واکنش مسئولان ایرانی به توهین سامسونگ
در روز افتتاح بازی های المپیک زمستانی در کره جنوبی اعلام شد، ورزشکاران دو کشور ایران و کره شمالی از دریافت تلفنهای همراه هوشمند در طول بازیهای المپیک زمستانی منع شده اند.
 
پیش از این توسط رسانه‌های رسمی اعلام شده بود که شرکت سامسونگچهار هزار دستگاه گوشی هوشمند به کمیته المپیک زمستانی کره جنوبی اهدا کرده است تا در اختیار ورزشکاران و مقامات رسمی المپیک قرار گیرد.

این اتفاق در حالی رخ داد که ایران یکی از بازارهای بزرگ و پرسود برای گوشی های همراه و لوازم خانگی سامسونگ به حساب می آید و این شرکت کره ای سالانه ده ها میلیارد دلار سود از بازار بزرگ ایران به جیب می زند.

به تدریج پس از اعلام این خبر در مجامع عمومی کشور، این سوال در اذهان مردم شکل گرفت که چگونه ممکن است با اینکه صادرات گوشی سامسونگ به ایران و کسب سود هنگفت از این بازار مشمول تحریمها نشده است ولی هدیه چند دستگاه گوشی به ورزشکاران المپیکی ایران آن هم در روزهایی که برجام برقرار است، با ممنوعیت مواجه شود ؟ با وجود اینکه شعار المپیک، صلح جهانی است ، مقامات کره جنوبی در رفتاری تحقیرآمیز به بهانه  تحریمهای سازمان ملل علیه ایران و کره شمالی، از اهدای گوشیهای هوشمند سامسونگ به ورزشکاران این دو کشور سر باز زده اند؟

هنوز واکنشی از سوی مسئولان دولتی درباره این موضوع شکل نگرفته بود که در شبکه‌های اجتماعی برخی افراد ،مردم را به تحریم خرید محصولات این کشور تشویق کردند و رسانه های داخلی نیز با این موج مردمی همراه شدند.

واکنش مسئولان ایرانی به توهین سامسونگ

بتدریج که تب صیانت از عزت ملی در جامعه شدت گرفت؛مسئولان نیز وارد گود شدند. اولین نفر،محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه بود که اعلام کرد: اگر تا عصر روز پنجشنبه شرکت سامسونگ عذرخواهی نکند و از این تصمیمی که مبنی بر تحریم شرکت کنندگان ایرانی در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ گرفته است عدول نکند، وی دیگر از گوشی سامسونگ استفاده نخواهد کرد.

 در ادامه سخنگوی شرکت سام الکترونیک و تکوین الکترونیک (تولیدکننده لوازم خانگی و تلویزیون در ایران) ضمن محکوم کردن این رفتار زشت و غیرحرفه‌ای مسئولان برگزار کننده المپیک در عدم ارائه گوشی موبایل به ورزشکاران ایرانی، گفت:در صورت عدم عذرخواهی مسئولان مربوط این شرکتها، همکاری خود را با شرکت سامسونگ کاهش خواهند داد.

 آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به توهین سامسونگی ها به ورزشکاران ایرانی در المپیک واکنش نشان داد و گفت:به دنبال آن است که در صورتیکه شرکت سامسونگ عذرخواهی رسمی نکند، پیشنهاد عدم ثبت گوشی های سامسونگ در کشور را در کارگروه مربوط مطرح و از ورود این برند به کشور جلوگیری کند.

 ضرورت اعتراض وزارت صنعت به سامسونگ و مسئولان کره

عبد‌الله رضیان‌ عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی نیز درباره بی احترامی مسئولان شرکت سامسونگ‌ به ورزشکاران ایرانی گفت: وزیر امور خارجه کشور و همچنین وزیر ارتباطات به این بی حرمتی واکنش نشان داده  اند اما تا کنون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این راستا ،اعتراضی نکرده است.

وی با پیشنهاد به وزیر صنایع در رابطه با واکنش نشان دادن به مسئولان اقتصادی کشور کره، افزود: از آنجایی که تمام مجموعه‌های فعال اقتصادی در کشور باید مجوز خود را از وزارت صنعت دریافت کنند، بهتر است که وزیر نیز در قبال این حرکت بی تفاوت نباشد.

نماینده مردم مازندران در خانه ملت اذعان کرد: از آنجایی که سامسونگ‌ غیر از موبایل، لوازم خانگی نیز به ایران وارد می‌کند، وزارت صنعت می‌تواند در حادثه اخیر نقش پر رنگی از خود نشان دهد.

رضیان‌ ابراز کرد: وزیر ارتباطات اعلام کرده است در صورتی که شرکت سامسونگ‌ در رابطه با اتفاقات اخیر به صورت رسمی از ورزشکاران و مردم ایران عذرخواهی نکند، در طرح رجیستری‌ دستگاه‌های تلفن همراه این شرکت ثبت نخواهد شد.

وی بیان کرد: شرکت سامسونگ‌ تاکنون رسما عذرخواهی نکرده و مسئولیت حادثه اخیر را به گردن مقامات کمیته المپیک کره انداخته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سامسونگ ادعا کرده است که گوشی‌های تلفن همراه اهدایی‌ را به کمیته ملی المپیک کره داده‌ اما آن‌ها از واگذاری این هدایا به ورزشکاران ایرانی خودداری کرده اند.

