عبدالرضا شیخ الاسلامی در گفتگو با مهر در خصوص مصوبه اخیر مجلس در زمینه کلیات طرح بیمه بیکاری متقاضیان کار و تعیین ساز و کار اجرایی برای حمایت از کارجویان تا زمان ورود قطعی به بازار کار و اشتغال، گفت: هر چیزی که مجلس مصوب کند اجرا می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد روش تامین مالی ناشی از اجرای طرح حمایت از ایجاد صندوق بیمه بیکاری برای کارجویان و متقاضیان کار توضیحی نداد، اما این مصوبه که با سر و صدای زیادی از سوی نمایندگان همراه بوده است در هفته گذشته برخی انتقادات را نیز در دولت برانگیخته است.

افزودن ظرفیت صندوق بیمه بیکاری

تاکنون صندوقی که بتواند به امور مربوط به بیکاران و جویندگان شغل بپردازد در کشور وجود نداشته است و خدمات مربوط به صندوق بیمه بیکاری صرفا افرادی را شامل می شد که در حال کار بودند و به دلایلی از جمله اخراج مشمول استفاده از منابع حمایتی این صندوق تا زمان پیدا کردن شغل جدید می شدند.

هرچند استفاده افراد مشمول از حمایتهای صندوق بیمه بیکاری نیز به سادگی صورت نمی گیرد اما در هر صورت محلی است که بسیاری از افراد را تحت حمایت مالی خود قرار می دهد.

اینکه طی سالیان متمادی از فعالیت صندوق بیمه بیکاری همواره انتقادات و پیشنهاداتی از سوی بدنه جامعه کار و تولید و به ویژه کارگران برای لزوم تقویت منابع مالی و حمایتی این صندوق مطرح بوده، خود بحثی قابل تامل است، اما اینکه افزودن یک ظرفیت جدید به خدمات دهی صندوق و آن هم جویندگان شغل با چه ساز و کاری انجام شود هم موضوع قابل توجهی است.

واکنش دولتی ها

بار مالی ناشی از اجرای طرح؛ موضوعی که خیلی زود واکنش دولتی ها را به همراه داشته است. معاون حقوقی رئیس جمهور طی روزهای گذشته واکنش صریحی را در مورد مصوبه مجلس برای حمایت از بیکاران و متقاضیان شغل داشت و عنوان کرد که بدون منابع مالی نه تنها این طرح قابل اجرا نیست، بلکه تصویب آن هم در مجلس اشکال دارد!

البته این اظهارات با رد و بدل شدن پاسخ هایی از سوی برخی نمایندگان نیز همراه بوده است به نحوی که برخی با غیرقانونی دانستن اظهارنظر در مورد مصوبه مجلس، عنوان کردند که هزینه ناشی از اجرای این طرح از یارانه پرداختی به ایرانیان خارج کشور کمتر است.

به نظر می رسد بی میلی دولتی ها در استقبال از مصوبه مجلس برای حمایت از بیکاران متوجه آن بخشی از مصوبه باشد که دولت را متعهد به تامین هزینه های اجرای آن و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز موظف به تدوین ساز و کار اجرایی می کند.

ترکیب صندوق

در هر صورت، قرار است در قالب این طرح نمایندگانی از کارگران، کارفرمایان و نمایندگانی به معرفی معاونت توسعه مدیریت رئیس جمهور و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مسئولیت این وزارتخانه ترکیب هیئت مدیره آن را ایجاد کنند.

هرچند طی ماههای گذشته به صورت پراکنده به برخی شرایط استفاده کارجویان از مزایای حمایتی صندوقی که قرار است ایجاد شود مانند ارائه مدارک و مستندات بیمه ای به میزان حداقل یکسال و همچنین ثبت نام در مراکز خدمات اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه با تایید این وزارتخانه اشاره شد اما تاکنون در مورد افرادی که می توانند مشمول استفاده از خدمات این صندوق باشند به صورت شفاف جزئیاتی ارائه نشده است.

اما آنچه که مسلم است اینکه همه افراد بیکار و جوینده شغل فعلی در کشور که تعداد آنها طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران کمتر از ۳ میلیون نفر است، مشمول استفاده از حمایت صندوق بیمه بیکاری نخواهند بود و با اعلام شرایط مشمولان، ریزش کارجویان غیرمشمول هم آغاز می شود.