به گزارش مهر، اسفندماه سال گذشته بود که پس از ماهها رایزنی و گفتگوی کارگران با دولت و چند مرحله دستور رئیس جمهور برای تسریع در واگذاری سهام عدالت کارگران، سامانه ثبت نام سهام عدالت ویژه کارگران کشور در پرتال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای فراهم شدن زمینه ثبت نام و واگذاری سهام عدالت به آخرین گروه اجتماعی باقیمانده ایجاد شد.

از آن مقطع به بعد طبق گزارشات ماههای گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین اعلام سازمان خصوصی سازی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کارگر فعال در دو بخش ساختمانی و فصلی تقاضا دریافت سهام عدالت خود را در سامانه سهام عدالت کارگری ثبت کردند.

ثبت‎نام ۳.۲میلیون کارگر ساختمانی و فصلی

پس از آن و با گذشت ۷ ماه تا به امروز اعلام شد که دیگر هیچ یک از کارگران ساختمانی و فصلی که اقدام به ثبت نام در سامانه نکرده اند، امکان ورود به سامانه را نخواهند داشت و فقط افرادی که از قبل ثبت نام کرده اند می توانند برای تکمیل اطلاعات به آن مراجعه کنند.

همچنین طبق پیش بینی های صورت گرفته اولیه، قرار بود کارگران در ۴ گروه فصلی و ساختمانی و قراردادی و رسمی بتوانند از طریق ثبت نام اینترنتی مراحل دریافت سهام عدالت را طی کنند.

هرچند که یک مرحله از کار ثبت نام متقاضیان فصلی و ساختمانی سپری شد، اما خبری از فراخوان دو گروه قراردادی و رسمی برای ثبت تقاضای خود نشد.

خبری از فراخوان دورجدید نیست

در حال حاضر هم پس از چند ماه از بسته شدن سایت ثبت نام از کارگران متقاضی دریافت سهام عدالت نه تنها خبری از بازشدن سامانه موجود در پرتال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست، بلکه هیچگونه گزارشی هم از سوی سازمان خصوصی سازی مبنی بر روند کار واگذاری سهام عدالت کارگران ارائه نشده است.

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه برخی از فعالان بازار کار و مسئولان فعال در این حوزه از ابتدا هم با واگذاری سهام عدالت به نحوی که با هدف صدور برگه سهام و توزیع منابع کشور با فرمول بکار رفته در جریان واگذاری سهام عدالت توسط دولت طی شده است، مخالف بودند، گفت: حرکت دولت در راستای تامین منافع گروه های اجتماعی از جمله کارگران کافی است.

سهام عدالت؛ طرحی ضربتی و موقت

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف، اظهار داشت: سهام عدالت از جمله برنامه هایی است که از سوی دولت در قالب طرحهای موقتی و ضربتی در کشور اجرا شد و دولت در نظر داشت تا از این طریق بتواند برخی از دهک هایی جامعه و به ویژه گروه های پایین را مورد حمایت قرار دهد.

حاج اسماعیلی با اشاره به این مطلب که با این فرض هم کارگران باید در مراحل اولیه دریافت سهام عدالت قرار می گرفتند، بیان داشت: در واقع کاری که برای واگذاری سهام عدالت به حدود ۱۰ میلیون نفر کارگر صورت گرفته است فقط ثبت نام از بخشی از کارگران بوده که آن هم در مراحل پردازش اطلاعات ارائه شده قرار دارد و مشخص نیست چه زمانی بتوانند برگه های سهام خود را دریافت کنند.

مسئول پیگیری کارگران

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه متولی اصلی واگذاری سهام عدالت و رسیدگی به امور دهکهای مختلف اجتماعی دولت است، خاطر نشان کرد: برای قشر کارگری هم این مسئولیت متوجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که باید پیگیری های لازم را در این زمینه انجام دهد.

وی این مطلب را هم افزود که از ابتدای اجرای طرح همواره این سوال اساسی مطرح بوده است که چرا کارگران در ردیف اولین گروه های مشمول دریافت سهام عدالت قرار نگرفتند در حالی که برخی دیگر از گروه ها علاوه بر دریافت برگه های سهام خود، سود هم دریافت کرده اند؟ هرچند گروه هایی از کارگران نیز توانسته باشند در قالب های غیرکارگری سهام دریافت کرده باشند.