پیش بینی رونق بازار مسکن در کنار ثبات قیمت ها

روانشادنیا کارشناس مسکن در برنامه تیتر امشب در خصوص  وضعیت بازار مسکن تصریح کرد:معاملات مسکن در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته  50 درصد افزایش یافته و  قیمت ها نیز به طور متوسط  15 درصد افزایش یافته است.

وی افزود:نکته مهم در وضعیت رونق نسبی بازار اینست که سرمایه گذاران باید آدرس مناسبی داشته باشند زیرا افزایش قیمت های قبلی ناشی از سفته بازی بوده است و سرمایه گذاران باید به سمت نیازهای واقعی مردم هدایت شوند و نه واحدهای لوکس .

روانشادنیا بیان کرد: اگر افزایش قیمت ها را در سطح شهر تهران مقایسه کنیم با توجه به افزایش قیمت بیشتر در مناطقی مانند منطقه 5  که متوسط نشین است شاهد هستیم که بازار مسکن به سمت نیاز واقعی رفته است و نه سوداگری.

وی درباره جذابیت برای سرمایه گذاران گفت:در گذشته با توجه به ضوابط شهرسازی ، سازنده ها رو به ساخت واحدهای بزرگ آورده اند و با ایجاد ضوابط جدید می تواند این رویکرد را به سمت واحدهای کوچک هدایت کرد و یا با تقویت تسهیلات با متراژهای مختلف نیز می توان سرمایه گذاران را   ترغیب کرد.

این کارشناس مسکن ادامه داد: ارائه تسهیلات در بخش ساخت با موانع مختلف رو به رو است و این تسهیلات بیشتر به سمت خرید سوق داده شده است و باید سمت و سوی تسهیلات را به  سرمایه گذاران واقعی مسکن هدایت کرد همچنین با کاهش هزینه های صدور جواز مسکن می توان بستر را برای سرمایه گذاران آماده کرد و بهروری تولید کننده را بالا برد تا قیمت  تمام شده کاهش یابد.

وی افزود: دوره واحدهای لوکس تمام شده است و دولت نیز رویکردی به  این واحدها ندارد.

روانشاد نیا تصریح کرد: آینده بازار نشان می دهد تقاضای مسکن مصرفی است و دیگر جهش های سوداگرایانه را نخواهیم داشت و بازار مسکن به متخصصان این بخش  سپرده می شود.

این کارشناس مسکن تاکید کرد :باید با نگاه تخصصی به بازار مسکن وارد شویم و سهم نیروی کار در این بخش را بالا ببریم.

وی افزود:امروز فرصتی خوبی است تا در شرایط رونق ملایم،  بازار را مدیریت کرده و از ورود سوداگران به این حوزه جلوگیری کنیم.

 در ادامه برنامه عقبایی  رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک در این خصوص تصریح کرد:  با بررسی آمارها متوجه می شویم روند معاملات شهر تهران از مهرماه امسال تا پایان دیماه  رو به رشد بوده و واحدهای زیر 80 متر عمده معاملات را داشته اند همچنین در کل کشور  نیز افزایش قرارداد داشته ایم که در دیماه میزان قراردادها به 61 هزار رسیده است و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد:در این شرایط مردم نگران هستند تا در کنار افزایش معاملات، قیمت ها نیز رشد داشته باشد  ؛با بررسی میدانی بازار مسکن  پیش بینی می شود  قیمت ها  تا پایان بهار 97 افزایش نخواهد یافت  و رونق بازار در کنار ثبات قیمت را داریم.

عقبایی افزود : دولت باید ساختار پولی و بانکی را اصلاح کند  تا بازار مسکن نیز  تغییر مثبت داشته باشد و به طور مثال کاهش سودهای بانک  تاثیر مثبتی در کشور داشت.

 رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ادامه داد:  تولید مسکن در ایران به سمت صنعتی شدن نرفته است  و باید تحول عمیقی در این بخش از صدور پروانه تا تسهیلات و... رخ دهد تا دهک های متوسط و خیلی پایین جامعه نیز توان خرید مسکن مناسب را داشته باشندو رونق به بازار مسکن بازگردد.

وی افزود: توجه به مسکن استیجاری که در دنیا نیز به آن اهمیت داده می شود باید موجب فرصت سازی برای دهک های پایین برای خانه دار شدن شود.

عقبایی در خصوص عرضه و تقاضای مسکن گفت: در حال حاضر توازن بین عرضه و تقاضا نداریم عمده خانه های خالی لوکس و با متراژ بالا هستند و  مورد استفاده دهک های پایین نیست.

وی افزود:باید تولید را تقویت کرده و از تولیدکنندگان واقعی مسکن  حمایت کنیم تا میزان عرضه مسکن به حد کافی برسد.

بر اساس این گزارش رهبر نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران  نیز در این ارتباط تصریح کرد: اگر بازار مسکن در این شرایط رها شود احتمال رشد فزاینده قیمت وجود دارد و باید آن را مدیریت کرد و دولت با برنامه ریزی مناسب شکل رونق را جهت دهی کند به طور مثال در مناطق محروم با اقداماتی چون معافیت های مالیاتی و  کاهش هزینه های تولید  مثل بیمه و...  این رونق را مدیریت کند.

وی  ادامه داد: مجلس در بودجه سال 97 به بافت های فرسوده توجه خاصی دارد و کمیسون تلفیق با ارائه تسهیلات با سودهای اندک به این بخش موافقت کرده است .

رهبر اظهار داشت:مسکن باید از حالت سرمایه ای خارج شود تا دست سوداگران کوتاه شود و اقشار هدف در توجه باشند.

وی درباره تسهیلات مسکن گفت: باید در بخش تسهیلات  به تولیدکننده و خریدار همزمان توجه داشت  تا به سمت رونق بازار مسکن گام برداریم در کنار این مسایل باید مشکلات پیش فروش مسکن را مرتفع نمود و اشکالات قانون پیش فروش واحدهای مسکونی را رفع کرد.