برنامه دولت برای بازسازی مسکن بافت فرسوده از زبان"نوبخت"

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخشی از نشست خبری خود در جمع خبرنگاران پارلمانی به برنامه دولت در حوزه اشتغال اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی کردیم برای سال آینده یک میلیون و 300 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به راهکار دولت در این زمینه گفت: آیا قرار است به هر بیکار یک مقدار پول به عنوان وام ارزان بلاعوض بدهیم و به اصطلاح بیکارها را بدهکار هم کنیم یا اینکه شغل مولد ایجاد کنیم. کشور ما از این نوع پول پاشی و توزیع پول  تجربه دارد. اینکه به عنوان تسهیلات پول به بیکار دهد و پس از چند وقت که کار پیدا نکرد، بدهکار بانک هم شود.

نوبخت یادآور شد: به جای اینکه پول را بین افراد بیکار توزیع کنیم، این اعتبار را بین طرح‌های مهم که حدود 12 برنامه تهیه شده است، توزیع می‌کنیم. در بودجه به گونه‌ای عمل کردیم که بتوانیم 73 هزار و 400 میلیارد تومان به جای توزیع پول سرمایه‌گذاری کنیم.

وی گفت: یکی از برنامه‌ها ضمن اینکه می‌تواند 240 هزار فرصت شغلی در سال 97 ایجاد کند می‌تواند بخش دیگری از مشکلات و مطالبات مردم را برطرف کند.

نوبخت در همین زمینه گفت: مقابله و مقاوم سازی مناطق مسکونی در مقابل زلزله از مطالبات مردم از دولت است. در زلزله‌های اخیر دیدیم هر جا منازل با اساس فنی ساخته شد، در مقابل زلزله هایی با ریشترهای بالا مقاومت کرد و هرجا دقت نشد فرو ریخت و تلفات جانی داشت.

وی به برنامه دولت در این حوزه نیز اشاره کرد و افزود: از سال 97 شروع می‌کنیم طرحی را در این بخش اجرایی کنیم. بر این اساس در شهرها تمامی ساختمان‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند محله محله مانند یک شهرک بازسازی می‌شوند. تعداد خانه‌هایی که در این طرح ساخته می‌شود بیش از آن است که در شرایط عادی افراد در محله‌های مختلف ایجاد می‌کنند. برای فروش مابقی خانه‌ها برنامه‌ریزی کردیم با ارائه تسهیلات مناسب و وام 9 درصدی، آنها را در اختیار متقاضیان قرار دهیم. به جای اینکه این مسکن را در خارج  شهر بسازیم در داخل شهر و جایی که آب بیمارستان، کلانتری و همه امکانات وجود دارد، ایجاد کنیم.