واگذاری ۱۰۰ هزار کارت اعتباری کارگری

به گزارش شبکه ایران، ماشاءالله عظیمی گفت: در حال حاضر تمام کارهای مقدماتی اجرای طرح واگذاری کارتهای اعتباری کارگران به پایان رسیده است و بزودی واگذاری مرحله اول آن طی همین ماه شروع میشود. بهگفته وی از آنجا که تعداد کارگران کشور بیش از اینهاست واگذاری ۱۰۰ هزار کارت اعتباری ۵/۱میلیون تومانی به صورت پایلوت اجرا میشود.

وی افزود: علاوه بر بانک توسعه تعاون، بانک‌های رفاه و قرض‌الحسنه مهر به‌عنوان بانک‌های عامل در این طرح همکاری خواهند داشت.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون تأکید کرد: در خصوص تأمین مالی واگذاری ۱۰۰ هزار کارت اعتباری برای کارگران هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و چگونگی تأمین منابع مالی آن مشخص شده است.

پیشتر از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز علت اصلی اجرای طرح واگذاری کارت اعتباری کارگران به صورت محدود را عدم حمایت سیستم بانکی کشور از این طرح اعلام کرده‌است.

عبدالرضا شیخ الاسلامی با بیان این‌که محدودیت منابع موجب شده است که اجرای طرح اولویت بندی شود، گفت: اولویت‌بندی واگذاری کارت‌های اعتباری کارگران براساس مشاغل سخت و زیان‌آور، عائله‌مندی و کارگران بنگاه‌های بهره‌ور و کارآمد صورت می‌گیرد. وی با اشاره به این‌که این طرح مکانیزمی برای تشویق بنگاه‌های بهره‌ور است، ادامه داد: به‌دلیل این‌که منابع بانکی به‌کمک این طرح نیامد واگذاری کارت‌های اعتباری کارگران متوقف شد ولی اخیراً با دستور رئیس‌جمهور تصمیم گرفته شد در مجموعه وزارتخانه، امکانات بانکی و منابع مستقیم و غیرمستقیم وزارت تعاون با کار و رفاه اجتماعی، کار در سطح محدودتری انجام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرده است: با منابع مالی که در اختیار وزارت تعاون قرار دارد این طرح را اجرا می‌کنیم تا در آینده سایر بانک‌های کشور برای اجرای این طرح ترغیب شوند.

حدود ۲۲ ماه پیش طرح واگذاری کارت اعتباری در شورای عالی اشتغال به تصویب رسید تا براساس این طرح به هر یک از کارمندان، کارگران و سپس بازنشستگان کشور یک کارت خرید اعتباری ۵/۱ میلیون تومانی داده شود تا این افراد به صورت اعتباری نسبت به خرید کالاهای مورد نیاز خود - که ساخت داخل هستند - اقدام و به صورت اقساط آن را پازپرداخت کنند ولی از آنجا که پایه اصلی این طرح بر منابع بانکی استوار است، سیستم بانکی کشور همکاری مناسبی به منظور اجرایی شدن این طرح انجام ندادند و به‌همین دلیل تاکنون طرح واگذاری کارت‌های اعتباری به صورت گسترده در کشور اجرایی نشده‌است.

هرچند در بخش کارمندی که از آن با نام طرح میزان یاد می‌شود تعدادی از کارمندان دولتی موفق به دریافت کارت خرید شده‌اند ولی با گسترش این طرح و ورود جامعه ۵/۸ میلیون نفری کارگران به آن طرح با فراز و نشیب‌های فراوان روبه رو شد.

مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی اجرای این طرح در کشور چند ماه پیش اجرایی شدن طرح واگذاری کارت اعتباری کارگران را منوط به ارائه لیست مشمولان از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانستند؛ درخواستی که با واکنش مسئولان این وزارتخانه همراه بود. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگر مشکل اصلی ارائه لیست کارگران است ظرف ۲۴ ساعت می‌توان اسامی ۵ میلیون کارگر را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرد. ولی شیخ‌الاسلامی مشکل اصلی را تأمین منابع مالی این طرح می‌داند و به همین دلیل پس از آن‌که سیستم بانکی کشور روی خوشی به این طرح نشان ندادند تصمیم گرفته شد از منابع بانک‌هایی که به نوعی با این وزارتخانه ارتباط مستقیم دارند، استفاده کنند. هرچند این منابع به دلیل محدودیت قادر نیست پاسخگوی تمام کارگران کشور باشد ولی با اولویت‌بندی آنها قرار شد تا پایان سال جاری به ۱۰۰ هزار کارگر واجد شرایط کارت خرید اعتباری واگذار شود، اما این‌که در آینده سایر بانک‌های کشور تا چه میزان به اجرای طرح واگذاری کارت‌های اعتباری کارگران رغبت نشان دهند، مشخص نیست.

بهگفته تدوینکنندگان طرح، واگذاری کارتهای اعتباری به مردم هرچند بار مالی هنگفتی در پی دارد ولی میتواند در کوتاهمدت باعث رونق تولید و در نتیجه حل مشکل بیکاری کشور شود. آنها اعتقاد دارند از آنجا که دارندگان کارتهای اعتباری تنها مجاز به خرید کالاهای ایرانی هستند بازار فروش محصولات ساخت داخل که یکی از معضلات اصلی بخش تولید بهشمار میرود بتدریج حل خواهد شد.