خریداران مسکن دست نگه دارند

عباس شوکتی عضو انجمن انبوه‌سازان در حاشیه اجلاس سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه جهش قیمتی در چند ماهه گذشته بازار مسکن به دلیل ورود سوداگران به این بازار بوده است، اظهار کرد: این شوک قیمتی کاملا سوداگرانه است در نتیجه به مردم توصیه می‌شود خرید خانه خود را به تأخیر بیاندازند تا به نرخ واقعی خود برسد.

وی در ادامه افزود: 50 تا 70 درصد قیمت مسکن حبابی و غیرواقعی است، بنابراین امیدوار هستیم در سال آینده شاهد سیل نزولی قیمت مسکن باشیم.

این فعال بازار مسکن افزود: پیش‌بینی می‌کنم قیمت مسکن در اردیبهشت ماه سال آینده 20 درصد کاهش یابد.

وی تاکید کرد: این دلالان هستند که می‌گویند، قیمت مسکن رشد پیدا کرده است، اما اینگونه نیست و اگر خریداران عجله‌ای برای خرید مسکن ندارند، فعلا دست نگه دارند.

عضو انجمن انبوه‌سازان با اشاره به اینکه در بازار مسکن رکودی وجود ندارد، افزود: بازار مسکن در مقایسه با دهه هشتاد رونق گرفته است اما به دلیل آنکه برخی قیمت‌های پیشنهادی بسیار بالاتر از توان خریداران بوده، قدرت تحرک بیشتر در بازار مسکن گرفته شده است.

وی درباره افزایش 40 تا 50 درصدی قیمت مسکن در برخی از مناطق شهر تهران طی چند ماه گذشته، افزود: از قدیم گفته اند سزای گران‌فروشی نخریدن است؛ بنابراین متقاضیان تا رسیدن بازار به ثبات واقعی خود دست نگه دارند.

این فعال بازار مسکن با بیان اینکه برخی قیمت‌ها در منطقه 5 تهران به 15 میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است، گفت: این افزایش 7 میلیون تومانی نشان‌دهنده رونق نیست و این موضوع را که برخی از فروشندگان عنوان می‌کنند که قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته است، هیچ ارتباطی با آن ندارد.

شوکتی تأکید کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی باید در دو سال آینده بر بازار تأثیر بگذارد و مسکنی که با دلار 3 هزار و 800 تومان ساخته شده، نباید الان با افزایش قیمت به فروش برود. تمام این موضوعات نشان‌دهنده دلالی و سوداگری در بازار مسکن است.

به گفته وی؛  بسیاری از خانه‌های خالی بیش از 120 متر است و اکثر آنها در منطقه یک تهران وجود دارد.

عضو انجمن انبوه‌سازان درباره خانه‌های خالی گفت: دو میلیون و 785 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها متعلق به مؤسسات، شرکت‌ها و بانک‌ها است؛ اما به اعتقاد من مالیات بر خانه‌های خالی هم نمی‌تواند، تأثیری در ورود این خانه‌ها به بازار مصرفی داشته باشد.