رضیان‌ در پایان یادآور شد: بر اساس قانونی که در تحریم‌ها وجود دارد در صورتی که مبلغ کالایی بیش 900 دلار باشد برای واگذاری آن به کشورهای تحریم شده مجازات تعیین شده ،اعمال خواهد شد . موبایل‌های اهدایی سامسونگ‌ به ورزشکاران حدود هزار دلار بوده است.

 واکنش وزیر صنعت به توهین سامسونگ

محمد شریعتمداری،وزیر صنایع هم آرام ننشست و در واکنشی ،این اقدام سامسونگ را توهین به ورزشکاران ایرانی خواند و اعلام کرد: ممنوعیت ورزشکاران ایرانی از دریافت گوشی های سامسونگ در المپیک زمستانی توهین آمیز است و این حرکت محکوم می شود و باید از ملت بزرگ ایران عذر خواهی کنند.

وی ادامه داد:تا زمانی که عذرخواهی رسمی نشود،من هم همچون وزیر امور خارجه از گوشی تلفن همراه این شرکت استقاده نخواهم کرد.

شریعتمداری تاکید کرده است:جای تعجب دارد که صادرات گوشی سامسونگ به ایران ،مشمول تحریم‌ها نشده است ولی هدیه چند دستگاه گوشی به ورزشکاران المپیکی ایران با ممنوعیت مواجه شده است.

 هماهنگی بین حوزه های مختلف کشور،ضروری است

حمید رضا فولادگر‌ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، اظهار کرد: باید در بخش مراوده با کشورهای مختلف به ویژه کشورهایی که مبادلات اقتصادی زیادی با ایران دارند، دیپلماسی سیاسی قوی داشته باشیم.

وی افزود: برند‌هایی مانند سامسونگ‌، ال‌ جی و دوو سال‌هاست که در صنایع ارتباطی، لوازم خانگی و خودرو سازی در ایران فعال و ذینفع اند و سیاستمردان ما موظفند سیاستی را اتخاذ کنند که موجب افزایش عزت ایرانی در کشوری مانند کره شود.

فولادگر‌ با انتقاد شدید از نوع برخورد مسئولان شرکت سامسونگ‌ با ورزشکاران ایرانی تصریح کرد: مسئولان سامسونگ اجازه نداشتند به بهانه تحریم به ورزشکاران کشورمان بی حرمتی کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تشریح چگونگی مقابله ایران با این اتفاق اضافه کرد: یکی از مسئولان ورزشی کره بابت این اتفاق عذرخواهی کرده است اما این موضوع کافی نیست و باید معذرت خواهی از طرف مسئولان سیاسی کره صورت گیرد.

فولادگر‌ تاکید کرد: باید در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و ورزشی در کشور هماهنگ عمل کنیم و روابط در هر حوزه می‌بایست موجب تقویت روابط در حوزه‌های دیگر شود.

وی در پایان بیان کرد: این درست نیست که با کشوری در این سطح بالا از روابط اقتصادی و تجاری قرار داشته باشیم اما نتوانیم بر روابط ورزشی تاثیر گذار بوده و آن را کنترل کنیم.

عذرخواهی کمیته ملی المپیک از ایران

کمیته بین‌المللی المپیک طی نامه‌ای رسمی به کمیته ملی المپیک ایران بابت ناهماهنگی‌های پیش آمده در جریان توزیع هدایای المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ از ورزشکاران ایرانی عذرخواهی کرد و پس از آن ورزشکاران ایرانی روز شنبه ۲۱ بهمن ماه ۹۶ در مراسمی گوشی‌های نوت ۸ ویژه المپیک پیونگ‌چانگ را دریافت کردند.

شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در این مورد بیان کرد: دو نامه عذرخواهی برای ایران نوشته شده است. یکی را رئیس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی به سرپرست کاروان ایران داده که در آن عذرخواهی کرده  و دلایل خود را اینگونه توضیح داده است که به دلیل ناهماهنگی این اتفاق افتاده است و مسوولیت را بر عهده می‌گیرد. هم‌چنین اعلام کرده اند که جلسه‌ای با ورزشکاران ایرانی داشته و هدایا را حضوری اهدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: نامه دوم را نیز یکی از مسئولان کمیته  بین‌المللی المپیک برای رئیس کمیته ملی المپیک ارسال کرده و به شدت اظهار تاسف و عذرخواهی کرده است. حتی اعلام کرده است که در صورت یافتن فرصت مناسب ، جلسه‌ای  با مسئولان ورزش ایران داشته  و از آنها دلجویی خواهد کرد.

 شاید تصور شود،عذرخواهی رسمی کمیته ملی المپیک و اهدای جوایز به ملی پوشان ایرانی ،پایان پرونده توهین شرکت سامسونگ به ایران است اما هنوز ماجرای عجیب چند ماه پیش شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا را فراموش نکرده‌ایم؛ این شرکت به‌دلیل فروش یک دستگاه خودرو به سفارت ایران در هند از آمریکا عذرخواهی کرد که گفته شد دلیل این عذرخواهی زیر پا گذاشتن تحریم ایران بوده است.

بنظر می رسد صرف اعتراض مسئولان به ویژه وزارت صنعت،معدن و تجارت که متولی امر تجارت در کشور است و مجوز فعالیت شرکت هایی مانند سامسونگ را در ایران صادر می کند،کافی نباشد و می بایست اقدام های پیشگیرانه ای انجام شود تا دیگردر آینده شاهد چنین برخوردهای نامناسبی به ویژه در سطح جهانی نباشیم.