نقیض‌گویی وزیر و طراح صندوق پس‌انداز مسکن یکم

ابوالقاسم رحیمی انارکی که خود طراح صندوق مسکن پس‌انداز مسکن یکم بوده، صراحتا تاکید کرده این احتمال وجود دارد که این صندوق نتواند به تعهدات خود عمل کند. صندوق پس‌انداز مسکن یکم در شرایطی به این وضعیت گرفتار شده که دو روش برای تجهیز منابع آن در نظر گرفته شد؛ یکی تغییر در جمع‌آوری آورده‌های مردمی و دیگری اقساط بازگشتی مسکن مهر.
در روش اول، بانک عامل مسکن در هنگام ثبت‌نام اولیه و افتتاح حساب، 40 میلیون تومان به صورت یکجا اخذ کرده و پس از یک سال، پول را همراه با تسهیلات به متقاضی برمی‌گرداند. بودن رقم اولیه آن یکی از اشکالات این روش است؛‌ چرا که به سختی می‌تواند برای سپرده‌گذاران جذابیت ایجاد کند و تعداد متقاضیان را کاهش می‌دهد.
در روش اقساط بازگشتی مسکن مهر قرار بود تا 10 سال آینده اقساط تسهیلات مسکن مهر به جای بازگشت به بانک مرکزی، همچنان در اختیار بانک مسکن بماند و بخشی از آن به افزایش اعتبار کلی مسکن مهر برای اعطای تسهیلات بیشتر به متقاضیان دریافت این واحدهای مسکونی و مابقی نیز به تجهیز منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم تعلق گیرد. اما اقساط بازگشتی مسکن مهر هم افاقه‌ای نکرد. این در حالی است که بنابر گفته‌های مدیرعامل بانک مسکن، ورودی منابع به صندوق مسکن یکم به گونه‌ای کم‌اثر شده که با کوچکترین تغییرات،‌ تعادل منابع و مصارف آن به هم می‌ریزد.
گزارش روزنامه شرق در حالی است که وزیر راه و شهرسازی اخیرا در حضور رئیس‌جمهور و در سی و نهمین جلسه سند ملی بازآفرینی شهری گفت: تمام تلاش دولت و وزارت راه و شهرسازی این است که قدرت خرید مردم را افزایش بدهیم. از این رو در همان ابتدای دولت یازدهم، اقدام به تاسیس صندوق پس‌انداز یکم کردیم و افرادی که در این صندوق پس‌انداز کنند می‌توانند تا 7 برابر میزان پس‌انداز خود تسهیلات دریافت کنند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه دولت برای افزایش قدرت خرید مردم در بازار مسکن اظهار داشت: در حال حاضر سقف تسهیلات خرید مسکن برای زوج‌ها در تهران 160 میلیون تومان در مراکز استان‌ها 120 میلیون تومان و در بقیه شهرها 80 میلیون تومان است که اگر این سقف تسهیلات با تصمیم شورای پول و اعتبار تغییر کند می‌تواند جذابیت بیشتری برای زوج‌ها داشته باشد و استقبال از آن افزایش خواهد یافت.
وی تاکید کرد: با افتتاح روزانه هزار فقره پس‌انداز در این صندوق ظرف یک سال چیزی حدود 250 هزار تقاضای واقعی در بازار مسکن ایجاد می‌شود بنابراین با افزایش افتتاح حساب‌ها و سپرده‌گذاری برای خرید مسکن این تقاضا در بازار افزایش پیدا خواهد کرد.