به نوشته روز نامه دنیای اقتصاد،بازار خانه باغهای چند هزار متری حومه تهران زمستانی شده است. گرچه بسیاری از ویلاهای اطراف تهران شخصی ساز هستند و با امکانات رفاهی خوبی ساخته شدهاند؛ اما به دلیل تمایل مالکاناین ویلاها به سکونت در داخل شهر تهران، تعداد زیادی ازاین خانه باغها با قیمتهای نه چندان بالایی در مقایسه با متراژ زمین و امکانات رفاهی پیشبینی شده در آنها، از سوی مالکان برای معاوضه با آپارتمانهای متراژ پايين در شمال شهر تهران به بازار فروش عرضه شدهاند.

ویلاهای حومه تهران که به دست مالکان خصوصی ساخته شده‌اند با انواع امکانات رفاهی همچون استخر، برکه، آبشار، باغ میوه و حتی چند باب مغازه برای فروش فوری یا معاوضه با آپارتمانی در شمال تهران به فروش گذاشته شده‌اند. این در حالی است که گذشته از مشکلات شهر نشینی درون پایتخت قیمت ویلاهای چند هزار متری حومه تهران با آپارتمان‌های متراژ متوسط(حدودا ۷۰ تا ۸۰ متری) در شمال تهران برابری می‌کنند.
به عنوان مثال مالک ویلایی دو هزار متری سنددار و مبله در محدوده شهریار حاضر است ویلای خود را با قیمت کل ۲۴۰ میلیون تومان با آپارتمانی در شمال تهران معاوضه کند.
این مالک اذعان می‌کند به علت نیاز فوری ویلای شخصی خود را برای فروش گذاشته است.
این در شرایطی است که اگر‌این مالک بخواهد ویلای خود را با آپارتمانی در شمال تهران با همین قیمت معاوضه کند باید به آپارتمانی با متراژ حدودا ۸۰ متری و نوساز در منطقه دو بسنده کند.
علاوه بر ‌این مالکان برخی از خانه باغ‌های اطراف تهران تمایل دارند ملک خود را با وجود تمامی ‌امکانات، با اتومبیل یا خانه کلنگی در داخل تهران معاوضه کنند.
به عنوان مثال مالکی در کردان ویلای ۲ هزار و ۳۰۰ متری خود را با ۲۰۰ متر بنا و تمامی‌امکانات به دلیل نیاز فوری و دوری از شهر، تمایل دارد با اتومبیل یا ملکی در تهران معاوضه کند یا مالک دیگری ویلای هزار متری در اطراف کرج را با ملکی کلنگی در تهران معاوضه می‌کند. مالک ‌این ویلا اظهار می‌کند به دلیل ارزش افزوده املاک کلنگی در داخل شهر تهران می‌خواهد ویلای خود را با قیمتی متعادل به ملکی کلنگی در داخل تهران تبدیل کند.
همچنین بسیاری از مالکان برای فروش فوری ویلای خود حاضرند تسهیلات و مزایای ویژه‌ای به خریداران بدهند.
به عنوان مثال مالک ویلایی ۳ هزار متری برای فروش فوری ویلای خود که دارای سند ۶ دانگ و امکانات رفاهی کامل است، می‌خواهد آن را متری ۳۰۰ هزار تومان به شکل ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد به صورت معاوضه با ملکی در تهران به فروش برساند.
آپارتمان یا ویلا؟
گرچه بسیاری از مالکان ویلاهای چند هزار متری در اطراف تهران تمایل دارند ویلای خود را با آپارتمانی در محدوده شمالی شهر تهران معاوضه کنند، اما قیمت‌های بازار فعلی خرید و فروش املاک شمال تهران نشان می‌دهد تعداد واحدهایی که با قیمتی معادل خانه باغ‌ها در‌این محدوده عرضه شده‌اند انگشت شمارند و به نظر می‌رسد معاوضه‌این ویلاها با آپارتمان‌های محدوده شرق، غرب و مرکزی تهران در دسترس‌تر باشند.