پشت پرده اجرایی نشدن کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی/ دستگاه قضایی ورود کند

گروه اقتصادی- طرح کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی گویا قرار نیست اجرایی شود، طرحی که پس از کش و قوس های فراوان و بر اساس رای دیوان عدالت اداری و تصویب 217 نماینده مجلس در طرحی دو فوریتی  و حتی قول مساعد رئیس جمهور همچنان روی زمین مانده است.

به گزارش افکارنیوز، 20 روز از ابتدای سال 1397 هم گذشت اما همچنان خبری از اصلاح یا تعدیل تعرفه‌ خودروهای هیبریدی نیست.

ماجرای افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی به دی ماه سال گذشته بر می گردد که وزارت صنعت بعد از ماهها توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی در فهرست تعرفه های جدید خودروهای هیبریدی با افزایش 11 برابری و در واقع بیش از 1000 درصدی مواجه شد.

به دلیل اینکه خودروهای هیبریدی جزو خودروهای با میزان آلایندگی بسیار کم و مصرف بسیار پایین بنزین  جزو خودروهایی محسوب می شوند که در شهرهای دارای ترافیک و آلودگی هوا بهترین گزینه می باشند اما وزارت صنعت 

در تعرفه واردات خودروهای هیبریدی که تا پیش از ابلاغ تعرفه‌های جدید، با تعرفه ۴ درصد وارد کشور می‌شد تعرفه را افزایش داد تا مورد انتقاد های بسیاری قرار گیرد.

هر چند در تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی با توجه به حجم موتورشان تفکیک شده بودند و اعلام شده بود تعرفه خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی‌سی، ۲۵ درصد است اما به دلیل اینکه خودروی هیبریدی زیر ۱۵۰۰ سی‌سی وارد کشور نمی‌شود و همه مدلهای وارداتی حجم موتور بالاتری دارند، این ردیف تعرفه‌ای هیچ تاثیری در معادلات بازار هیبریدی‌ها نداشت.

گران شدن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی باعث به وجود آمدن انتقادات فراوانی به دولتی ها شد تا جایی که دو مقام وزارت صنعت 

در این خصوص موضع گیری کردند.

 علی علی‌آبادی فراهانی، مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات این وزارتخانه گفت که مسائل زیست‌محیطی، فقط یکی از فاکتورهای مورد توجه در واردات خودرو است و سیاستگذار، به مسائل تک‌بعدی نگاه نمی‌کند. علی‌آبادی این را هم گفت که اگر تعرفه هیبریدی همان ۴ درصد بماند، تعادل بازار بهم می‌خورد.

امیرحسین قناتی، مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با ارائه تعریف جدیدی از خودروی هیبریدی، تعاریف پذیرفته شده صنعت خودر را به چالش کشید و گفت: خودروهای بالاتر از ۱۵۰۰ سی‌سی هیبریدی محسوب نمی‌شوند و در اصل از موتورهای سوخت فسیلی استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر معاون سازمان برنامه و بودجه در این باره گفت: خودروهای هیبریدی در سرعتهای پایین از موتور بنزینی استفاده می‌کنند و به همین دلیل استفاده از آنها در شهرها به دلیل ترافیک بالا و سرعت پایین خودروها عملا فرقی در وضع آلودگی هوا ندارد. این جمله از آنجا که دقیقا برعکس مکانیسم عملکرد خودروهای هیبریدی بود، به شدت مورد توجه رسانه‌ها واقع و از آن انتقاد شد.

روحانی به عنوان رئیس جمهور درباره افزایش نجومی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز گفت: بر اساس گزارشی که به وی داده‌اند بعضی از خودروهای هیبریدی وارداتی به کشور واقعا هیبریدی نبوده است!

اما جالب اینجاست که رئیس جمهور قول داد که برای خودروهای هیبریدی واقعی، تعرفه‌ها اصلاح شود. 

طرح دوفوریتی مجلس برای اصلاح تعرفه‌های واردات خودروهای هیبریدی باعث شد  وزارت صنعت در اطلاعیه ای اعلام کند که بر اساس دستور رئیس‌جمهور طرح جدیدی برای کاهش  خودروهای هیبریدی به هیات دولت داده است. در این اطلاعیه تصریح شده بود که در طرح جدید، کاهش تعرفه بر اساس میزان صرفه‌جویی خودروها در مصرف بنزین پیشنهاد شده است.

از سوی دیگر در بهمن ماه سال گذشته یکی از شعب دیوان عدالت اداری رایی را منتشر کرد که بر اساس آن باید تعرفه های جدید خودروهای هیبریدی متوقف و واردات خودرو با همان تعرفه‌های پیشین انجام می‌شد. رای مورد نظر مربوط به شعبه سه دیوان عدالت اداری بود که با شکایت انجمن واردکنندگان خودرو، افزایش تعرفه واردات را غیرقانونی دانسته و دولت را ملزم کرده بود اجرای مصوبه تعرفه‌های جدید را متوقف کند. این رای البته رای اولیه دیوان بود و رای قطعی باید توسط هیات عمومی دیوان صادر می‌شد که هنوز هم انجام نشده است.

اما  وزیر صنعت پس از رای دیوان در این باره گفت که مصوبه هیات وزیران فقط با رای هیات عمومی دیوان قابل تغییر است و به این شکل رای اولیه شعبه سوم دیوان را نپذیرفت. بر همین اساس دولت زیر بار اجرای رای دیوان نرفت و اجرای تعرفه‌های جدید تداوم پیدا کرد.

در هر صورت نزدیک به دوماه از اطلاعیه وزارت صنعت مبنی بر تقدیم طرح کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی به هیات دولت می‌گذرد اما از اصلاح یا تغییر تعرفه‌ها خبری نیست. این در حالی است که پیش از اطلاعیه وزارت صنعت، شخص رئیس‌جمهور قول کاهش تعرفه هیبریدی‌ها را داده بود.

همچنین مجلس اواخر بهمن ماه خبر رسید که ۲۱۷ نماینده طرح دوفوریتی کاهش تعرفه‌ها را دوباره به جریان انداختند که آنهم حداقل تا کنون هنوز به نتیجه نرسیده است.

سوال اینجاست چرا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی کاهش پیدا نمی کند؟ آیا منافع افرادی در کشور با کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به خطر می افتد ؟

با توجه به طرح دو فوریتی مجلس و رای دیوان عدالت اداری، قوه محترم قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور  به این موضوع ورود کند و با متخلفانی که نمی گذارند این تصمیم اجرایی شود شناسایی و به مردم معرفی وشوند.

خودروهای هیبریدی مطمئنا باعث کاهش آلودگی هوا می شوند ، پس چرا تعرفه این خودرو ها همچنان بالاست و چرا کاهش تعرفه ها اعلام نمی شود؟