به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ با گسترش بحران بدهی در اتحادیه اروپا برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سال ۲۰۱۲ میلادی سال وحشت از فروپاشی این اتحادیه خواهد بود.
بر اساس این گزارش بحران بدهی و کسری بودجه منطقه یورو که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد نه تنها در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز ادامه داشت بلکه گسترده تر شد و از حاشیه به قلب این اتحادیه یعنی ایتالیا و اسپانیا سومین و چهارمین اقتصاد بزرگ اروپا سرایت کرد به طوری که فرانسه دومین اقتصاد بزرگ اروپا نیز اخیرا از سوی موسسات مالی رتبه بندی بین المللی تهدید به کاهش رتبه اعتباری طی ماههای آینده شده است.
بر این اساس برخی از کارشناسان اقتصادی ادامه بحران مالی منطقه یورو از سال ۲۰۱۰ به ۲۰۱۱ میلادی را برای سران اتحادیه اروپا ادامه همان شرایط و مشکلات سابق توصیف کرده اند. کشورهای منطقه یورو در سال ۲۰۱۱ همچنین شاهد ناآرامی، اعتصابات و تظاهرات در مخالفت با برنامه های ریاضت اقتصادی بودند.
در برخی از کشورهای منطقه یورو مثل یونان، ایتالیا و اسپانیا این اعتصابها منجر به تغییر دولت شد. بحران بدهی اروپا و مشکلات مالی و اقتصادی ناشی از آن منطقه یورو را در شرایطی قرار داد که آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان، آن را به عنوان وخیم ترین بحران مالی پس از جنگ جهانی دوم توصیف کرده است. به نظر می رسد سران اروپا واقعیت بحران مالی و خطر سرایت آن به سایر نقاط اروپا و اقتصاد جهانی و خطر فروپاشی منطقه یورو را درک کرده اند و ضمن اعتراف به مشکلات مالی برای مقابله با آن در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۸ بار تشکیل جلسه دادند.
اجلاس سران اتحادیه اروپا نشست های مکرر وزیران دارایی منطقه یورو و اتحادیه اروپا اقدامات پیاپی بانک مرکزی اروپا و همکاری نزدیک صندوق بین المللی پول پیامدهای مثبتی برای مقابله با بحران بدهی اروپا داشت. پنجم ژانویه ۲۰۱۱ صندوق ثبات مالی اروپا تشکیل شد. از جمله اقدامات مهم دیگر می توان طرح پیمان جدید اقتصادی اتحادیه اروپا و تشکیل نهاد اقتصادی برای کنترل و نظارت بر بودجه کشورهای عضو و ارائه وام سه ساله بانک مرکزی اروپا به ۵۲۳ بانک منطقه یورو با بهره یک درصد اشاره کرد.