بهگزارش افکار نیوز، محمد نهاونديان در گفتوگو با ايسنا، در مورد تحريم بانك مركزي ايران اظهار كرد: به طور قطع چنين رفتاري، بيسابقه و بدون توجيه در مناسبات بازار پولي و اعتباري جهان است و اين موضوع باعث كاهش شفافيت در مبادلات پولي و مالي خواهد شد و به هر ميزان كه اقدامات خلاف عرف افزايش پيدا كند، شكنندگي سيستم بانكي كشورها افزايش مييابد و اروپاييها به دست خود اين دستاورد بزرگ را از دست خواهند داد.

وی اضافه کرد: به هر حال اگر تحریم بانک مرکزی ایران نیز همانند دیگر حلقه‌های تحریم‌های دیگر به صورت یک اقدام غیرقابل توجیه بر ملت ایران اعمال ‌شود، ملت و فعالان اقتصادی ایران به شکل دیگر نیازهای خود را تامین می‌کنند، همچنان‌ که تحریم‌های دیگر باعثتوقف تجارت ایران نشده و با این تحریم نیز باید با روش‌های معقول برخورد کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار امیدواری کرد که اروپا به جای این‌که با گام‌های غیرمعقول گره را کورتر کند، گام‌های گذشته را ترمیم کند تا بتوان مشکلات سیاسی را از طریق مذاکرات سیاسی حل کرد و مناسبات اقتصادی منافع طرفین تامین و با شکوفایی روابط به بر طرف شدن سوء‌تفاهم‌ها و حل مسائل سیاسی کمک شود.

وی در همین مورد عنوان کرد: با وجود این‌که تحریم‌ها بالا بردن هزینه مبادله را به همراه داشته اما هدف سیاسی از اعمال تحریم‌ها یعنی تغییر رفتار سیاسی ایرانیان مبنی بر دست بر داشتن از حقوق خود تاثیری نداشته است.

وی تجربه تحریم‌های بلند مدت از نظر دستیابی به هدف را ناکام دانست و افزود: مهمترین شاهد این است که مبادلات ایران روز به روز در حال افزایش است. البته آمریکا جایگاه خود را در مبادلات جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب از دست داده و اتحادیه اروپا هم رشد اندکی را تجربه کرده است.

به زعم رییس اتاق بازرگانی ایران هرچند مبادلات تجاری ایران افزایش پیدا کرده اما سهم اروپا در این مبادلات کاهش یافته و از طرف دیگر مبادلات چین و ایران از گذشته تاکنون ۱۰ برابر شده است.

وی با بیان اینکه اعمال این تحریم‌ها ضرر متقابل داشته شده است، اظهار کرد: اعمال تحریم هم دستیابی شرکت‌های اروپایی به بازارهای ایرانی را با محدودیت‌هایی رو به رو کرده و هم از سوی دیگر گزینه‌های پیش‌روی فعالان اقتصادی ایران کمتر شده است که برای این موضوع باید کاری انجام داد.

نهاوندیان متذکر شد: به خصوص در شرایطی که در اقتصاد اروپا با یک نوع شبه بحران مواجه هستیم، شرکت‌های اروپایی به دنبال حفظ بازارها و دستیابی به بازارهای جدید هستند. بنابراین اگر این تلاش برای رونق اقتصاد ایران انجام شود، ممکن است فرصت قابل توجهی در روابط ایران و اروپا ایجاد کند که باید ایران در این مسیر رویکرد برنده برنده را دنبال ‌کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اختلاف نظرهای سیاسی در روابط ایران و اروپا خاطرنشان کرد: این اختلاف‌نظرهای سیاسی را باید به حوزه سیاسی ارجاع داد و آن را از طریق مذاکره حل کرد تا بدین شکل بتوان شاهد فصل جدیدی از مناسبات میان ایران و اروپا بود.

در ادامه سياستهاي ضد ايراني و بياثر تحريم عليه كشورمان، باراک اوباما ـ رييسجمهور امريكا ـ اواخر روز شنبه طرح بودجه دفاعي ۶۶۲ ميليارد دلاري را امضا کرد که امکان اعمال دور جديدي از تحريمهاي اقتصادي را عليه ايران فراهم ميآورد. اين قانون تمامي شرکتها و بانکهاي خارجي را که با بانک مرکزي ايران تبادلات داشته باشند، تحت تحريم قرار ميدهد.