، شرکت وابسته به سازمان تأمین اجتماعی که برای تنظیم بازار به این بخش ورود کرده تا چه اندازه توانسته در مقابل افزایش 25 درصدی قیمت گوشی در بازار نقش‌آفرینی کند؟! آیا اساسا نقشی در این زمینه داشته است؟!