بخش عمده گازوئیل قاچاق می‌شود

سید شمسالدین حسینی در گفتوگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که لایحه بودجه ۹۱ چه زمانی به مجلس تقدیم میشود، گفت: از آقای عزیزی معاون رئیسجمهور سؤال شود، البته روزهای گذشته در خصوص بودجه در دولت جلسه برگزار شد و احکام مربوط به ماده واحده بودجه نیز بحث خواهد شد.
وی در مورد این که لایحه بودجه چه زمان به مجلس تقدیم می شود، گفت: وقتی لایحه در دولت تصویب شود، به مجلس ارائه می‌شود، اما فعلا نمی‌توان زمان مشخص برای ارائه لایحه بودجه تعیین کنم.

*انعکاس فاز دوم هدفمندی در لایحه بودجه

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد انعکاس فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۱ گفت: باید بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه انعکاس پیدا کند، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هم اذعان دارد باید هر سال در لایحه بودجه انعکاس پیدا کند.

*محبت رسانه به هدفمندی بیشتر شود

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه به صورت ویژه در نظر گرفته شده، گفت: بله همین طور است، اما در مورد مقدار بودجه پیش بینی شده برای هدفمندی، گفته‌اند اینها را به شما نگویم.
وی از خبرنگاران درخواست کرد، در مورد هدفمندی یارانه‌ها محبتشان را به دولت بیشتر کنند و خبرهای مثبت بیشتر منتشر کنند.

*عذرخواهی از وزارت نیرو برای پرداخت قبضها

حسینی در مورد گلایه وزارت نیرو مبنی بر پرداخت دیرهنگام پول‌های قبض آب و برق از سوی خزانه گفت: من از آنها عذرخواهی می‌کنم، اما گفته بودم برای انشعاب‌ها حساب جداگانه‌ای برای وزارت نیرو باز شود که ظاهرا این کار در خزانه انجام شده و برای قبض‌ها نیز حساب تمرکز وجوه ایجاد شده بود، اما بالاخره اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کار نسبتا بزرگی است و اینهایی که گفته شد، مسئله بسیار کوچکی به شمار می‌رود.
وی تأکید کرد: می‌خواهم بدانم موضوع پرداخت خزانه به وزارت نیرو برای مردم چقدر اهمیت دارد که تاکنون ۵۰۰ بار پرسیده‌اید و ما هم همین جواب را داده‌ایم.

* صرفه جویی ۱۰میلیارد دلار ظرف یک سال

وزیر اقتصاد در مورد صرفه‌جویی ایجاد شده از هدفمندی یارانه‌ها گفت: در صنعت آب و برق ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی از محل هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شده یعنی از هزینه‌کرد آن جلوگیری شده و اگر هدفمندی انجام نمی‌شد، باید این رقم سرمایه‌گذاری می‌شد، تا همین تعداد لامپ در کشور روشن می‌شدند.
حسینی با بیان اینکه ما ز یاران چشم یاری داشتیم، از رسانه‌ها خواست صرفه‌جویی هدفمندی یارانه‌ها را به مردم بیشتر معرفی کنند، در عین حال تأکید کرد، منابع کشور به صورت یارانه هنوز در حامل‌های انرژی پرداخت می‌شود.
وی یادآور شد: متأسفانه عده‌ای به عنوان قاچاق سوخت این یارانه‌ها را به سمت خود جلب می‌کنند.
وزیر امور اقتصادی در مورد گفته معاون اول رئیس‌جمهور که رسانه‌ها ذهن مردم را برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه آماده کنند، گفت: وقتی شکاف قیمتی در حامل‌های انرژی عمیق است یعنی دولت پول مردم را ظاهرا به مردم می‌دهد، ولی عمده آن توسط یکسری قاچاقچی قاچاق می‌شود، در حال حاضر میزان قابل توجهی نفت گاز(گازوئیل) از طریق مرزها قاچاق می‌شود و رسانه‌ها باید این مسئله را به مردم معرفی کنند.
حسینی افزود: من از رسانه‌ها انتظار دارم بیشتر به دولت کمک کنند.

* کاهش ۶۵درصدی مصرف گندم در یک استان به خاطر حذف قاچاق

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: در برخی استان‌های مرزی مانند هرمزگان مصرف گندم با واقعی شدن قیمت بین ۵۰ تا ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است، اما آیا مردم آنجا گرسنه مانده‌اند، این گونه نیست، بلکه قاچاق گندم و آرد کم شده است و این مسئله باید به مردم معرفی شود.
وی تأکید کرد: در مصرف گازوئیل نسبت به قبل از هدفمندی صرفه‌جویی خیلی مناسبی انجام شده، اما هنوز بخش عمده‌ای از قاچاق مربوط به گازوئیل است که از مرزها خارج می‌شود.
وی گفت: دولت ظاهرا منابع کشور را به صورت یارانه در حامل‌های انرژی پرداخت می‌کند، اما افراد معدودی این حامل‌ها را قاچاق می‌کنند.
وزیر اقتصاد گفت: برای مقابله با قاچاق مجبور هستیم به وسیله نیروی انتظامی، سپاه و ارتش با قاچاقچیان مقابله کنیم و هر سال تعدادی شهید می‌شوند.
وزیر اقتصاد گفت: اگر رسانهها مانند روزهای آستانه اجرای هدفمندی یارانهها دولت را حمایت کنند فضا ایجاد میشود که فاز بعدی هدفمندی به راحتی اجرا شود.