راهکار یا بازگشت به عقب

بانک مرکزی اخیراً اعلام کرده است پولی که در دستگاه‌های پوز جابه جا می‌شود با 24 ساعت تأخیر وارد حساب گیرنده می‌شود و این موضوع باعث نارضایتی اصناف شده است. این در حالی است که پیش از این واریز پول کارتخوان‌ها با چند ساعت تأخیر انجام می‌شد، اما بانک مرکزی یکباره چند میلیون واحد صنفی را درگیر مشکل کرد.

سه میلیون واحد صنفی در کشور داریم که نزدیک به صد در صد آنها به دستگاه‌های کارتخوان متصل هستند اما از روزی که اعلام شد پول با 24 ساعت تأخیر به حساب گیرنده واریز می‌شود اکثر آنها دستگاه‌ها را جمع آوری کردند و مردم نیز با مشکل حمل پول نقد مواجه شدند.

زمانی که کارتخوان‌ها روی کار آمد بانک مرکزی از اتاق اصناف خواست واحدهای صنفی را نسبت به استفاده از دستگاه‌های پوز ترغیب کند و این اقدام اکنون انجام شده اما بانک مرکزی اخیراً با اقدامی که انجام داده باعث شده مردم و اصناف بلاتکلیف شوند و استفاده از کارتخوان‌ها را کنار بگذارند.

یکی از مزایای استفاده از کارتخوان‌ها شفافیت درآمدی و مالیاتی است زیرا رصد درآمدی اصناف بخوبی قابل کنترل بود و سازمان امور مالیاتی با کوچکترین بررسی می‌توانست بدون خطا حقوق دولت را دریافت کند اما با این اقدام جدید، منشاء و رصد پول از بین می‌رود و از این پس دوباره باید شاهد درگیری بین اصناف و سازمان امور مالیاتی باشیم.

با جمع آوری دستگاه‌های پوز از چرخه فعالیت اصناف، بخش خصوصی و فعالان خرده‌پا آسیب زیادی می‌بینند و بانک مرکزی باید دوباره سیستم را به حالت قبل برگرداند تا از آسیب‌هایی که در کمین این بخش است، بکاهد. بعد از ظهر روز شنبه اتاق اصناف جلسه‌ای با مسئولان بانک مرکزی در این باره داشت که این مسئولان به جای وعده‌های عملیاتی تنها قول و قرار دادند و خروجی مناسبی را شاهد نبودیم. باید توجه داشت که واحدهای صنفی در قبال فروش کالاهایی که دارند مسئول هستند و باید پول خریدشان را نهایتا یک روز بعد تسویه کنند اما اگر پول با 24 ساعت تأخیر به حساب اصناف واریز شود هزینه‌های جا به جایی کالا نیز افزوده خواهد شد و برخی اصناف متضرر می‌شوند. ابعاد ضرر و زیان اصناف به حدی بزرگ است که ممکن است مانند یک سونامی عمل کند. بانک مرکزی به جای اینکه اقداماتی انجام دهد که مبادله در کشور تسهیل شود کارهایی را مد نظر می‌گیرد که بازگشت به عقب است.

 ابراهیم درستی

نایب رئیس اتاق اصناف ایران