جزییات تخلفات صنفی فاز اول هدفمندسازی

به گزارش ايسنا،طي اين مدت بيش از ۹ ميليون و ۴۰۰ هزار مورد بازرسي انجام شده كه حاصل آن كشف بيش از يك ميليون تخلف صنفي بوده است. براي اين ميزان تخلف بيش از ۷۴۸ هزار پرونده به ارزش بيش از پنج هزار ميليارد ريال تشكيل شده كه از اين ميزان ۷۲۱ هزار پرونده به تعزيرات ارسال شده اما تنها ۱۶ درصد آن يعني بيش از ۱۲۱ هزار پرونده رسيدگي و براي ۱۱۳ هزار مورد آراء صادر شده است.

ارزش ریالی آراء صادر شده در حق دولت بیش از ۲۵۲ میلیارد ریال و در حق شاکی حدود ۱۵ میلیارد ریال بوده است. این آمار نشان می‌دهد که بابت تخلف‌های انجام شده طبق حکم‌های صادر شده تا مقطع فعلی باید ۱۵ میلیارد ریال به مشتریان عودت داده و ۲۵۲ میلیارد ریال هم به حساب دولت واریز شود.

* مصالح ساختمانی در صدر تخلفات

طبق آمارهای معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، بیشترین حجم تخلفات طی این مدت مربوط به بخش مصالح ساختمانی شامل شمش، تیرآهن، ورق، میلگرد و سیمان بوده که ارزش پرونده‌های متخلف تشکیل شده در این بخش بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

تعداد پرونده‌های تشکیل شده این بخش بیش از ۱۵ هزار پرونده بوده که این پرونده‌ها از ۴۱۴ هزار بازرسی تشکیل شده‌اند.

پس از بخش مصالح ساختمانی، مواد پروتئینی شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ بیشترین سهم تخلفات صنفی را طی اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها داشته‌اند. از ابتدای آبان ماه سال گذشته تا پنجم دی ماه امسال در این بخش پس از ۷۶۸ هزار مورد بازرسی ۵۶ هزار پرونده به ارزش ۴۷۳ میلیارد ریال تشکیل شده است.

بخش خدمات عمومی سومین بخشی بوده که بیشترین سهم را در تخلفات صنفی طی این مدت داشته است. در این مدت در بخش خدمات عمومی پس از یک میلیون بازرسی ۱۰۲ هزار پرونده به ارزش ۴۱۵ میلیارد ریال تشکیل شده است.

در بخش قند و شکر و روغن نباتی نیز به عنوان چهارمین بخشی که بیشترین تخلفات را طی این مدت داشته‌اند ۶۳۷ هزار بازرسی انجام و ۳۰ هزار پرونده به ارزش ۳۴۱ میلیارد ریال تشکیل شد.

پنجمین بخشی که بیشترین سهم ارزش ریالی تخلفات را داشته غلات و حبوبات شامل نان، برنج، ماکارونی، عدس، لوبیا، نخود و لپه بود که در این بخش از ۷۵۱ هزار بازرسی ۴۵ هزار پرونده به ارزش ۲۵۴ میلیارد ریال تشکیل شده است.

نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت، کنجاله سویا، کود و سم نیز با ۱۶۴ هزار بازرسی و تشکیل بیش از دو هزار پرونده به ارزش ۱۹۷ میلیارد ریال سهم عمده‌ای در این تخلفات داشته‌اند.

در بخش سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی حاصل یک میلیون و ۱۰۰ هزار بازرسی، تشکیل ۳۳ هزار پرونده به ارزش ۱۳۶ میلیارد ریال بوده است.

در بخش میوه وسبزی نیز حدود ۸۳۲ هزار بازرسی انجام و ۱۳۹ هزار پرونده به ارزش ۱۰۵ میلیارد ریال تشکیل شد.

مواد لبنی شامل شیر، ماست، کره و پنیر نیز نهمین بخشی بوده که بیشترین سهم را در تخلفات صنفی هنگام اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها داشته است.

طی این مدت در بخش مواد لبنی بیش از ۶۹۳ هزار بازرسی انجام و حدود ۳۰ هزار پرونده به ارزش ۱۰۳ میلیارد ریال تشکیل شد.

همچنین در بخش چای، ‌ خرما، ‌انواع شیرینی، آجیل و خشکبار نیز بیش از ۴۷۴ هزار بازرسی انجام و ۱۲۷ هزار پرونده به ارزش ریالی ۷۳ میلیارد ریال تشکیل شد.

دو بخش کاغذ به همراه لاستیک خودرو و پودر شوینده نیز آخرین بخش‌هایی بوده‌اند که سهم عمده‌ای در تخلفات صنفی هنگام اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها داشته‌اند.

در بخش کاغذ شامل روزنامه، چاپ و تحریر و همچنین لاستیک خودرو شامل سواری، باری واتوبوس حاصل بیش از ۳۲۳ هزار بازرسی، تشکیل بیش از ۱۵ هزار پرونده به ارزش ۷۲ میلیارد ریال بوده است.

میزان بازرسی‌ها در بخش پورد شوینده اعم از دستی و ماشینی نیز ۴۵۴ هزار مورد بوده که حاصل آن تشکیل ۱۵ هزار پرونده به ارزش ۳۷ میلیارد ریال بوده است.

* انجام ۵ هزار بازرسی در روز

براساس این گزارش، طی این مدت بیش از ۵۶۴ هزار مورد گزارش‌های مردمی نیز دریافت شده که از این میزان ۲۱۸ هزار مورد تخلف احراز شده است.

همچنین متوسط روزانه تعداد بازرسی‌ها توسط بازرسان سازمان‌های بازرگانی حدود چهار هزار مورد، توسط ناظرهای کمیسیون نظارت ۷۲ مورد و توسط بازرس‌های مجامع امور صنفی ۸۲۵ مورد بوده است.

جمع بازرسی‌ها که متوسط روزانه تعداد بازرسان را شامل می‌شود بیش از چهار هزار و ۸۰۰ مورد بوده است.

* تخلف ۳۱ میلیارد ریالی در اعیاد غدیر و قربان

همچنین طبق اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در ایام اعیاد قربان، غدیر خم و ورود تجار در سه بخش مواد غذایی، دام زنده و تالارها و رستوران‌ها بیش از ۳۱ میلیارد ریال پرونده‌ها‌ی تخلف تشکیل شده است.

در بخش مواد غذایی شامل میوه و تره‌بار، انواع شیرینی‌ها و موارد دیگر ۱۸۰ هزار مورد بازرسی و بیش از ۱۸ هزار پرونده تشکیل شده که ارزش ریالی این پرونده‌ها حدود ۲۵ میلیارد ریال بوده است.

در بخش دام زنده نیز بیش از هفت هزار مورد بازرسی انجام و ۱۴۶ پرونده تشکیل شد که ارزش ریالی این پرونده‌ها ۲۰۹ میلیون ریال بوده است.

در بخش تالارها و رستورانها نيز ۳۷ هزار مورد بازرسي انجام و چهار هزار پرونده به ارزش ۶.۵ ميليارد ريال تشكيل شده است.