رفع 25 درصدی آلودگی هوا با استفاده از خودروهای پایه گازسوز

 محمد زالی مدیر عامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید ایران‌خودرو در دهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت اظهار کرد: قیمت بنزین و گاز باعث شده تا مردم رغبتی برای استفاده از گاز نداشته باشند بنابراین اگر اختلاف قیمت بنزین و گاز اصلاح شود به احتمال زیاد آلودگی در کلانشهرهایی مانند تهران به حداقل میزان خواهد رسید.

وی ادامه داد: به عبارتی 20 تا 25 درصد از وضعیت موجود آلودگی هوا با استفاده از خودروهای گازسوز و برقی بهبود خواهد یافت.

زالی گفت: موتور ملی پایه گازسوز استاندارد یورو 4 را رعایت می‌کند و با برنامه‌های در دست اقدام در حال ارتقای آن به یورو 5 هستیم. همچنین میزان کاهش مصرف آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید ایران‌خودرو بیان کرد: در موضوع فناوری‌های نو در سال 93 با حمایت نعمت‌زاده وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت از 3 خودروی برقی در صحن هیأت دولت رونمایی شد. با اینکه رئیس جمهور سوار این نوع از خودروها شد و توصیه‌هایی مبنی بر رسیدن این نوع فناوری به مرحله تولید داشت اما این موضوع در نطفه خفه شد.

وی با بیان اینکه دولت به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده خودرو باید اولین مصرف‌کننده خودروهای برقی باشد تصریح کرد: با اینکه دولت می‌تواند این کار را انجام دهد ولی تمایلی به اجرای آن ندارد.

زالی ادامه داد: پیشنهاد کردیم تا دولت 5 هزار خودرو را برای استفاده از فناوری‌های برقی و جایگزینی موتورهای احتراقی که اکنون در حال استفاده هستند پیش خرید کند اما این موضوع به جایی نرسید.

مدیر عامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید ایران‌خودرو اضافه کرد: با ورود دولت به این مسئله نه تنها مراکز دانشگاهی و فناوری به وجود آمده از بطن آن‌ها رشد خواهند کرد بلکه صنعت خودروسازی برقی نیز به راه خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: ما نیازمند حمایت مالی دولت نیستیم و به فکر گرفتن پول از دولت نخواهیم بود بلکه تنها از قوه مجریه می‌خواهیم تا با پیش خرید خودروهایی که در راه حفظ محیط زیست طراحی و تولید شده‌اند از تعدد و تکثر خودروهای آلوده کننده جلوگیری کند.

زالی بیان کرد: از سال 93 تاکنون همه معطلیم و این معطلی دردی را دوا نمی‌کند. به هر حال این پول در جای دیگری خرج می‌شود اگر در این راه هزینه شود بر تولید علم دانشگاه‌ها افزوده خواهد شد.

مدیر عامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید ایران‌خودرو ادامه داد: اگر فناوری بومی بدست آمده در سال 93 با ورود دولت رشد و توسعه پیدا می‌کرد اکنون نسبت به همان سال در زمینه فناوری‌های مورد نیاز روز صنعت خودروسازی پیشگام بودیم.

وی بیان کرد: دنای برقی که نمونه نسل بعدی خودروی رانای برقی است نمادی از انجام وظیفه ما در قبال صنعت خودروسازی است. این خودرو به عنوان دومین مرحله از خودروی پایه‌ گازسوز ملی به نسبت خودروهای موجود مصرف سوخت کمتری دارد.

زالی ادامه داد: خودروی مذکور ضمن برخورداری از استاندارد یورو 4 در حال مجهز کردن خود به استاندارد یورو 5 است البته سایر خودروهای بنزینی متعلق به فرانسه و غیره که آلودگی خود را دارند هم اکنون در مسیر برخورداری از استاندارد یور 4 هستند.

مدیر عامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید ایران‌خودرو با بیان اینکه بحث اصلی ما بنزین یورو 4 نیست ،افزود: بیشتر تمرکز ما بر روی استفاده از گاز است چرا که گاز به لحاظ مصرف سوخت کمتر و آلودگی ناشی از موتور خودرو  می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد.

وی گفت: یعنی اگر به سمت استفاده از گاز نرویم و بنزین کمتری بسوزانیم باز تأثیری در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت چرا که گاز خروجی با آلودگی ناشی از آن نسبت به بنزین متغیر و متفاوت است.

زالی بیان کرد: باید ارگانی وارد عمل شود و این مجموعه را در اختیار بگیرد اکنون بالغ بر 200 هزار خودروی بین شهری با مصرف سوخت و آلایندگی وحشتناک در حال تردد هستند.

مدیر عامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید ایران‌خودرو در پایان گفت: بنابراین اگر دولت 5 هزار خودروی پایه گازسوز و برقی خریداری کند و این خودروها در بین شهرها به راه بیافتند در زمینه کاهش آلودگی هوا مثمر خواهند بود.با اینکه در سبد سوخت یعنی دیزل، برق و پایه گازسوز بیشینه دنیا هستیم اما هنوز در مرحله استفاده از آن‌ها مانده‌ایم.